فرصت دوباره ترمیم نمرات برای داوطلبان کنکور/ سؤالات مفهومی علت اُفت نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: داوطلبانی که قبلاً برای ترمیم نمره اقدام کرده‌اند در امتحانات نهایی خرداد می‌توانند مجدد متقاضی شوند.

 محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش امروز در پخش زنده شبکه شاد با اشاره به اینکه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌توانند با شرکت در امتحانات نهایی خرداد نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند و نمرات برای آن‌ها به عنوان سابقه تحصیلی لحاظ خواهد شد، اظهار کرد: در کنکور ۱۴۰۳، نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم سهم ۵۰ درصدی قطعی دارد.

وی افزود: نمرات خام به صورت تراز تولید می‌شود و نمرات کل برای تمام افراد تولید می‌شود، امکان ترمیم نمره صرفاً در امتحانات نهایی خردادماه وجود دارد.

به‌تازگی گفته شده که امسال میانگین نمرات امتحان نهایی در رشتۀ انسانی ۸.۷۵، ریاضی ۱۰.۷۹ و تجربی ۱۱.۲۳ بوده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه چه افرادی می‌توانند متقاضی ترمیم نمره شوند، گفت: طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش هر فرد می‌تواند یک‌بار برای ترمیم نمره شرکت کند و بعد از ابلاغ مصوبه امکان دارند یک‌بار دیگر در آزمون ترمیم نمره شرکت کنند و با توجه به اینکه مصوبه مردادماه ابلاغ شده است، تمام متقاضیان چه افرادی که در گذشته برای ترمیم نمره اقدام کردند و چه افرادی که اقدام نکرده‌اند در امتحانات نهایی خرداد امسال هم می‌توانند برای ترمیم نمره متقاضی شوند.

ثبت‌نام ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی الکترونیکی است

زارعی با اشاره به اینکه برای ثبت درخواست ترمیم نمره یا ایجاد سابقه تحصیلی نیازی به حضور فیزیکی در مدارس نیست، متذکر شد: تمام فرایند به صورت الکترونیکی است و داوطلبان براساس جداولی که اطلاع رسانی خواهد شد با توجه به سهم و ضرایب دروس مورد نظر، آن را انتخاب کرده و در امتحانات نهایی خردادماه شرکت کنند، شیوه‌نامه در حال تدوین است که به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان هنرستانی اگر می‌خواهند در کنکور رشته هنر شرکت کنند باید همزمان با سایر دانش‌آموزان در امتحانات نهایی دروس عمومی شرکت کنند و در دروس عمومی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند.

هنرستانی‌ها اینگونه اقدام کنند

زارعی بیان کرد: دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها برای شرکت در کنکور باید برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند، چون امتحانات نهایی ندارند، این افراد اگر می‌خواهند در کنکور هنر شرکت کنند باید برای دروس عمومی ایجاد سابقه تحصیلی کنند، اما اگر می‌خواهند در گروه آزمایشی دیگر مانند ریاضی شرکت کنند باید متناسب با آن رشته ایجاد سابقه کنند. افرادی که سال گذشته سابقه تحصیلی ایجاد کردند اگر می‌خواهند نمره خود را ارتقا دهند با هر نمره‌ای که دارند می‌توانند برای ترمیم نمره درخواست دهند و ما نمره‌ای را گزارش می‌کنیم که تراز بالاتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سایر دانش‌آموزان اگر بخواهند در کنکور سایر گروه‌های آموزشی شرکت کنند باید در امتحانات نهایی خردادماه، دروس مورد نظر گروه آزمایشی مربوطه را انتخاب کنند، گفت: به عنوان مثال دانش‌آموز رشته ریاضی اگر بخواهد در کنکور تجربی شرکت کند باید در امتحانات نهایی درس زیست شناسی شرکت کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نمرات تمام فارغ التحصیلان سال ۱۳۸۴ به بعد و پیش دانشگاهی سال ۹۱ مورد قبول است مگر اینکه خودشان متقاضی ترمیم نمره باشند، اما داوطلبان فارغ‌التحصیل قبل از سال ۱۳۸۴ باید برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند.

وی افزود: برای ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره باید در امتحانات نهایی خردادماه شرکت کرد، اما اگر هدف داوطلب گذر تحصیلی باشد می‌تواند در امتحانات شهریور شرکت کند.

دانش‌آموزان دقیق مطالعه نکردند

زارعی در ادامه درباره نتایج امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ گفت: در امتحانات نهایی خرداد امسال نتایجی حاصل شد و مبنای قضاوت اُفت معدل قرار گرفت، وقتی قضاوتی انجام می‌شود باید مسئله را تبیین کنیم آنچه که در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، تغییر رویکرد بود و آموزش و پرورش مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را فرصتی برای تحول می‌داند.

وی افزود: دائم این انتقاد به آموزش و پرورش مطرح بود که چرا بر حافظه محوری تأکید دارد، مصوبه کنکوری و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی این فرصت را به آموزش و پرورش داد که از امکان سابقه تحصیلی استفاده کند و مسیر را از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق ببرد همچنین ارزشیابی نقطه‌ای است که می‌تواند شروع تحول باشد و تصمیم گرفتیم ارزشیابی (امتحانات نهایی) با طراحی سؤالات مبتنی بر مفهوم و هدف قراردادن یادگیری دانش‌آموزان باشد؛ این روند از خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد و در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ رویکرد متفاوت در طراحی سؤالات و شیوه‌های اجرا را به نمایش گذاشتیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: قیاس امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ با سال‌های گذشته صحیح نیست، چون هم‌وزن نبودند همچنین در امتحانات نهایی خرداد تلاش کردیم تا در مسائل اجرا و تصحیح کوچکترین خطایی نباشد بنابراین تصحیح به صورت الکترونیک بود.

وی ادامه داد: نتایج امتحانات خرداد ۱۴۰۲ را مبنای تحلیل قرار دهیم و براساس آن برنامه‌ریزی برای تغییر روش‌های تدریس دبیران، راهبرد مطالعه و یادگیری دانش‌آموزان انجام خواهد شد تا دانش‌آموزان خود را برای یادگیری عمیق و مفهومی آماده کنند و در سال تحصیلی جاری برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم طراحان سؤالات امتحانات نهایی مبتنی بر اهداف برنامه درسی و نشانه قرار دادن یادگیری دانش‌آموزان، سؤالات را طراحی خواهند کرد تا بدانیم به چه میزان به اهداف قصد شده دست یافته‌اند.

وی افزود: به معلمان توصیه شده است در ارزشیابی داخلی و مستمر، ارزشیابی را مبتنی بر مفاهیم انجام دهند تا دانش‌آموزان برای امتحانات نهایی اماده شوند و راهبرد مطالعه و یادگیری آن‌ها نیز بدین شیوه باشد.

زارعی خطاب به دانش‌آموزان گفت: در امتحانات نهایی به هیچ عنوان سؤال خارج از کتاب درسی طراح نمی‌شود بنابراین با تمرکز بر کتاب و کلاس درس مطالعه کنند و به کلاس و کتاب کمک آموزشی نیاز نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م ب
۲۲:۲۹ ۰۶ دی ۱۴۰۲
انگار می‌خوان انتقام بگیرن
مگه چیزایی که تو این ۱۲ سال می خونیم، اصلاً به درد مون می خوره؟!!!
مثلاً ما وقتی می خوایم میوه بخریم، میگیم ایکس کیلو میوه میخوام؟!
Iran (Islamic Republic of)
رسا
۱۶:۰۱ ۰۵ دی ۱۴۰۲
سوالات رو اسون کنید خب...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۹ ۰۴ دی ۱۴۰۲
جایه این کارا سوالات رو آسون تر کنید
هم استرس کمتری به دانش اموز وارد میشه
هم امار معدل بالا میره ن اینکه هر دانش اموزی الان ۴,۵تا تجدید داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۴ دی ۱۴۰۲
سلام من سابقه تحصیلی باید ایجاد کنم اما نمیدونم که برای سالهای بعد که دهم و یازدهم هم نهایی میشه باید چیکار کنم یعنی امسال دوازدهم رو نمره بگیرم و سال دیگه یازدهم و دهم رو ؟؟؟؟ اگه ممکنه پیگیر بشین کلا آموزش پرورش مناطق هیچ رفتار درستی با آدم ندارن و فقط میگن ما نمیدونیم یا میگن برو عمو پی کارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۴ دی ۱۴۰۲
با این کارشون زیرسوال بردن نظام اموزشی بوده ودانش آموز دوسال پیش تاکنون پشت کنکور و رشته دلخواهش رقابت می کند.ترمیم معدل دیپلم زیر سوال بردن آموزش بوده و لذا چه دلیل دارد استرس کنکور و استرس ترمیم معدل به دانش آموز وارد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۱۰:۵۴ ۰۴ دی ۱۴۰۲
کی برای ترمیم معدل ثبت نام کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۴ دی ۱۴۰۲
خوب آسون تر کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد عبیات
۰۸:۲۰ ۰۴ دی ۱۴۰۲
سلام
مفهومی کردن سوالات بدون آموزش دبیران و آگاهی دانش آموزان اشتباهی اساسی بود ،لازمه این شیوه ارزشیابی آموزش معلمان ،داش آموزان و تغییرات اساسی در برنامه های درسی بود
در برنامه های درسی سیستم رسمی اهداف و به تبع آن محتوای مشخص و غیر قابل تغییر یا به اصطلاح مقاوم در برابر معلم را در اختیار مدارس می گذارد وبعد انتظار داریم دبیر مفهومی تدریس کند و دانش آموز استراتژی مطالعه خود را مفهومی کند
وقتی عنوان می شود برنامه ریزی شده که روش های تدریس معلمان و روش های مطالعه دانش آموزان تغییر کند ،این تغییرات در کدام حوزه نیروی انسانی قرار است اتفاق بیفتد و وقتی هنوز در حال برنامه ریزیست چگونه دانش آموزان ارزشیابی شدند به شیوه ی که تازه در مورد آن در آموزش و پرورش دارد برنامه ریزی می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۰۴ دی ۱۴۰۲
در دروسی مانند ادبیات و دینی و زیست شناسی سوالات خیلی سخت بود
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۰۷:۲۴ ۰۴ دی ۱۴۰۲
باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان
از شما خواهشمندم در کنار تبیین وضعیت امتحانات نهایی
پرداخت حق الزحمه عوامل اجرایی و تصحیح اوراق امتحانی رو هم از مسوولان وزارت آموزش و پرورش پیگیری فرمایید.سپاس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۴ دی ۱۴۰۲
با توجه به این همه دانشگاه و رشته های مختلف ، نمی دونم چرا دلتون می خواد‌ به دانش آموزا سخت بگیرید هر دانش آموزی اگر خودش دلش بخواد درس می خونه و با سخت گیری های بی خود فقط از زندگی بیزارش می کنید . حفظ کردن یا مفهومی خوندن هیچ فایده ای نداره باید تجربه شو بالا ببرید الآن بعضی از کتاب هاشون در آینده هیچ بدردشون نمی خوره و فقط تکرار مکرراته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۴ دی ۱۴۰۲
زمان تدریس شیمی رو زیاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۳ دی ۱۴۰۲
نه خیر سوالات مفهومی نبوده
در واقع آموزش و پرورش معیوب و ایجاد مافیا امتحانات نهایی در کنار کنور عامل اصلی است بوده
همه جای دنیا استعداد پروری میکنند ما استعداد کشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
باید سوالات تستی باشه فقط سوالاتی که ممکنه باشگردهای تست زنی حل بشه تشریحی باشه تا هم خطای مصحح و تصحییح سلیقه ای کم بشه و هم کسی باشگردهای تست زنی بالانیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۳ دی ۱۴۰۲
باید به آموزش ورای اداره آموزش و پرورش فکر کرد . همون طور که تلویزیون جوابگوی نیاز مردم نیست . باید آموزش باز و آزاد شود . هر معلمی هم که خوب درس میده و حقوق کم میگیره بیرون تدریس خصوصی انجام بده (مثل مطب پزشکان) . کنکور و سوالات کنکور هم نباید دست آموزش و پرورش باشه . نمره هم نباید دست معلم باشه .
انحصاری شدن سوالات نهایی در آموزش و پرورش خطرناک است و آینده خوبی نداره . انواع امتحاناتی که در مدارس از بچه ها گرفته میشه بسیار کلافه کننده تر از کنکور است .هشدار خطر ! مدیران آموزش و پرورش بسیار سنتی شدن و تصمیمات شون غیر قابل تحمل هست . خطر بزرگ در کمین است ! ! کنکور را دوباره مثل قدیم دست سازمان سنجش بدید .