گردن آویز یکی از آثار سوزن‌دوزی نهبندان موفق به اخذ مهر اصالت ملی شده است.

در گذشته‌ای نه چندان دور اقتصاد روستا‌ها به کشاورزی وابسته بود و در کنار آن تولیدات صنایع دستی نیز که اغلب توسط زنان و دختران روستا تولید می‌شد نقش معیشت مکمل را در اقتصاد روستایی ایفا می‌کرد.

کمبود آب و بحران خشکسالی امروزه کشاورزی خراسان جنوبی را با مشکلات متعددی روبرو کرده است بگونه‌ای که در سال‌های اخیر شاهد خالی از سکنه شدن برخی روستا‌ها و مهاجرت تعداد زیادی از روستاییان به شهر‌ها بودیم.

حال با توجه به معضلات بخش کشاورزی تنها یک منبع درآمدی در روستا‌ها باقی می‌ماند و آن تولیدات صنایع دستی است و به جرات می‌توان گفت هیچ روستایی در خراسان جنوبی وجود ندارد که از تولیدات صنایع دستی یا هنر دست قدیمی‌ها بی‌بهره باشد.

کارشناس مسئول آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سوزن‌دوزی یکی از رشته‌های رایج و فعال استان با تمرکز در شهرستان درمیان است، با توجه به برخی اشتراکات فرهنگی و اجتماعی خراسان جنوبی با استان سیستان و بلوچستان، هنر سوزن‌دوزی نیز بی‌تاثیر از این استان نیست.

 دلخوش افزود: کلاس‌های آموزشی متعددی با حضور ۶۰ نفر برای علاقمندان به هنر سوزن‌دوزی برگزار و تسهیلات اشتغال‌زایی نیز برای رونق این هنر پرداخت شده است.

او گفت: حجم تولید سوزندوزی در سطح استان برای یکسال بیش از ۵۰۰ متر مربع است؛ ارزش ریالی هر متر مربع به طور میانگین یک میلیون تومان برآورد می‌شود.

کارشناس مسئول آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی  بیان کرد: پایانه صادراتی برای صنایع دستی نداریم و چمدانی این محصولات به استان‌های همجوار و از آنجا از مرز به پاکستان، افغانستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و از آنجا به اروپا می‌رود.

او گفت: سوزن‌دوزی یکی از رشته‌های رایج و فعال روستای ماه‌بانو شهرستان درمیان و شهرستان نهبندان است تا جایی که در سال‌های گذشته گردن آویز یکی از آثار سوزن‌دوزی نهبندان موفق به اخذ مهر اصالت ملی نیز شده است.

 قیمت هر گردن آویز سوزندوزی را ۴ میلیون تومان اعلام کرد که ماهانه ۵ عدد از آن تولید می‌شود.

کارشناس مسئول آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: افرادی که دارای تخصص و توانمندی در این حوزه هستند می‌توانند با مراجعه به شهرستان‌های نهبندان و درمیان درخواست پروانه انفرادی دهند تا به عنوان کارگاه صنایع دستی مشغول بکار شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.