۶۰ درصد سموم مصرفی حوزه کشاورزی کم خطر است

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم گفت: بنابر آمار از مجموع ۶۵۸ سم ثبت شده در کشور، ۱۸ درصد آن مربوط به سموم پرخطر، ۲۲ درصد متوسط و ۶۰ درصد کم خطر است.

مسعود گیل آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم در نشست خبری دهمین نمایشگاه جامع نهاده‌های کشاورزی گفت: تولید کود و سم یکی از بسترهای تأمین امنیت غذایی محسوب می‌شود که در صورت عدم تامین به موقع، کشاورزان دچار چالش می‌شوند.

او با بیان اینکه مصرف آفت‌کش کشور از نرم‌جهانی پایین تر است، افزود: سالانه ۳۵ هزار تن آفت کش در داخل استفاده می‌شود که ۹۷ درصد آن تولید داخل و ۳ درصد باقی مانده مربوط به سموم بسیار جدید است که از طریق واردات تامین می‌شود.

گیل آبادی ادامه داد: ۶۵۸ نوع سم ثبت شده در کشور وجود دارد که ۱۸ درصد آن مربوط به سموم پرخطر، ۲۲ درصد متوسط و ۶۰ درصد کم خطر است. لذا سیاست انجمن، حذف سموم پرخطر در مدت زمان کوتاه و جایگزین شدن آن‌ها با محصولات کم خطر است.

او درباره تعرفه واردات سموم گفت: تفاوت تعرفه واردات مواد اولیه کم خطر و سموم آماده مصرف فقط یک درصد بوده که آسیب زا به تولید داخل و بازار است.

گیل آبادی درباره حجم صادرات سموم تولیدی کشور گفت: از مرداد سال گذشته تا امروز که ممنوعیت صادرات لغو شد، ۲ هزار و ۷۷۹ تن انواع سموم و آفت‌کش صادر شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم با تاکید بر جلوگیری از واردات سموم آماده مصرف که در داخل تولید می شود،گفت: ارز ترجیحی و نیمایی باید حذف شود تا تعادل در بازار برقرار گردد. همچنین تعرفه سموم آماده مصرف هم باید افزایش پیدا کند.

گیل آبادی گفت: نحوه مصرف سموم برای کشت و تولید محصولات کشاورزی مسئله مهمی است که در این راستا باید اطلاعات کشاورزان به روز باشد و وزارت جهاد کشاورزی در حوزه ترویج نیز باید اهتمام بیشتری داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار