۱۹۰ صنعت آلوده کننده آب، خاک و هوا در استان شناسایی شده و در لیست صنایع آلاینده محیط زیست به ثبت رسیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از  نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در استان گفت: عوارض آلایندگی باید صرف جلوگیری از منابع آلاینده استان شود و نه اینکه این هزینه‌ها را به حساب شهرداری‌ها واریز کنیم.

  داود میرشکار می گوید: فضای سبز شاید بخشی از هوا را پالایش کند، اما نمی‌تواند جلوی همه منابع آلاینده را بگیرد؛ به عنوان نمونه آلاینده‌های آلوده کننده منابع آبی باید با اقدامات دیگری متوقف شوند، با منابع آلوده کننده هوا نیز باید با اقدمات متفاوتی مقابله شود از این رو چگونگی هزینه کرد عوارض آلایندکی باید با دقت انجام شود.

به گفته او در سه‌ماه گذشته ۱۴۰ اخطار به صنایع آلاینده داده شده و ۱۵ شکایت کیفری نیز به ثبت رسیده است که در حال پیگیری هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در کارگروه اضطرار آلودگی هوا به عنوان مرجع تصمیم‌گیرنده برای تعطیلی در روز‌های آلوده دستگاه‌های مختلفی عضو هستند و محیط زیست به عنوان دبیر این کارگروه تنها گزارش آلودگی هوا را ارایه می‌دهد و براساس خرد جمعی دیگر دستگاه‌های عضور کارگروه تصمیم به تعطیلی یا بلعکس گرفته می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد در استانی همچون خوزستان که قطب کشاورزی به شمار می‌رود مساله آموزش کشاورزان بسیار ضروری و مهم است.

میرشکار آتش زدن کاه و کلش و مزارع شلتوک را از جمله عوامل آلودگی هوای استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این زمینه شکایت کردن از کشاورزان پیچیده و سخت است و حتی گاهی شخصی که اقدام به این کار می‌کند نمی‌توانیم پیدا کنیم از این رو آموزش کشاورزان می‌تواند بخشی از آلودگی هوا در این زمینه را کاهش دهد.

او بر اهمیت نقش دانشگاه‌ها در مطالبه‌گری برای مقابله با آلودگی هوای استان گفت: دانشجویان باید نقش خود را به عنوان مطالبه‌گران هوای پاک در استان ایفا کنند اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز آمادگی دارد در همه تصمیمات از نظرات دانشجویان استفاده کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود نیرو انسانی در محیط زیست خوزستان گفت: در استان خوزستان برای هر ۶ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد. در تالاب شادگان که زمانی ۱۴ نیرو داشت اکنون نیرو‌های آن به ۲ نفر کاهش پیدا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.