هر چند صادق بوقی در برگیرنده نوعی ایدئولوژی است، اما تا هنگامی که در وضعیت میکرو‌پلتیک قرار داشت، مدافع شکلی از ایدئولوژی در قالب زیستن خود بوده که در صحنه اجتماعی هر چند اهمیت دارد، اما مروج نوعی فرمی به ساحت اجتماعی نبود.

هنگامی که کلیپ معروف صادق بوقی منتشر شد، یکی از مباحث پر‌تکرار تاکید بر اصالت زندگی روزمره بر سیاست یا ایدئولوژی را در بر می‌گرفت. به‌نوعی منتقدان وضعیت فعلی صادق بوقی را نماینده شکلی بر‌گرفته از زندگی روزمره و به حاشیه رانده شده موسیقی محلی معرفی می‌کردند که در جبر زمانه و در پس ایدئولوژی اندیشی، وضعیت ما دچار نوعی رانده شدن از صحنه زیستن شده است که با قدرت مقاومت بی‌نظیر خودش، حالا توانسته است از سد ایدئولوژی اندیشی زمانه خارج شود و مساله زیستن برتر از سیاست را مطرح کند که به تعبیری این زندگی است که معنای اصلی زیستن در این دنیا را شکل داده و هر آنچه مانع از آن شود نوعی عمل شر یا نوعی وضعیت شبه‌شیطانی است که بر سر زندگی روزمره خراب شده است.

طرح چنین دوگانه‌هایی البته قدمت زیادی دارد و معطوف به چند سال اخیر نیست، حداقل از دهه ۷۰ فردی مثل عبدالکریم سروش، چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کرده، اما آنچه در این روز‌ها باعث فربه‌تر شدن این روایت شده، شاید تا حدودی به‌نوعی روایتگری است که در دوره ما زندگی را بیرون از همه ساحت‌ها اصالت داده و از طرفی زیستن را زیبا و از طرفی دیگر خنثی نشان داده است. این بحث خود البته بحث و یادداشتی دیگر می‌طلبد، اما آنچه در پس این دوگانه‌سازی شکل گرفته، اصالت‌دهی به زندگی بدون بافت و فهم دوران است و گویی زندگی در جایی شکل می‌گیرد که مثل یک روستای دور‌افتاده از شهر، می‌تواند از وضعیتی که در شهر در جریان است خود را دور کند یا تن به شرایط بدی که در شهر شکل گرفته است، ندهد.

این فهم از زندگی است که دوگانه زندگی و ایدئولوژی را شکل داده است. حال آنکه انسان‌های معمولی در زندگی روزمره هر چند خود را درگیر سیاست و ایدئولوژی‌های وقت نشان دهند، اما در‌حقیقت در پیش‌فرض‌ها و عمل روزمره خود در بر گیرنده و مدافع نوعی ایدئولوژی هستند.

این درک از انسان معمولی که او می‌تواند حمل‌کننده نوعی ایدئولوژی باشد همیشه با بی‌توجهی بسیاری از اهل فکر روبه‌رو بوده است. حال آنکه در زندگی روزمره عملی که به آن میکروپلتیک می‌گویند یعنی میل‌ورزی به شکلی از زندگی دربرگیرنده نوعی موقعیت سیاسی است و انسان‌های معمولی در کنش خود در بر گیرنده نوع عمل سیاسی یا وضعیت سیاسی هستند که در پس تن دادن به ایدئولوژی‌های خاصی شکل می‌گیرد، در نتیجه طرح دوگانه بین زیستن یا ایدئولوژیک اندیشیدن نوعی برساخت سیاسی است که در پس جنگ سرد شکل گرفته بوده و به گفته فوکویاما یکی از ابزار‌های پیروزی لیبرالیسم تغییر امیال جوامع غیر‌لیبرال با طرح‌هایی بین دوگانه اینچنینی است، یعنی چنین دوگانه‌هایی حاصل یک جدل سرتاسر ایدئولوژیک در دوره جنگ سرد است که لیبرالیسم دیگری خود را مانع زندگی کردن و شکلی از ایدئولوژیک اندیشیدن معرفی کرده که تا به امروز به طریق مختلفی بازیابی شده است.

اما در لحظه حال هر چند صادق بوقی در برگیرنده نوعی ایدئولوژی است، اما تا هنگامی که در وضعیت میکرو‌پلتیک قرار داشت، مدافع شکلی از ایدئولوژی در قالب زیستن خود بوده که در صحنه اجتماعی هر چند اهمیت دارد، اما مروج نوعی فرمی به ساحت اجتماعی نبود یعنی او در زندگی فردی خود مقاومتی را علیه اشکال دیگر زیستن بر‌قرار کرده، اما بعد از آنکه او بیشتر به جهت عملش اهمیت داشته باشد، خود او نماد نوعی مقاومت شد، به شکلی از یک وضعیت مقاومت در لایه‌های زیستن به مروج نوعی زیستن بدل شده است و این لحظه را همان دگرگونی عصر ما علیه زندگی کردن می‌توان معرفی کرد.

در بحث‌های متاخر جامعه‌شناسی فرهنگی در آستانه‌ای که از فمینیسم پرسش می‌شود، سوالی طرح شده که آیا فمینیسم که خود زیر سایه اقتصاد نئولیبرالی بوده، اصلا دارای اصالتی است؟ یا این چرخه اقتصاد نئولیبرالی است که طرح فرهنگی کنش فمینیست‌ها را شکل داده است. این پرسش به این جهت است که میل و کنش در عصر حاضر به هیچ وجه خنثی نیست و بافت اجتماعی‌ای که از شکل سیاست‌ورزی شکل می‌گیرد، امیال و پیش‌فرض‌های اجتماعی را دگرگون کرده است. درباره صادق بوقی هم می‌توان چنین بحثی را به‌طور جدی مطرح کرد.

ایشان حال در این روز‌ها که تعداد دنبال‌کنندگان‌شان بیش از یک میلیون شده و سیر صعودی هم دارد، تقریبا به بنگاه تبلیغاتی بدل شده است که برای دیدگاه‌های مختلفی تبلیغ کرده و برای کسب درآمد اقدام می‌کند؛ هر چند ما نمی‌توانیم عمل او را محکوم کنیم یا در پس محکوم کردن رفتار او نیستیم. در جامعه ما که در بر گیرنده شرایط خاصی است و بسیاری از مردم در اوضاع مختلفی از منظر اقتصادی زندگی می‌کنند، جناب صادق بوقی دیگر قطعا نماینده زیستن نیست، بلکه او مروج نوعی از سبک زندگی است که شاید در بسیاری از موارد مانع از زیستن روزمره مردم شده است یا به تعبیر بهتر با شکلی از اینفلوئنسری که در این لحظات دارد، دیگر نماینده مردم یا انسان‌هایی که در حاشیه هستند، نیست بلکه خود او تبدیل به سوژه‌ای می‌شود که همیشه متن علیه حاشیه پر‌قدرت‌تر عمل کند و زندگی معمولی که باید مدافع نوعی از تفکر باشد برای بقای خود به جهت هژمونیک شدن فردی که مدافع نمادین اقلیتی در صحنه زندگی بود، پیامی دریافت می‌کند که زیستن در اقلیت بی‌معنی است.

زندگی کردن برای آنچه خود مطلوب قلمداد می‌کنید بی‌معنی است و زندگی یعنی تن دادن به ایدئولوژی‌های فربه عصر ما که ماحصل سرمایه‌داری متاخر هستند. این پیام بی‌شباهت با پیامی که فیلم «انگل» به کارگردانی «بونگ جون- هو» صادر می‌کند، نیست؛ چرا‌که آنجا هم فردی که قصد داشت پدر خودش را از دل یک شرایط بد و نابرابر یا وضعیت سرمایه‌داری خارج کند، هیچ راهی به‌جز ثروتمند شدن یا تن دادن به سبکی از زندگی ندارد. این پیام جبری نوعی زیستن علیه هر گونه زندگی است؛ چرا‌که باید انسان‌ها همه ابزاری که برای متفاوت زیستن دارند را ترک کنند و با وضعیتی خود را تطبیق دهند که قطعا علیه زندگی است.

اگر جناب صادق بوقی در آینده متوجه نباشد او هم مثل بسیاری از افراد که شعار شادی و زیستن دادند و بعد از مدتی فقط شاد زیستن را مصادف با نوعی زیستن تعریف کردند، تقلیل پیدا می‌کند. اما مشکل نگارنده متن با فردی مثل صادق بوقی نیست، بلکه با برساخت‌هایی است که قصد دارند او را نماینده زیستن معرفی کنند.

منبع: روزنامه فرهیختگان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Ukraine
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۳ دی ۱۴۰۲
جای رقص و آواز تو کنسرت و تلویزیون و مهمونی و عروسیه نه کنار خیابون این مرتیکه خل و چل رو باید ادب کرد
Netherlands
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۳ دی ۱۴۰۲
از چای دبش چه خبر از اون خبر برید
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۳:۰۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
این همه قلمبه سلمبه نوشتی که چی بشه؟ اصلا کسی نفهمید چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۰۴ دی ۱۴۰۲
دقیقا خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
اینم شیوه جدید
برای برند کردن چیزی یا کسی .. هر روز ازش گفته بشه
خودش نوعی تبلیغ به حساب می یاد دیگه
لازم نیست خودکشی کنه تا کسی بشناستش
این یک کاری کرد حالا یک جریان یا گروهی کار این دست گرفت دیگه هم ول کن نیستن
حالا بگید هدف چیه ؟؟؟؟

وگرنه کار این جز الافها و بی کارها کسی رو جدب نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چرا در مورد مساله مهم و ملی چای دبش!!!!! نظریه پردازی نمی کنی جناب زیست شناس؟؟؟!@@!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۲ دی ۱۴۰۲
عمو ،
یه طوری نگارش و تحریر بفرمایید ما عوام قوم هم مستفیض بشویم !
همش جملات و کلمات قلمبه وسلبمه ؟؟؟
متنی تهیه کنید و بنویسید که همه مخاطبان بتوانند استفاده کنند !
طبیعی هست سطح سواد افراد جامعه یکی نیست !
والله بخدا متن برای بنده کم سواد خسته کننده بود!
متن باید برای همه قابل خواندن و درک باشد ، می شد روانتر نوشت !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۲ دی ۱۴۰۲
بیدار باشیم


آگاهانه ، انسان باشیم و
آگاهانه و مسئولانه انسان بمانیم...!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
کی بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
ای وای
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۷:۲۰ ۰۲ دی ۱۴۰۲
باید به صادق بوقی بگوییم صادق سوت زن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
میشه بفرمایید کجای شهر مناسب شادی و آواز خوندنه؟؟؟
شاد بودن امید به زندگی رو صد ها برابر بیشتر از گریه و زاری میکنه.شما کجا رو برای اینکارو در اختیار دختر و پسر قرار دادین؟؟؟
سریال و فیلم های قدیمی و اسلامی هم که تلویزیون نشون میده بیانگره اینکه مردم برای شادی دسته جمعی جایی جز خیابان نداره و هیچ کجا و ارگانی هم با این موضوع مشکلی نداشت.شما هم نیاز نیست کاسه داغ تر از آش بشین.بیزحمت به مشکل اساسی کشور برسین.به اختلاس ها و ...
اونقدی که شادی مردم به بعضی ها فشار میاره اختلاس و فساد و وضعیت بد اقتصادی ارگان ها فشار نمیاره.
شادی مردم قباحت نداره
گرسنگی مردم تو سرزمین ثروتمند قباحت داره
خداوکیلی شما میتونی مبلغ اختلاس رو روی کاغذ بنویسی؟چرا حاضر نیستن اون پول رو به مردم بدن آنهم بصورت وام ۴ درصد.که نه سیخ بسوزه و نه کباب...
اینقدر کشور ما از این پول ها داره که اگر به هر جوانی ی خونه و ی ماشین شاسی بلند هم بدن باز کشور ککش نمیگزه.
مشکل کشور ما اینه که تریبون رو دست افراد ناآگاهی میده که فقط میتونن به این مسائل ساده گیر بدن.باشگاه خبرنگاران خداوکیلی ی کاری کنید.ببنید چند درصد از اخبار شما به مسائل جنگ و خونریزی و اسراییل و روسیه و حرف های مسئولینی ک هیچ گاه عمل نکردن و ... میپردازه و چند درصد از اخبار به رفع مشکل مردم...ببینید مردم چه نیازهایی داره و اونقدر خبر جمع آوری کنید تا مسئولان شرم کنن و اونا رو حل کنن. به امید ادیت تشدن متن پیامم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۳ دی ۱۴۰۲
هر کاری زمان و مکانی دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۳ دی ۱۴۰۲
شادی به دل آدمیزاده...
اونی که احساسش خوب باشه برایش جای شادی فرقی نمی کند...
اون چیزی که شما از شادی می‌گویی منظورت بی بندوباری است که آمارش بیش از اروپا نباشه شاید کمتر نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
آقا مردم شادی میخان از نوع گروهی
چرا متوجه نمیشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
خیابون جای رقص و آواز نیست مگه برا دیوونه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۲ دی ۱۴۰۲
بیمارستان کسری تهران با آن همه درآمد فاقد یک نمازخانه آبرومند برای مراجعان می‌باشد کلا یک اتاق ۳ متری در طبقه منفی ۲ در انبار و تاسیسات دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۲ دی ۱۴۰۲
کارای این پیرمرد واقعا قباحت داره اونم تو هم و خیابون و جلوی عام و خاص
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۲۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
یکم زیر دیپلم بنویس که ما هم بفهمیم چی میگی...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۲ دی ۱۴۰۲
خودش هم نفهمیده چی نوشته! کسی که واقعاً سواد داشته باشه، چیزی نمی‌نویسه که آدم‌هایی عادی نتونن بخونن!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۲:۵۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
آره والا حرف دل منو زدی، منم همینو میخواستم بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چیکار کرده ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۲ دی ۱۴۰۲
جامعه نباید هر کسی رو به عنوان الگو معرفی کنه ....جامعه رو ما تشکیل میدیم ما هستیم که افرادی رو که نه در جایگاه علمی و نه فرهنگی و مذهبی صاحب گفتمان و ایده هستند رو با استفاده از یک گوشی در اندازه یک نخبه بالا می بریم.و اون فرد میشه الگوی فرزندان و مردم جامعه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۲ دی ۱۴۰۲
من اصلا متوجه نشدم چی خودم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
خداوکیلی خودتون فهمیدین چی گفتین ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۲ دی ۱۴۰۲
فارسی راپاس بداریم لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چرا انقدر راجع بع ه این آقا خبر منتشر میشه ؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چرا فکر میکنید شما درست میگید و هیچ اشتباهی ندارید و هر کس کاری انجام میده اشتباه ولی کارهای شما درسته و بخودتون اجازه میدید با زدن برچسب بی معنا خرابش کنید . بخاطره همینه که به این حال و روز افتاده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۲ دی ۱۴۰۲
اینکارا تو معابر عمومی زشته و هم سد معبره و هم به هم ریختن اعصاب و روان مردم
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۵:۵۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چرا همون موقع باهاش برخورد نکردند
Iran (Islamic Republic of)
gg
۱۵:۴۹ ۰۲ دی ۱۴۰۲
اصلا خودتم فهمیدی چی گفتی ?
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۱۵:۴۷ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چای دبش ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۱۵:۴۵ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چقدر مطالب سنگین و نامفهوم است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۳۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
به نظرم مشکل حکومت با صادق بوقی ها نیست، اصلا باید قبول کرد که مشکل حکومت حتی با کم حجابها و شل حجابها هم نیست، بلکه با اون زیر 10 درصد سواستفاده گر و بیسوادی است که چشم به ترویج ها و مسیرچینی های شبکه های ماهواره ای دارن تا هر روز پارو یک قدم فراتر بذارن برای از بین بردن نظم و قاون در کشور. مشکل بی حجابی اینه که عده معدودی با لخت کردن جاهایی غیر از سر مثل شکم، سینه و ساق پا، فقط به سر قناعت نمیکنن و این مسیر میتونه تا برهنگی کامل در خیابان ادامه پیدا کنه. این اتفاقات در کنار طیف گسترده ای از عملهای زیبایی و استفاده مفرط از لوازه آرایشی باعث میشه که ظاهر قشر از زنان که عمدتا قید و بند و اعتقادات درست و حسابی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۲ دی ۱۴۰۲
زندگی چه می شود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۲ دی ۱۴۰۲
مردم انقدر مشکلات دارن که این اقا براشون مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۵:۱۷ ۰۲ دی ۱۴۰۲
درج این مطلب چه ضرورتی دارد ، جز اینکه حساسیت های بی مورد ایجاد کند ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
این پیر مرد باید بفکر خودش باشد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۱۰ ۰۲ دی ۱۴۰۲
من با اینکه تحصیلکرده هستم اصلا نفهمیدم چی گفتی ونوشتی وای بر یک آدم عامی بابا چرا با زبان مردم بلد نیستید بنویسید
قرآن با اون عظمت ۱۴۰۰ ساله بسیار شیوا فصیح روان وبه زبان شیرین که بچه میخونه میفهمه.
اصلا چرا انقدر صادق بوقی رو انقدر بزرگ کردید شما مشاور ندارید که این تیترها رو نزنید واینها رو در جامعه بزرگ نکنید
-
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چرا مطالب انقدر نامفهومه ؟
-
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
نویسنده این متن در مورد صادق بوقی چی نوشته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۲:۵۵ ۰۳ دی ۱۴۰۲
ماهم نفهمیدیم چی نوشته
-
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
نویسنده این متن در مورد صادق بوقی چی نوشته ؟
Iran (Islamic Republic of)
میم. الف
۱۵:۰۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
این چه ادبیات نگارشی هست؟؟؟؟؟
-
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
در مورد صادق بوقی چقدر بد نوشته شده این متن نه سر داره نه ته خود نویسنده فهمیده چی نوشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
برای زیر سوال بردن یک پدیده نیاز به فلسفه سازی کوانتومی نیست. شفاف و ساده بگید اگر منطقی بود مخاطب می پذیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
کوچه و خیابون و بازار مکانهای عمومیه و زن و بجه رد میشن و نباید رقص و آواز توش انجام بشه و برای این چیزا جاهای خاص خودشو داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۲ دی ۱۴۰۲
تو خیابونم بعضیا یهو میزنن زیر اواز و مزاحم اعصاب و روان مردم میشن این کارا یه جور مزاحمت عمومیه و باید ممنوع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چای دبش فراموش شد صادق بیخیال شید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
زنده باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چرا شادی نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
ادامه»
این واکنش سخت حکومت و الان هم شاهد فالوور های میلیونی ایشون در اینستا هستیم و حتی او او خواندن مجریان شبکه ۳ در شب یلدا از صدا سیما.این نشانه چیست؟؟واکنش اشتباه حکومت نسبت به مسایل اجتماعی ؟یا خشم مردم و بروز و نشان دادن ان با مخالفت با حکومت از طریق حمایت کردن از این اشخاص ؟؟علت فقط و فقط یک مورد هست .(((به رسمیت نشناختن تمام احاد یک جامعه))),در کشوری داریم زندگی میکنیم که نسل جوان یعنی از حدود دهه ۶۰ به بعد دیگر مایل به تحمیل نگرش و باور از جانب حکومت بر خود نیستن و در یک کللم خواهان ازادی هست ،ازادی ای نه به معنی بی بندوباری که این هم صرفا ،تاکید میکنم صرفا تعبیر اشتباه امثال شماهاست از مفهوم ازادی .من جوان ازادی را برای شما معنا میکنم،ازادی از نظر من یعنی ازادی پوشش ،همسر من به میل خودش چادر بر سر کند و با حجاب خود بتواند ازادانه در کشور فعالیت کند،همسر من بدون روسری و پوششی بر سر طبق میل خودش بتواند ازادانه فعالیت داشته باشد (البته که مثل سایر کشورها قوانینی هم وجود دارد که مثلا یک خانوم برایش میسر نباشد که فرضا با بیکینی در مرکز شهر حضور به عمل اورد ،البته که این قوانین به هیچ وجه سلب ازادی هم موجب نشود)،ازادی رسانه را در کشورم ببینم،یعنی رسانه های کشور نشوند ابزار نظام برای پیشبرد خط فکری نظام در پیکره اجتماع،رسانه باید ازاد باشد ،از جایی خط نگیرد،وظیفه خاصی به دنبال نداشته باشد ،نقدگرا باشه ،سازنده باشد (البته با رعایت احترام و بدون توهین و افترا) که امر هم مستلزم یک قوه قضاییه مستقل هست که بتواند بدون ملاحظات سیاسی ،و حکومتی از بزرگترین مهره یک حکومت که رهبر ان کشور باشد تا یک فرد معمولی مثل بنده را با یک قانون واحد مجازات کند و از هیچ جا خط نگیرد،ازادی میتواند ابعاد زیادی داشته باشد که متاسفانه در این کشور به ان بها داده نمیشود ،دچار یک دیکتاتوری دینی شده ایم و این کشور درگیر یک جنگ نیابتی و یک جنگ درونی با مردم خود ،این چند دو قطبی ساختن مردم که عده ای در جهت و حامی نظام و انقلاب و عده ای مخالف انقلاب و نظام فقط و فقط از تصمیمات اشتباه مسئولین نشات گرفته و موجب ان خود انها هستن،تفاوت ها رو به رسمیت بشناسید،به انها بها بدهید،کمی انعطاف و نرمی به خرج بدهید به ولا که این اسمش امتیاز دادن به جبه مخالف نیست،اسمش فقط و فقط ایجاد یک جامعه سالم هست،جامعه ای سالم هست که تمام احاد ان حس زندگی و ازادی را در ان داشته باشند ،با محدود کردن یک اقلیت یا اکثریت نمیتوان حکومت کرد ،یک جا یک زمان کار از دستتان در میرود و دیگر نمیشود ان را احیا کرد .
به امید یک ایران اباد و سرافراز
که یادکردن از این که ایرانی ام ،افتخار باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۲ دی ۱۴۰۲
ادامه»
این کشور روی پیشرفت به خود نخواهد دید همواره درگیر این جور واکنش های اجتماعی هستیم ،چرا گفتم واکنش اجتماعی »شما فرضا همین اقای صادق بوقی رو در نظر بگیرید
به یک باره ویدیو ایشون وایرال شد ،حکومت پیج ایشون رو بست ،خودشون رو احضار کردن،دکان های ان بازار چه نیز حال یا اخطار گرفتند یا اینکه پلمپ شدن(از صحت ان مطمئن نیستم)
و در مقابل با خشم اجتماعی مردم روبه‌رو شد
Iran (Islamic Republic of)
Ali rezayi
۱۴:۳۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
خبرگزاری جوان ،نظرمو در در رعایت ادب و احترام بیان کردم لطفا منتشرش کن (وظیفه شما انتشار تمام نظرات احاد مختلف یک جامعه در رعایت احترام و بدور از توهین و افترا هست(
جناب نگارنده این متن ،چند نکته هست که لازم میدونم خدمتتون عرض کنم ،جامعه ایران یک دست نیست که شما اینگونه جبه گیرانه درباره نوع نگرش ها دارید صحبت میکنید
این صرفا توهم امثال شماست که میپندارید جامعه ایران تماما عاشقان این نوع نظام حاکمه یا احزاب اند .خیر ،اصلا اینگونه نیست
در این جامعه دیدگاه های مختلف نسبت به نوع حکومت رانی درست،نسبت به دین و حتی خداوند داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۲ دی ۱۴۰۲
!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۲ دی ۱۴۰۲
عجب علیه زندگی است
حتما نسخه شما برا زندگی و فضولی تو کار مردم و تحمیل برای زندگی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۲ دی ۱۴۰۲
اتفاقا نوعی زیستن است ساده و با عشق و بیشتر مختص اون سن و سال
سبک زندگی شما هم دیدیم که با ترویجش چطور بین مردم اختلاف بوجود امد
شما چرا هر کسی درامد کسب کنه بجای گفتن نوش جان حسادت و کینه میورزین
نویسنده روزی تو هم مشخصه ازون کم بشه به تو نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۲ دی ۱۴۰۲
کسی فهمید منظور از این مطلب چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۲ دی ۱۴۰۲
ن والا هموطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
نه، اکثریت نفهمیدن تنها نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
زندگی بدون خندیدن و هدیه دادن آن بی معنی می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چی میگین خدایی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
علیه زندگی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
فضای مجازی آنقدر سطحی نگر کرده مارا ،؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۱۳:۴۳ ۰۲ دی ۱۴۰۲
کار جز گیر دادن به مردم ندارید همه مشکلات حل شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چرا کسی مشهور میشه با مشکل مواجه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
چرا شادی نکنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۲ دی ۱۴۰۲
عامو چی چی نوشتی؟
مثلا میخوای بگی خیلی واژه بلدی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۲۷ ۰۲ دی ۱۴۰۲
اصلا خودتون فهمیدین چی گفتین؟؟؟؟؟یه گزارش آبکی!!!!