رئیس اداره فن‌آوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: برای اولین بار کشت مستقیم غلات با دستگاه در اراضی مزرعه جلیل آباد بنادکوک انجام شد.

 افلاطونی رئیس اداره فن‌آوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: در روش کشت مستقیم هیچگونه نیازی به عملیات خاک ورزی شامل شخم و دیسک نبوده و بذر کاری با دقت در فاصله، روی ردیف و بین ردیف انجام می‌گیرد و همچنین عمق کاشت و میزان بهم خوردگی خاک در عمق قابل کنترل است، دراین روش با ایجاد شیار نفوذ آب باران، به عمق و در محل کشت بذر افزایش می‌یابد.

او افزود: دراین روش بدلیل حداقل بهم خوردگی خاک و قرار گیری کود در زیر بذر از انتشار و رشد علف‌های هرز جلوگیری شده و باعث افزایش تولید می‌گردد.

 رئیس اداره فن‌آوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان یزد اظهار داشت: در روش دستی هیچ گونه کنترلی در فاصله بین بذر‌ها و ردیفی کشت وجود ندارد، عمق کاشت نیز دقیق نبوده وبه این علت درصد سطح سبز کاهش می‌یابد، ولی سطح سبز در کشت مستقیم یکنواخت و خوبی کشت محصول رابه همراه دارد.
 
دهقانپور رئیس مرکز جهاد کشاورزی بنادکوک نیز در این خصوص بیان کرد: این روش به علت حداقل خاک ورزی با کمترین جابجایی خاک در یک تردد، ایجاد تماس مناسب بین بذر و خاک، بیشترین درصد جوانه زنی بذر‌ها ومناسب بودن جهت کاشت در دیم زار‌ها ارجحیت بیشتری نسبت به کشت دستی دارد.

گفتنی است باهماهنگی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تفت و مرکز جهاد کشاورزی بنادکوک برای اولین بارکشت مستقیم نخود، عدس و جو با دستگاه با هدف افزایش عملکرد محصولات زراعی و حاصلخیزی خاک در مقایسه با روش‌های مرسوم وسنتی، در اراضی مزرعه جلیل آباد بنادکوک انجام وکشت زیره وآنغوزه به همین روش در برنامه هفته آتی این مرکزقراردارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار