سال ۲۰۲۳ مملو از نوآوریها و پیشرفتهای فناورانه هیجانانگیز بود که جامعه و اقتصاد جهانی را متحول کرده اند؛ اما توسعه دیجیتال یک روند توقف ناپذیر است و در سال پیش روی میلادی شاهد پیشرفت های بزرگتری در عرصه فناوری خواهیم بود. به گونه ای که برخی از روندها به روشهای جدید تکرار میشوند و برخی روندهای جدید ظهور خواهند کرد.
مهمترین فناوری های مورد انتظار در سال ۲۰۲۴
تکامل هوش مصنوعی: هوش مصنوعی با این که ماشینها را قادر میسازد محتوایی شبیه کارهای خلق شده توسط انسان ایجاد کنند، اما بسیاری از صنایع را متحول کرده است که شامل طیف گستردهای از برنامه ها، اعم از ایجاد متن، تصویرسازی و حتی آهنگسازی است.
هوش مصنوعی همچنین نقش اساسی در هوشمندتر و یکپارچهتر کردن دنیای ما داشته است. نه تنها از انسان تقلید میکند، بلکه زندگی ما را سادهتر و تقریباً بدون دردسر کرده است. در این زمینه، بسیاری از دستگاههای هوشمند مانند رباتهای خانگی، دستگاههای کاری، دستگاههای پوشیدنی که با هوش مصنوعی کار میکنند و ... ظهور کردهاند.
واقعیت توسعه یافته: واقعیت توسعه یافته شامل تمام فناوریهایی است که واقعیت را شبیهسازی میکنند، از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده گرفته تا واقعیت ترکیبی و هر چیز دیگری که در این بین قرار دارد. در حالی که ما مشتاق جدا شدن از به اصطلاح مرزهای فیزیکی جهان هستیم، واقعیت توسعه یافته در این زمینه یک روند مهم فناورانه است. با ایجاد واقعیت بدون حضور ملموس، این فناوری در بین ورزشکاران، متخصصان پزشکی، خردهفروش ها و مدلینگ محبوب است.
تکامل چاپ سه بعدی: روند اصلی نوآوری و فناوری در سال ۲۰۲۴ توسعه و گسترش چاپ سه بعدی است که برای ساخت نمونههای اولیه استفاده میشود. این فناوری در بخشهای زیست پزشکی و صنعتی تأثیرگذار بوده است.
ژنومیک: فناوری را تصور کنید که میتواند DNA شما را مطالعه کند و از آن برای بهبود سلامتی، کمک به مبارزه با بیماریها و ... استفاده کند. ژنومیک به طور خاص فناوری است که به شکل گیری، نقشه برداری و ساختار ژنها و DNA میپردازد.
کار روی ژنومیک با تکیه بر هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. این میتواند به تعیین میزان ژنهای شما کمک کند و منجر به شناسایی بیماریها یا مشکلات احتمالی شود که بعداً ممکن است به یک مشکل سلامتی تبدیل شود.
وسایل نقلیه خودران: وسایل نقلیه خودران یکی از هیجان انگیزترین فناوریهای نوظهور هستند که هدف آن ها تغییر طرز فکر ما در مورد حمل و نقل است. با حذف نیاز به تکیه بر رانندگان انسانی، وسایل نقلیه خودران پتانسیل بهبود ایمنی، کاهش تراکم ترافیک و افزایش تحرک میلیونها نفر در سراسر جهان را دارند.
در سال ۲۰۲۴، میتوان انتظار داشت که خودروهای خودران با پیشرفتهایی در زمینههایی مانند فناوری حسگر، یادگیری ماشین و اتصال پیشرفتهتر شوند. این امر به وسایل نقلیه خودران امکان میدهد در محیطهای پیچیده حرکت کنند و با سایر وسایل نقلیه و زیرساختها در زمان واقعی تعامل داشته باشند و راه را برای آیندهای که در آن رانندگی دیگر معمول نیست هموار کنند.
یکی از امیدوار کنندهترین کاربردهای وسایل نقلیه خودران در زمینه خدمات حمل و نقل با ارائه وسایل حمل و نقل ایمن و مقرون به صرفه است. علاوه بر خدمات حمل و نقل، وسایل نقلیه خودران نیز پتانسیل تغییر صنایع لجستیک را دارند.
انرژیهای تجدیدپذیر: جهان پذیرفته است که سبزتر باشد و برای مبارزه با گرمایش جهانی تلاش کند که این باعث خواهد شد تا خودروها به طور فزایندهای برقی شوند و خانهها از گزینههای سبز مانند انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر استفاده کنند. حتی بهتر از آن این است که مردم از ردپای کربن خود آگاه میشوند، بنابراین سعی میکنند آن را کاهش دهند یا آن را به انرژیهای تجدید پذیر تبدیل کنند.
محاسبات کوانتومی: روند جالب بعدی فناوری محاسبات کوانتومی است که همیشه موضوع علمی تخیلی بوده است، اما در سال ۲۰۲۴ قرار است به واقعیت تبدیل شود. این فناوری نوظهور این پتانسیل را دارد که قدرت محاسباتی را همان طور که میشناسیم تغییر دهد و به ما این امکان را میدهد که مسائل پیچیده را با سرعت و در مقیاسی غیر قابل تصور حل کنیم.
محاسبات کوانتومی در هسته خود از اصول مفهوم کوانتومی برای پردازش اطلاعات به گونهای استفاده میکند که اساساً با رایانههای کلاسیک متفاوت است. رایانههای کوانتومی به جای استفاده از بیتها برای نمایش دادهها مانند محاسبات کلاسیک، از کیوبیتها استفاده میکنند که این امکان را فراهم میکند که محاسبات بسیار سریعتر از رایانههای کلاسیک انجام شوند.
اگرچه محاسبات کوانتومی هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است، اما قبلاً نتایج امیدوارکنندهای در طیف وسیعی از کاربردها از جمله کشف دارو، مدلسازی مالی و بهینهسازی ترافیک نشان داده است. همان طور که فناوری به رشد خود ادامه میدهد، میتوانیم انتظار داشته باشیم که برنامههای کاربردی بیشتری ظهور کرده، صنایع را متحول و فرصتهای جدیدی را باز کند.
متاورس: متاورس یک دنیای دیجیتال مجازی به هم پیوسته است که در آن کاربران میتوانند با یکدیگر و با محیطهای دیجیتالی در زمان واقعی تعامل داشته باشند. این فناوری، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و فناوریهای مختلف را برای ایجاد تجربیات همهجانبه و مشترک ترکیب میکند. شرکتها در حال بررسی برنامههای کاربردی متاورس در بازی، شبکههای اجتماعی، آموزش، مراقبتهای بهداشتی و ... هستند. این روند نشان دهنده همگرایی بین دنیای دیجیتال و فیزیکی است و انتظار میرود تأثیرات گستردهای بر ارتباطات، سرگرمی و همکاری تجاری داشته باشد.
باتریهایی با شیمی جدید: بهبود عملکرد و کاهش هزینههای باتری یک تمرکز کلیدی برای شرکتها و دولتها در سال ۲۰۲۴ است. هدف حمایت از تحرک الکتریکی و تسریع در ذخیرهسازی طولانیمدت انرژی است که برای تسریع انتقال انرژی به انرژیهای تجدیدپذیر و تسریع شبکههای هوشمند حیاتی است.
در حالی که فسفات آهن لیتیوم و کبالت نیکل منگنز در حال تبدیل شدن به استاندارد برای کاربردهای خودروهای الکتریکی هستند، در سال ۲۰۲۴ چندین فناوری مرتبط با شیمی باتری مورد بررسی قرار خواهند گرفت، مانند فناوریهایی که فاقد کبالت و یون سدیم هستند. این روند یک تغییر بزرگ در فناوری باتری، به ویژه برای خودروهای الکتریکی است؛ زیرا آنها چگالی انرژی بالاتر و ظرفیت ذخیره سازی بیشتری داشته و قیمت پایین تری نسبت به باتریهای سنتی دارند.
اینترنت رفتار: یک فناوری جدید و در حال ظهور است که قدرت تجزیه و تحلیل دادهها را با درک ما از رفتار انسان ترکیب میکند. اینترنت رفتار با استفاده از دادههای حسگرها، دستگاههای پوشیدنی و سایر منابع، این پتانسیل را دارد که بینشهای جدیدی در مورد رفتار، ترجیحات و فرآیندهای تصمیمگیری به ما ارائه دهد.
در سال ۲۰۲۴، انتظار میرود اینترنت رفتار، بهویژه با پیشرفتهایی در زمینههایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده، گستردهتر شود. یکی از کاربردهای امیدوارکننده اینترنت رفتاری در مراقبتهای بهداشتی با ردیابی رفتار ما، نظارت بر معیارهای سلامتی ما و کمک به ما در ایجاد برنامههای درمانی دقیقتر و شخصی سازی شده است.
در دنیای بازاریابی و تبلیغات، اینترنت رفتار میتواند به شرکتها کمک کند تا مشتریان خود را بهتر درک کنند و آنها را با پیامهای مرتبطتر و شخصیتر هدف قرار دهند، علاوه بر این به آنها کمک میکند کمپینهای بازاریابی مؤثرتری ایجاد کنند و تعامل با مشتری را بهبود بخشند.
منبع: ارم نیوز