با توجه به اثرگذاری آنها بر تصمیمات خانواده، این سهم میتواند به ۸۰۰ هزار میلیاردتومان هم برسد. با این حال برندهای ایرانی در سبد خرید این نسل جایی ندارد و آنها بیشتر به سراغ کالاهای جهانشمول میروند. هفته نامه «تجارت فردا» در جدیدترین شماره خود به اقتصاد نسل z پرداخته است که در ادامه بخشهایی از آن را مرور میکنیم.
اثر ۱۵۰ همتی نسل z براقتصاد
نسل z که به متولدان اواخر دهه ۷۰ و دهه ۸۰ اطلاق میشود به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با نسلهای قبل بسیار تفاوت دارد؛ به گونهای که میتوانیم از آن به عنوان گسست و شکاف نسلی یاد کنیم. یکی از نکات مهم درباره این نسل، رفتارهای اقتصادی و اثر آنها روی اقتصاد کشور است. نسل z در ایران فصل جدیدی را از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رقم زدند. یکی از مهمترین مسائل درباره این نسل، بررسی رفتارهای اقتصادی آنها و اثرشان بر اقتصاد کشور است.
به گفته رضا نویدی، تحلیلگر بازار، این نسل مستقیم بر ۱۵۰هزار میلیارد تومان تقاضا در اقتصاد اثر مستقیم میگذارد. این در حالی است که ارزش بازار صنعت بیمه در ایران ۱۳۰هزار میلیارد تومان است. نسل z علاوه بر اثرگذاری مستقیم، به طور غیرمستقیم هم روی رفتار و جابهجایی سرمایهها اثرگذار است؛ بهطوری که این نسل در تصمیمگیری خانوادهها بیشترین تاثیر را میگذارد. بههمین دلیل برآورد ما این است که ارزش تاثیرگذاری نسل z روی تقاضای کل اقتصاد شاید از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بیشتر باشد.
نکاتی درباره رفتار نسل z
نویدی تاکید میکند درباره رفتار خرید نسل z باید چند نکته را مورد توجه قرار داد؛ نسل z به اعتبار برند بسیار توجه میکند. این نسل، چون به دادهها و اطلاعات دسترسی آسانتری دارد، بر مبنای آن دادهها چه بسا اطلاعات استانداردتری به دست میآورد و انتخابهای صحیحتری انجام میدهد. به اعتقاد این تحلیلگر، در چنین شرایطی، نیوبرندها شانس بیشتری برای جذب نیازهای نسل z دارند. نسل قبل به دنبال برترین، اولین و معروفترین برندها بود و بیشتر به سابقه برندها توجه میکرد، اما برای نسل z مسئله سابقه برند یا برترین و معروفترین، بیشتر نقش دافعه دارد و چندان جذاب نیست. به طور مثال، در بحث خرید آنلاین یک سوم خریدها برای نسل z است و این در حالی است که برای نسل قبل از نسل z، این میزان کمتر از ۵ درصد است.
بیشتربخوانید
ارتباط نسل z با رسانهها
نویدی همچنین تاکید میکند که از سوی دیگر تلویزیون بهعنوان یکی از قدرتمندترین رسانهها تنها ۱۲درصد مصرف رسانهای نسل z است. درباره رسانههای چاپی، مصرف رسانهای این نسل بسیار پایین است و کمتر از ۵ درصد از این نسل روزنامه یا مجله میخرند یا میخوانند. در واقع رسانههای چاپی در اهداف مصرف رسانهای نسل z نیست. رادیو هم رسانه مرجع این نسل نیست. در واقع بیش از ۳۰ درصد مصرف رسانهای یا به نوعی جریان اصلی مصرف رسانهای این نسل، شبکههای اجتماعی با اولویت اینستاگرام است.
موفقیت برندها، شرط استقبال نسل z
مریم زارعیان، دکترای جامعه شناسی، اعتقاد دارد افراد این نسل به برندهایی رو آورند که جهانشمول است.
او میگوید: ممکن است این پرسش شکل گیرد که چرا برندهای داخلی ما همچنان مورد استقبال و توجه این نسل نیستند؟ توجه نسل z به برندها رابطه مستقیمی با موفقیت آن برندها دارد. بنگاههایی که برند موفق دارند و بهنوعی برند ملیشان موفق است، بیشتر مورد توجه نسل z هستند. در بسیاری از کشورها، دولتها بیشتر دنبال این تصویرسازیاند که کشوری باثبات و با رفاه بالا به نظر آیند؛ بنابراین ما هم اگر میخواهیم محصولات داخلیمان مورد توجه نسل z قرار گیرد، باید از نظر ملی برند موفقی باشیم.
ریشههای جاماندگی تولید ملی از نسل z
سجاد نوری زاد، بنیانگذار نکس لوکس، نیز در این باره تاکید میکند که در ایران برند مطلوبی برای نسل z وجود ندارد، چراکه نسل z همگن و همسو با دنیا به پیش میرود. سرعت و شتاب نسل z از کارآفرینان و سیاستگذاران ما بسیار جلوتر است. نسل z در کشور ما فقط مشاهدهگر تحولات جهانی نیست و قطعا دوست دارد در این تحولات نقش داشته باشد. متولدان این نسل با همتاهای خود در دیگر کشورها، در خیلی زمینهها اشتراک نظر دارند. شبیه هم لباس میپوشند، شبیه هم موسیقی گوش میکنند و مثل هم خوش میگذرانند. در عوض بنگاههای ما به دلایل مختلف مثل اینترنت، نیروی کار و... شرایط مناسبی ندارند. برای همین برند خوبی که کالای باکیفیت جهانی تولید کند، برای نسل z شکل نمیگیرد.
خطر رونق قاچاق در غفلت سیاستگذار
به طور کلی آنچه درباره این نسل باید بدانیم این است که به هرشکل ممکن، نیازهای خود را تامین میکند. در تلگرام دنبال کفش و کتانی خود میگردد، در اینستاگرام پوشاک موردنیاز خود را تهیه میکند و نیازهای فرهنگی خود را در یوتیوب میبیند. از سوی دیگر نسل موسوم به دهه هشتادیها آن قدر نسل اثرگذاری هستند که مطلوبیتهایشان، باعث رونق برخی کسب وکارها شده و برخی کسب وکارها را از رونق انداخته است. به طور مثال این نسل باعث رونق کافهها و فست فودها شده است. اگر سیاستگذار به درک درستی از نیازها و مطلوبیتهای این نسل نرسد و متناسب با آنها سیاستگذاری نکند، بازار قاچاق را رونق میبخشد و اقتصاد غیررسمی را بزرگ میکند.
منبع: روزنامه خراسان