علیرضا شیخ طاهری با اشاره به پروژه تولید انبوه واگن در کشور گفت: تحریم های ظالمانه در سالهای اخیر فرایند واردات تجهیزات به کشور را مختل کرده است به طوری که ایجاد یک پلتفرم داخلی برای تولید واگن لازم بود.
وی با اشاره به اینکه باوجود تلاش های صورت گرفته در گذشته بیشترین حجم داخلی سازی تولید واگن مترو در ایران ۳۰ درصد بود،اظهار کرد: در پروژه واگن ملی هدف از داخلی سازی رسیدن به سطح ۸۵ درصد است. بنابراین ایده تکیه به توان داخلی درست و قابل قبول است. به همین دلیل شرکت واگن سازی تهران بستر اصلی برای تولید قطار ملی شد.
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران با اشاره به قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن در ۳ سال گذشته گفت: این ۱۱۳ واگن شامل ۱۵ قطار، ۷ واگن و یک قطار ۸ واگنه است. در مترو تهران ساختار چینش قطارها ۷ واگنه است و در برخی شهرهای کشور ۵ واگنه و همچنین خط فرودگاه تهران نیز ۳ واگنه است. بنابراین تصمیم می گیرند یک قطار ۸ واگنه را برای کسب تجربه بسازند و لذا قرارداد ۱۱۳ دستگاه متولد می شود.
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران با اشاره به این مطلب که در زمان تولد این قرارداد تست نهایی واگنها انجام نشده بود، عنوان کرد: قرارداد امضا ولی تنفیذ نشد و تا زمان تائید و تست نهایی تولید انبوه قطار ملی متوقف بود، چراکه در صنعت وقتی انتقال تکنولوژی انجام می شود باید تست هایی گرفته شود و تائیدیه های نهایی اخذ تا به تولید انبوه برسد.
وی با تاکید بر اینکه ما برای تولید انبوه نیاز به تائیدیه های نهایی داشتیم افزود: تا امروز امکان تولید قطار ملی به سبب نبود تائیدیه نهایی و انجام نشدن تست ها وجود نداشت. این تائیدیهها عمدتا مربوط به ایمنی قطار ملی بود. اما واگن سازی تهران چون از ابتدا بستر اصلی تولید قطار ملی بوده است تولید را آغاز کرده و امروز که قرار است به زودی استارت تولید انبوه زده شود، بهاندازه ۳ رام قطار (معادل ۲۱ واگن) بدنه آماده در کارخانه داریم و در صورت ابلاغ کارفرما که مترو تهران است می توانیم فرایندتولید انبوه را بلافاصله آغاز کنیم.
شیخ طاهری در پاسخ به این سوال که در ساخت واگن ملی چه دستگاه هایی مشارکت خواهند داشت، بیان کرد: برای تولید قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن به مشارکت حداکثری تولید کنندگان داخلی نیاز داریم. فهرست کاملی از تولیدکنندگان داخلی که توانایی اخذ تائیدیه های لازم برای تولید قطعات اصلی را دارند در قرارداد لحاظ شده است. در این راستا می توانیم به جهاد دانشگاهی علم و صنعت برای سیستم رانش و به شرکت مپنا برای تولید بوژی اشاره کنیم.
وی خاطر نشان کرد: البته نام شرکت های دیگری نیز در قرارداد به عنوان تهیه کنندگان مورد تائید کارفرما قرار دارد و ما این امکان را داریم که از تمام تولیدکنندگان داخلی که امکان اخذ تائیدیه های لازم را داشته باشند استفاده کنیم.
آقای علیرضایی شیخ طاهری سال۱۴۰۰امد مدیرعامل واگن سازی زرند کرمان شد بعدازدوسال مدیر عاملی ۲۰درصد پشتیبانی واگن سازی زرند رافروخت وخیانت بزرگی به واگن سازی زرند کرمان کرد
به همت دوستان و قطار پیشرفت همچنان در مسیر و از قبل همه پیش بینی ها شده و دوستان لطف کردند نیاز 17 سال چای کشور رو تامین کردند، که اگر جنگی دوباره رخ داد، حداقل ایران از نیاز واردات چای و نوسان قیمت آن، مثل نوسان قیمت آرد روغن بر اثر جنگ اوکراین، دور بماند،
در حال حاضر هم پیش بینی برای نیاز 10 سال برنج کشور هستند،
خدایا این مدیران لایق پیش بینی کن رو از ما نگیر،
بلند بگو آمین
فقط تولید لوکوموتیو و واگن ها مونده
که اونم به امید خدا
تموم میشه