بسته کتاب‌های یلدایی؛

خواندن کتاب‌های یلدایی در بلندترین شب سال

کتاب‌ «آیین و شب یلدا» از سحر فتحی، کتاب «شب یلدا» با روایت محمدرضا سرشار و «سکوت شب یلدا» لذت خواندن را به مخاطبان در بلندترین شب سال هدیه می‌دهد.

«الان چند ساعته که پشت پنجره نشستم و دونه‌های برف رو می‌شمرم. تا بابا بیاد بریم خرید شب یلدا ... انگار مامان راست میگه که طولانی‌ترین شب ساله، برای من که از الان شروع شده. خیلی ذوق دارم بابا زودتر بیاد بریم هندوانه، آجیل، انار و کلی خوراکی‌های خوشمزه بخریم. بعدش لباس‌های خوشگل‌مون رو بپوشیم و بریم خونه بزرگتر‌ها ... وای که چه کیفی داره».

کتاب «آیین و شب یلدا» به قلم سحر فتحی درباره پسربچه بانمکی است، که منتظر رسیدن شب یلداست و خودش را برای رفتن به خانه پدربزرگ و مادربزرگ آماده می‌کند، اما از قضا انگار پدر و مادرش بر سر اینکه به خانه کدام از بزرگان فامیل بروند، باهم قهر کردند. حالا آیین ناخواسته کاری می‌کند، که تمام مشکلات برطرف می‌شود و آن شب به همه خوش می‌گذرد.

کتاب گویای «شب یلدا» ایران‌صدا از سری برنامه‌های رادیویی «قصه ظهر جمعه» با روایت محمدرضا سرشار سرکی به خانه مش صابر می‌زند، تا حال و هوای او را در بلندترین شب سال به تصویر بکشد. پیرمرد مثل مابقی روز‌های سرد پاییزی در افکار خودش غرق شده و اینبار به فکر پیدا کردن قصه‌ای برای شب چلّه است.

«صبح بود. آفتاب کم جون پاییزی پهن شده بود توی حیاط که مش صابر اومد و روی پله‌های کهنه و رنگ و رو رفته راهرو نشست. مش صابر هنوز درست و حسابی رو پله‌ها آرام و قرار نگرفته بود، که سوز گزنده‌ای از راه رسید و از لای دکمه‌های پالتوی پشمی بلند و سیاه رنگ‌اش گذشت و تن لاغر و نحیفش را به لرزه انداخت [...]».

سکوت شب یلدا

«سوزان: بشین بنویس. فردا شب صاحب‌خونه می‌فرسته دنبال کرایش‌ها. فردا شب آخر برجه؛ شب چله‌ست. 

فرهاد: شب یلدا؟!

سوزان: آره. یادت ازش رفته بود؟!

فرهاد: از کی؟

سوزان: از کی؟ مکث. تو داری به اون دختره کمونیست ... چه می‌دونم، مارکسیست فکر می‌کنی؟ من شب یلدا رو می‌گم!». 

کتاب «سکوت شب یلدا» به قلم‌های رضا، ولی پور دهکردی، قاسم اسماعیلی دهکردی، کاظم حیدری چالش‌تری، مسلم سلیمانیان چالش‌تری و سارا اسماعیلی است، که در قالب نمایشنامه‌های منتخب از نویسندگان چهار محال و بختیاری از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار شده است. 

عنوان نمایشنامه‌های کتاب حاضر شامل «سکوت شب یلدا»، «قطعات جدامانده یک جنایت معمولی»، «خانه»، «دو قبله غریب»، «کافور» و «بوته سبز» است.

کتاب «بابا بَرفی دَر شَبِ یَلدا»

«شب یلدا نزدیک بود. قرار بود آن شب در مدرسه نمایش اجرا کنیم. آن روز خانمِ نمایش آمد سر کلاسمان و گفت: روز سه‌شنبه جشن داریم. ما داد زدیم: آخ جان! 

خانمِ نمایش گفت: راستی یادم رفت بگویم که دو سه نفر از شما باید لباس میوه‌ای بپوشید. 

آن وقت نقشی را که باید بازی می‌کردیم به تک تک ما گفت. آرش شد خرمالو. ایلیا شد انار. مانی شد ازگیل. وکیان شد آدم برفی [...]».

کتاب «بابا بَرفی دَر شَبِ یَلدا» از مجموعه کتاب‌های کلاس اولی کتاب اولی به قلم مژگان کلهر است، که به کلاس اولی‌ها لذت خواندن بخصوص در شب یلدا را هدیه می‌دهد.

کتاب «شب یلدا» 

«شب یلدا نوید قدسی و سرمدی بودن زمان نوی دیگری را همراه با باززایی خورشید و بلند شدن روشنایی هر روز و کوتاه شدن سیاهی شوم و نامبارک شب در طبیعت سرد زمستان می‌دهد. از این رو نقش شب یلدا در شب آغاز زمستان در زندگی کشاورزان ایران جلوه‌ای بسیار نقش‌آفرین و برجسته داشته است». 

کتاب «شب یلدا» از علی بلوکباشی است، که مولف تلاش کرده تا ارتباط شب یلدا با مهر، میترائیسم و مسیحیت را بیان می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار