مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به استفاده از سامانه‌های نوین و هوشمند در این سازمان گفت: یک‌هزار دوربینِ نظارت تصویری در سطح کشور کار رصد و پایش آب و هوا و ترافیک را برعهده دارند.

علیرضا سیاهپور، آیین هفته حمل و نقل را یادآور لبیک رانندگان به فرمان امام خمینی (ره) در آذر ماه ۱۳۶۲ دانست و گفت: فعالان حوزه حمل و نقل در طول تاریخ کشورمان با خلق حماسه‌های بزرگ شناخته می‌شوند. به طور مثال در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مرز‌های کشور تردد کردند که از این میزان ۵۹ درصد از مرز مهران و ۲۳ درصد از مرز شلمچه انجام شد و استان فارس به عنوان کریدور اصلی تردد به خوبی نقش‌آفرینی کرد.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به استفاده ۲۷ درصد زائران اربعین حسینی از حمل و نقل عمومی در مرزها، بیان کرد: طی مدت ۲۵ روز ۵۴ هزار سفر در ایام اربعین حسینی انجام شد که با توجه به مدت سفر زائران اباعبدالله (ع) روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ اتوبوس از مبدا مرز مهران و شلمچه ۶۰ هزار مسافر را به مقصد خود می‌رساندند.

او افزود: اگرچه به دلیل عدم مالکیت ناوگان و شناور نبودن نرخ‌ها با محدودیت دچار بودیم، اما محدودیت‌ها اختلالی در ماموریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در راستای خدمت‌رسانی به زائران سیدالشهدا (ع) ایجاد نکرد.

این مقام مسئول با اشاره به پیشرو بودن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استفاده از سامانه‌های نوین و هوشمند گفت: این سازمان در تمام فعالیت‌های ۵۲ گانه خود با استفاده از سامانه‌ها و دستگاه‌های هوشمند توانسته کار‌های خود را بر مبنای اطلاعات دقیق و به صورت مدون و علمی انجام دهد. در این راستا تنها یک‌هزار دوربین نظارت تصویری در سطح کشور کار رصد و پایش آب و هوا و ترافیک را برعهده دارند که در ایام اربعین نیز یاریگر سازمان در انجام ماموریت‌های خود بودند.

سیاهپور ادامه داد: با استقرار ریاست سازمان و اعضای عامل در پایانه‌های مرزی، حداکثر ماندگاری موثر مسافر در ایام اربعین امسال از ۱۹ ساعت به ۱ ساعت کاهش پیدا کرد و ترافیک مرز مهران به ایلام از ۸ ساعت به کمتر از ۵ دقیقه رسید.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار به ترمیم راه‌های استان‌های منتهی به مرز، گفت: با تلاش مجموعه راهداری در استان‌های دارای مرز و منتهی به مرز‌های کشور توانستیم خدمت‌رسانی درخور شأن زائران امام حسین (ع) در اربعین حسینی داشته باشیم.

مانع‌تراشی‌های بی‌اساس محیط زیست!

سیاهپور در بخش دیگری از سخنان خود مشکلات حوزه حمل و نقل را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دنبال ارائه خدمات بهتر به مردم است، اما یکی از دستگاه‌های تصمیم‌گیر باعث ایجاد مانع در فعالیت‌ها شده، زیرا در موضوع واردات ناوگان، محیط زیست با یک بهانه پیش پا افتاده واردات را مختل کرد. 

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از دستگاه‌های نظارتی نظیر دیوان محاسبات خواستار پیگیری موضوع واردات ناوگان حمل و نقل به خصوص اتوبوس مسافربری شد و تاکید کرد: آمادگی واردات ناوگان توسط شرکت‌های حمل و نقل وجود دارد، اما باید دستگاه‌های نظارتی موانع سر راه این کار را رفع کنند، چراکه در صورت فرسودگی ناوگان شاهد نابودی صنعت حمل و نقل، افزایش تصادفات جاده‌ای و اختلال در فعالیت‌های کلان خواهیم بود.

او با بیان اینکه ۵۱۰ میلیون تن کالا و ۱۲۸ میلیون مسافر در طول سال توسط رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل جابجا می‌شوند، خاطرنشان کرد: ۹.۳ میلیون تن ترانزیت از مرز‌های کشور صورت گرفته که باتوجه به سیاست‌های اصلی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در زمینه ترانزیت، شاهد رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم.

سیاهپور تاکید کرد: ۴۴ درصد وضعیت راه‌های کشور به سمت نگهداری رفته و نیازمند ۱ هزار و ۱۶۰ میلیارد اعتبار برای بهسازی است تا به وضعیت مطلوب و استاندارد جهانی دست پیدا کنیم.

بنابه گفته مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر روکش حفاظتی و لکه گیری آسفالت محور‌های کشور هدف گذاری شده که تاکنون به همت راهداران و پیمانکاران ۱۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر با عملیات نگهداری روکش تقویتی و لکه گیری انجام شده است.

او، تقویت منابع مالی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اولویت سازمان توجه به کریدور‌های ۱۰ گانه کشور است که عمده بار و جابه‌جایی از آن صورت می‌گیرد و ۶۰ درصد اعتبارات به محور‌های مرزی اختصاص خواهد یافت.

این مقام مسئول با بیان اینکه نیمی از بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای معادل ۱۵ هزار میلیارد برای ایمن سازی هزینه می‌شود، گفت: با همکاری مجموعه استانداری فارس یک هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد بودجه به استان فارس اختصاص پیدا کرد.

به گفته او، طی سه سال گذشته در این استان پهناور شاهد رشد ۲۵۰ درصدی بودجه هستیم تا شرایط برای خدمت رسانی بهتر هموار شود.

سیاهپور یادآور شد: اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای فارس در کشور پیشرو بوده و عملکردی بیش از اهداف پیش بینی شده داشته و در شاخص ناهمواری بهتر از متوسط کشوری است.

او، «راه‌های روستایی» را یکی از دغدغه‌های مهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد و گفت: محدودیت منابع مالی یکی از دغدغه‌های مهم در راه‌های روستایی است که با تصمیمات اتخاذ شده امیدواریم جزو اعتبارات ملی قرار گیرد و با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه بتوانیم با احداث راهی ایمن و آسفالت در کاهش آلام هموطنان روستا‌نشین گامی موثر برداریم.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: بیش از ۲۰۲ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که ۱۱۱ هزار کیلومتر در چهل سال گذشته احداث شده که دست آورد بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. همچنین برای تکمیل مابقی راه‌های روستایی نیازمند ۲۸۰ همت اعتبار هستیم.

سیاهپور از احداث و آسفالت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستا‌های بالای ۲۰ هزار خانوار خبر داد و گفت: احداث ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتر احداث و آسفالت شده است.

این مقام مسئول تامین قیر را یکی از موانع احداث راه روستایی عنوان کرد و گفت: در تامین قیر برای احداث راه‌های روستایی مشکل داشتیم که با رایزنی‌های انجام شده تامین قیر صورت گرفت و توانستیم پروژه‌ها را پیش ببریم. از این رو اگر قیر به موقع تامین نشود، پروژه‌های راهداری و راه سازی به مشکل بر خواهد خورد.

سیاهپور با اشاره به اینکه در قانون برنامه هفتم اضافه تناژ و بار‌های بدون بارنامه دیده شده است، گفت: یکی از علت‌های عمده آسیب دیدگی جاده‌ها، اضافه تناژ وسائل نقلیه است از این رو خواستار اجرایی شدن بند پ و ب ماده ۵۹ قانون هفتم توسعه هستیم تا بار‌های خارج شده از معادن با بارنامه باشد.

هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری از ۲۶ آذر ماه آغاز شده و تا ۱ دی ماه ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.