حمیدرضا شهرکی در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره توسعه و نوسازی ناوگان مسافری اظهار داشت: مذاکرات با تولید کنندگان داخلی در بخش اتوبوس، مینیبوس، ون و میدل باس در حال انجام است و در این زمینه ١٣ تفاهمنامه داریم و ورود اتوبوسهای تولید داخل به ناوگان نتیجه این مذاکرات بوده اما ظرفیت تولید کنندگان داخلی ساخت ١۵٠٠ دستگاه اتوبوس است و با توجه به قیمتها در این حوزه به دنبال روشهای تامین مالی هستیم و از ماه آینده وارد عقد قراردادها میشویم.
وی با اشاره به ظرفیت موجود ناوگان اتوبوسی گفت: اتوبوسهای موجود در کشور که دارای کارت هوشمند فعالیت هستند ١۵٢٩٠ دستگاه با میانگین سن ١۴.۶٣ سال است و براساس وضعیت، ۵٠ درصد این اتوبوسها امکان تردد در مسافت بلند را دارند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری ادامه داد: امسال با رشد ١۴.۵ درصد جا به جایی با ١٠٣ میلیون و ۶٠٣ هزار جا به جایی، سهم اتوبوس در این جابهجاییها ۶٠ درصد بود و برای نوسازی و توسعه ناوگان هم باید فرایندها تسریع و هم اینکه در تولید داخل باید از سرمایهگذاران حمایت شود.
وی درباره ناوگان فعال کامیونی گفت: در حال حاضر ناوگان کامیونی فعال بیش از ۴٢٧ هزار دستگاه با سن میانگین ١٩ سال است و در این بخش واردات کامیون پروژه موفقی بود بطوریکه در دو سال بیش از ٢٠ هزار دستگاه کامیون وارد شد.
شهرکی درباره دزدی بار در برخی از مسیرها و اقداماتی که برای ارتقای امنیت رانندگان در جادهها انجام شده، اظهار داشت: برای افزایش امنیت رانندگان موضوعی که دنبال میکنیم افزایش تیرپارکها و مجتمعهای بینراهی است که در حال حاضر در شبکه راههای کشور بیش از ١۴٠٠ سایت پارک ماشینهای سنگین در مجتمعهای بینراهی و تیرپارکها وجود دارد و ۵٠٠ مجتمع بینراهی هم در حال ساخت است .
معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: اما میدانیم که برخی از سرقتها در حین حرکت کامیون انجام میشود و این سارقان از اعضای باند و شبکه هستند. اما سازمان راهداری با ارتباطی که با فراجا دارد توانسته با همکاری آن تعداد زیادی از اعضای این باند را شناسایی و در نهایت دستگیر شدهاند.
وی گفت: در برخی از استانها این سرقتها بیشتر است اما از ذکر نام این مسیرها خودداری میکنیم چراکه افراد بومی نقشی در این اقدامات ندارند و اعلام این مسیرها تبعاتی برای این استان ها خواهد داشت.