پنج حوزه اصلی فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی و سیاستی تشریح شد

فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی و سیاستی با موضوع نسبت دولت و فرهنگ در قلمرو‌های دین، فرهنگ، هنر و رسانه تشریح شد.

 قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در نشست خبری فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی و سیاستی با موضوع نسبت دولت و فرهنگ در قلمرو‌های دین، فرهنگ، هنر و رسانه گفت: در دهه ۸۰ مباحثاتی درباره نسبت دولت و فرهنگ داشتیم، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم این مباحثات از حوزه پژوهش خارج شد و در این دولت تصمیم شد که موضوع احیا و موضوع دولت و فرهنگ به بحث گذاشته و پژوهشگران درباره عملکرد دولت، شیوه حمایت و ... بحث کنند و راهبرد‌ها و راهکار‌هایی در اختیار دولت قرار دهند.

وی با بیان اینکه آنچه حکمرانی نوین فرهنگی نامیده می‌شود هدف اصلی است، گفت: در این فراخوان سه جهت‌گیری اصلی داریم باغبانی فرهنگ، دولت مسئول و تحول فرهنگی. دولت به عنوان دولت مسئول برای مراقبت از فرهنگ مسئولیت دارد و باید تلاش کند، البته این به معنای حفظ شاخص‌های فرهنگی است، همچنین دولت باید دیدگاه‌های مختلف و متنوع را استخراج و در حوزه فرهنگ تحول صورت دهد.

زائری ۵ حوزه اصلی برای این فراخوان برشمرد و گفت: در این فراخوان پنج حوزه اصلی داریم که شامل اول «اندیشه فرهنگی» است که شامل دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ و مدیریت و دیدگاه امام خمینی و رهبری درباره سیاست‌گذاری فرهنگی، دوم «نظریه فرهنگی» شامل نظریه حکمرانی نوین جمهوری اسلامی، نظریه فرهنگی جمهوری اسلامی- نگرش فلسفی، گفتمان شناسی رابطه دولت و فرهنگ - نگرش جامعه شناختی، گفتمان انقلاب اسلامی و مسأله اداره فرهنگ است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه داد:سومین حوزه ما «سیاست‌گذاری فرهنگی در دولت سیزدهم» شامل الگوی‌های حمایت‌گری دولت در حوزه فرهنگ، تبیین ارتباط دولت با مراکز پژوهشی حوزه فرهنگ، دولت سیزدهم و مردمی‌سازی فرهنگی، دولت سیزدهم و اقتصاد مردمی سیاسی فرهنگ، چهارم «آسیب شناسی مدیریت فرهنگ» شامل آسیب‌شناسی نهاد‌های فرهنگی جمهوری اسلامی، تحلیل و نقد نظام مجوز‌دهی در حوزه فرهنگ، تحلیل و آسیب‌شناسی در حوزه بودجه‌ریزی، آسیب‌شناسی رویکرد‌های تصدی‌گرانه، حمایتی و نظارتی فرهنگ است.

زائری درباره آخرین حوزه مورد نظر در فراخوان گفت: «آینده پژوهی فرهنگی» شامل هوش مصنوعی و مسأله اداره فرهنگ، فناوری‌های جدید فرهنگی، فضای سایبر و تغییرات فرهنگی ایران، روند‌های فرهنگی آینده جهان، درؤیای ایرانی و تصویرپردازی فرهنگی دیگر محور فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی است.

وی درباره حمایت‌هایی که قرار است در این فراخوان انجام شود، گفت: رساله‌های دکتری تا سقف ۵۰ میلیون تومان حمایت می‌شود، با دانشگاه‌های اصلی هم ارتباط می‌گیریم برای دعوت و جهت‌دهی به کارها، حمایت از اساتیدی که قبلاً اثری داشتند هم در دستور کار است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه مهلت ارسال تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۲ است، گفت: دیگر کاری که برای حمایت از پژوهش‌گران انجام می‌دهیم این است که حوزه‌های تخصصی وزارتخانه نیازمند نوآوری هستند و میل و نیاز به راهبرد‌ها و پیشنهادات جدید در نهاد‌های مختلف دیده می‌شود و ما هم طرح‌ها و پژوهش‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

در ادامه آقاسی با بیان اینکه اشکال بزرگی که در نظام دانشگاهی وجود دارد این است که علم برای علم شده گفت: در دانشگاه گویا جامعه و مسائل جامعه فراموش شده، مهم حل مسأله است، اما این روز‌ها بازار جعل مسأله داغ است و امروز در حوزه فرهنگ، علم روی تخته سیاه مانده و نیامده برای کمک جامعه و حل مسائل جامعه و این اتفاق اقدام مبارکی است.

وی با اشاره به اینکه هوای آلوده فرهنگ را اگر تنفس کنیم نمی‌توانیم به تولیدات قوی فرهنگی دست پیدا کنیم، گفت: دفتر مطالعات ملزم شده که در زمینه فراخوان فعال باشد، اتفاق خوبی که قبلاً افتاد تغییر نام معاونت مطبوعاتی است و دفتر مطالعات تلاش می‌کند حوزه ارتباطات و رسانه‌ها را پوشش دهد.

آقاسی ادامه داد: چند حوزه مفهومی مد نظر ما است اول بازآرایی نظام رسانه‌های کشور ما خود را ملزم می‌دانیم در شرایط رسانه‌ای جدید کشور کار کنیم و شاخص‌ها را استخراج کنیم، پارسال جشنواره مرحوم مقدسی را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی موضوع دیگر است و همایشی هم در این راستا برگزار کردیم با موضوع هوش مصنوعی و رسانه‌ها، وزیر هم دستور داد در حوزه هوش مصنوعی و رسانه دبیرخانه تشکیل شود.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد ادامه داد: آینده سازمان‌های خبری، اعتماد رسانه‌ای، اخلاق رسانه‌ای با هوش مصنوعی، قوانین مالکیت فکری و هوش مصنوعی، آینده رسانه و بازاریابی و تبلیغات، رسانه‌های محلی و تأثیر‌گزاری‌های محلی، سیاست گذاری و قوانین رسانه‌ای سرفصل موضوعات ما در فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار