خبری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری نیست

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: گروه‌های سیار با همکاری محیط زیست تالاب‌ها را پایش و مراقبت می‌کنند، اما خوشبختانه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

حسین صالحی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ویروسی است که بیشتر در طیور وحشی، آزاد پرواز و پرندگان مهاجر دیده می‌شود که در سالیان سال کانون‌های بیماری در سراسر کشور مشاهده شده و بستر اصلی آن‌ها پرندگان وحشی است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال ۹۷ آخرین کانون این بیماری در مرغداری تخم‌گذار استان مشاهده شد، افزود: پرندگان وحشی با حضور در تالاب‌ها این ویروس را به پرندگان بومی انتقال می‌دهند.


بیشتر بخوانید


وی گفت: تنها راه تشخیص بیماری مرگ ناگهانی کل یا ۵۰ درصد یک گله پرنده است.

صالحی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین طیور و انسان است که توصیه می‌شود روستاییان آبشخور پرندگان و محل توزیع دانه پرندگان بومی خود را مشخص و محصور کنند تا از مجاورت و تماس با پرندگان وحشی در امان باشند، از رها کردن پرندگان خود در نزدیکی تالاب‌ها خودداری کنند و موارد مشکوک را با تیم‌های کشیک مناطق در میان بگذارند تا چرخه بیماری بسته شود.

وی گفت: مرغ‌های مصرفی در مرغداری‌های سربسته با مراقبت‌های ویژه پرورش داده می‌شوند و در کشتارگاه‌ها نیز سلامت طیور قبل از عرضه به بازار بررسی و مرغ بیمار معدوم می‌شود پس مردم نگرانی برای خرید مرغ نداشته باشند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان افزود: آمادگی کامل برای برخورد با این بیماری را داریم و گروه‌های سیار با همکاری محیط زیست تالاب‌ها را پایش و مراقبت می‌کنند، اما خوشبختانه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار