کلوچه فراسودمند عناب تولید شده در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، طرح برگزیده نوآفرین ملی ارزش آفرینی از ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی آذر ماه شد.

پژوهشگر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان خراسان جنوبی گفت: آمار ضایعات بخش کشاورزی در کشور بالا و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است و باید از این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد.

حسینی افزود: میوه‌های عناب به عنوان قرص‌های ویتامین طبیعی شناخته می‌شوند، ولی عناب‌های کوچک و چروکیده عمدتا از چرخه تولید خارج شده و به عنوان ضایعات دور ریخته می‌شوند.

وی گفت: از میوه‌های درجه سه و چهار که دارای ظاهر نامطلوب، اما خواص دارویی بوده و برای بسته بندی و عرضه به بازار مناسب نیستند می‌توان برای تولید آرد فاقد گلوتن جهت استفاده در فراورده‌های غذایی مانند کلوچه و کیک استفاده کرد.

پژوهشگر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان افزود: تقاضای مواد غذایی فراسودمند و طبیعی به دلیل افزایش دانش مصرف کنندگان و محبوبیت جایگزین‌های طبیعی در بین مردم و گسترش بیماری‌های غیر واگیردار در سراسر دنیا افزایش یافته است.

حسینی گفت: تولید کلوچه فراسودمند عناب با جایگزینی آرد فاقد گلوتن عناب به جای آرد سفید و هم به عنوان شیرین کننده جایگزین شکر می‌تواند سبب کاهش میزان ضایعات این گیاه دارویی و ارزشمند شود.

وی افزود: ایده تولید کلوچه فراسودمند عناب که از سال ۱۳۹۶ کلید خورد و در سال ۱۳۹۸ به عنوان اختراع ملی ثبت گردید، بعنوان طرح برگزیده در استارت آپ ملی ارزش آفرینی از ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی شیرین عسل که آذر ماه سال جاری برگزار گردید، معرفی شد.

پژوهشگر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان افزود: سال گذشته نیز طرح آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون سازی با کسب رتبه اول در رویداد ملی ایده‌های برتر کاربرد فناوری در صنعت، کشاورزی، دام پروری و سلامت و طرح شکلات فراسودمند عناب با کسب رتبه سوم رویداد ملی گروه شیرین عسل با عنوان محصولات نوآورانه در صنایع شیرینی و شکلات از دیگر موارد حضور موفق مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در رویداد‌های ملی بود.

برچسب ها: جهاد دانشگاهی ، عناب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.