محسن خدادادی کارشناس حوزه مدیریت کسب و کار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه کارآفرین فردی است که تصمیم میگیرد یک کسبوکار را راهاندازی کند و مسئولیت اداره و راهبری آن را به عهده بگیرد افزود: کارآفرینان افرادی هستند که با ایجاد و توسعه ایدهها، خلق محصولات یا خدمات جدید و مدیریت کسبوکارهای خود، نقشی بسیار مهم در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا میکنند.
وی بااشاره به ویژگی کارآفرینان موفق گفت: نوآوری یا توانایی خلق و اجرای ایدهها و محصولات جدید با هدف رفع نیازهای بازار در کنار توانایی مقابله با ریسکها و تصمیمگیری در مواجه با شرایط نامطلوب میتواند به توسعه یک کسب و کار کمک کند.
خدادای با اشاره به اینکه برخی از کارافرینان قابلیت سازگاری با تغییرات بازار و تکنولوژی و ایجاد تغییرات در کسبوکار خود را ندراند، افزود:
کارآفرینی به عنوان یک فرآیند پویا و پیچیده، نیازمند ایجاد و تعادل این ویژگیها است تا کسبوکارها به سوی موفقیت حرکت کنند.
کارشناس حوزه کسب و کار افزود: کارآفرینان افرادی هستند که کسبوکارهای خود را راهاندازی میکنند و مسئولیت اداره و راهبری کسبوکار را بر عهده دارند. برخلاف کارمندان، که در سازمانها به عنوان اجزایی از ساختار کلی کار میکنند، کارآفرینان به عنوان مالکان و مدیران کسبوکارهای خود ایفای نقش میکنند.
خدادادی با اشاره به مراحل تبدیل شدن به یک کار آفرین موفق گفت: مرحله اول شناسایی ایده موفق است، یعنی کارافرین یک ایده نوآورانه و بازارپسند را شناسایی میکند و سپس با برنامهریزی موشکافانه که اطلاعات مالی، بازاریابی، عملیات، و منابع انسانی را در بر میگیرد وارد بازار کار میشود.
وی افزود: مدیریت مالی موثر، پیشبینی هزینهها و تأمین منابع مالی برای ادامه کار مهم هستند.
وی گفت: ارتباط با افراد موفق در حوزه خود، شرکت در رویدادها و جلسات شبکهسازی به ایجاد یک شبکه حرفهای کمک میکند.
خدادای با بیان اینکه شکستها در کسبوکارها بخش طبیعی از مسیر موفقیت هستند و میتوانند فرصتهای یادگیری ارزشمندی ایجاد کنند، گفت: عدم توسعه برنامهها و استراتژیهای مفصل برای مواجهه با چالشها و تغییرات بازار و توجه نکردن به تغییرات نیازهای مشتریان و عدم ارتباط فعال با بازار، به شکست یک کار افرین سرعت میبخشد.
وی افزود: ناتوانی در مقابله با رقبا یا عدم تمایل به ایجاد ارزش افزوده مناسب و همچنین عدم به نمایش گذاشتن محصولات یا خدمات به درستی و جلب توجه مشتریان از جمله اشتاباهات کار آفرینان است.
کارشناس حوزه کسب و کار گفت: مهمترین نکته در مواجهه با شکستها این است که از آنها به عنوان فرصتهایی برای یادگیری استفاده کنید و تغییرات لازم را در کسبوکار خود ایجاد کنید. هر شکست، یک گام به سوی یادگیری و بهبود است.
و همچنین بررسی و بازارسنجی قبل از شروع فعالیت