امروز سامانه یکپارچه لجستیک ترانزیت با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد و میزان ترخیص کالا از چین به ایران از ۶ماه به ۶۰ روز کاهش یافت.

وزیر راه و شهرسازی امروز در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل از سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت رونمایی کرد. 

در حاشیه این مراسم بهنام علیخانی، نایب رئیس کمیسیون امور گمرکی اتاق بازرگانی در رونمایی از سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت با اشاره به ایجاد و راه‌اندازی این سامانه گفت: از چند سال گذشته گلوگاه‌های تجارت ایران شناسایی شد و چند عامل از موانع تجارت و لجستیک یکپارچه ایران بود که در راستای رفع این موانع سامانه مذکور ایجاد شد که از طریق این سامانه تمام فرایند زنجیره تامین برای صاحبین کالا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از موانع مهم این بوده که فرایند تجارت ایران به صورت جزیره‌ای و سنتی انجام  می‌شد به طوری که  شرکت‌ها خرید خود را باید انجام می‌دادند و برخی از اوقات بدون آگاهی کافی از اطلاعات قوانین بانکی، حمل و نقل ، بیمه و گمرکی مبدا و مقصد و بدون شناخت از شرایط شرکت‌های کشتیرانی و سایر بخش‌های ترکیبی نسبت به حمل بار اقدام می‌کنند و همین اقدام جزیره‌ای باعث افزایش هزینه‌ها برای صاحب کالا می‌شود.

علیخانی گفت: همین عدم شناخت صاحب کالا از قوانین و مقررات گمرکی داخلی، بین‌المللی و ... که منجر به مواجه با مشکلات متعدد می‌شود و در نهایت هزینه دموراژ، انبارداری و زمان تحویل کالا را بالا می‌برد و منجر به رسوب کالا می‌شود و حتی امکان متروکه شدن کالا و از دست دادن آن وجود دارد که مجموع این عوامل در نهایت هزینه تمام شده را برای فعالان اقتصادی و تجاری بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی این سامانه فرصت برای تجار فراهم می‌شود که ابتدا و انتهای فرایند تجارت را اجرایی کنند، افزود: این فرآیند‌های تجاری شامل حمل و نقل بین‌المللی هوایی، زمینی، دریایی، ریلی و ترکیبی، کشتیرانی، مدیریت اسناد و مجوزها، مدیریت امور ارزی، تطبیق اسناد با ثبت سفارش و اخذ مجوز‌های قانونی در کمترین زمان است؛ همچنین رصد حمل کالا، ترانزیت داخلی و خارجی، امور گمرکی و ترخیص کالا، حمل و نقل داخلی، انبار داری و استریپ، مدیریت امور بانکی و بیمه از طریق سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت انجام می‌شود و در نهایت حتی امکان دموراژ صفر برای شرکت‌ها هم فراهم می‌شود

او با بیان اینکه با این سامانه زمان تحویل کالا به شدت کاهش پیدا می‌کند، گفت: میانگین حمل و ترخیص کالا از چین به ایران را از ۶ ماه به ۶٠ روز کاهش دادیم که این کاهش زمان به طور مستقیم باعث کاهش بهای تمام شده و هزینه‌ کالا برای تجار و فعالان اقتصادی می‌شود.

علیخانی با بیان اینکه با این سامانه تمام حوزه‌های تجارت با دانش تخصصی هماهنگ می‌شوند، گفت: برای انجام این فرآیند و فرماندهی حوزه تجارت می‌توان با بکار گیری متخصصان در هر بخش با وجود شرایط تحریم‌ها دموراژ کالا و هزینه تمام شده تجارت را به حداقل رسانده و یا حجم ترانزیت را افزایش دهیم. 

او گفت: با راه اندازی این سامانه امکان مبادله اطلاعات و فرآیند‌های تجاری با صاحبان کالا و فروشندگان به صورت لحظه‌ای هم فراهم می‌شود.

برچسب ها: حمل ونقل ، ترانزیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار