۱۶۰۰ کیلومتر آن طرفتر از نوار غزه، جنگ علیه رژیم صهیونیستی بالا گرفته است. بحرانی در دریا که به تجارت و اقتصاد رژیم صهیونیستی ضربه زده و اقتصاد کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد تا شاید فکری برای پایان جنایات این رژیم کنند.
تنگه باب المندب در غرب یمن مشرف به مهمترین راههای بین المللی است که شرق جهان را به غرب آن متصل میکند و روزانه حدود ۶.۲ میلیون بشکه نفت خام و مشتقات نفتی که بیش از ۳۰ درصد از این تجارت است، از آن عبور میکند. بطور کلی نیز بیش از ۱۰ درصد از کل تجارت جهانی از طریق این تنگه که تحت کنترل یمن است انجام میشود.
از ۱۵ دسامبر، چهار شرکت از پنج شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری در جهان، یعنی CMA-CGM فرانسه، Hapag-Lloyd آلمان، Marsk دانمارکی و MSC سوئیس_ایتالیا اعلام کردند در دریای سرخ دیگر فعالیتی نخواهند کرد. اما دلیل این اقدام چه بود؟ بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی اکونومیست، این شرکتها اعلام کردند به دلیل حمله یمنیها به کشتیهای صهیونیستی یا کشتیهایی که عازم اراضی اشغالی هستند، دیگر قادر به حمل و نقل در تنگه باب المندب نیستند.
این حملات و اعلام توقف عبور و مرور شرکتهای کشتیرانی از دریای سرخ منجر به فلج شدن ناگهانی یکی از شریانهای تجاری اصلی جهان شد. این مسئله به قدری برای غربیها مهم است که آمریکا و متحدانش را بر آن داشت تا فعالیتهای نظامی و دریایی خود را در غرب آسیا تشدید کنند و حتی تهدید کردند برای بازگشایی مسیر دریایی جهانی درحال بررسی پاسخ به یمن هستند. اما این بحران بر روی رژیم صهیونیستی چه تاثیری دارد؟
بر اساس دادههای وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی، ارزش صادرات این در سال گذشته بیش از ۱۶۶ میلیارد دلار بوده و نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱۰ درصد افزایش یافته است. در این میان ۳۸ درصد از کالاهای صهیونیستی به بازارهای اروپایی راه یافت، در حالی که ۳۵ درصد از آنها به کشورهای آمریکا و ۲۴ درصد به آسیا و بقیه به آفریقا و اوکراین صادر شد. صادرات کالاهای صهیونیستی به آمریکا در سال گذشته به طور سالانه ۱۹ درصد، انگلیس ۱۱۳ درصد، به برزیل ۹۰ درصد، به هند ۳۹ درصد و به ترکیه ۱۷ درصد افزایش یافته است. ارزش واردات کالا به اراضی اشغالی در سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۱۰۷.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۱۶.۹ درصدی را نشان میدهد.
از سویی دیگر آمار سازمان کشتیرانی و بنادر وزارت حمل و نقل رژیم صهیونیستی نشان میدهد که در سال ۲۰۲۲، بنادر اراضی اشغالی کالاهایی به وزن ۴۰.۶ میلیون تن را تخلیه کردند، در حالی که کالاهایی با وزن ۱۸.۲ میلیون تن برای صادرات در این بنادر بارگیری شدند.
رژیم صهیونیستی بازنده درگیری با یمن است. چرا که دیگر نمیتواند از دریای سرخ و تنگه باب المندب استفاد کند و در صورت تغییر مسیر مجبور به دور زدن کامل قاره آفریقا خواهد بود. در همین راستا مسیر کشتیرانی جایگزین زمان حرکت کشتیهای عازم اراضی اشغالی را بین ۱۷ روز تا ۲۲ روز افزایش میدهد و باعث میشود هزینه حمل و نقل و قیمت کالاها افزایش یابد و حتی برخی معاملات و مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی به تعویق بیفتد.
به گفته گیدئون گلبر، مدیر اجرایی بندر ایلات در اراضی اشغالی، در پی تهدید یمن ممانعت از عبور کشتیهای عازم اراضی اشغالی از طریق باب المندب، بندر ایلات دچار فلج تجاری شده است.
واردکنندگان از بلاتکلیفی و هزینههای حمل و نقل بالا رنج میبرند، اما گلبر درباره فعالیت بندر ایلات که به حرکت کشتیها در دریای سرخ بستگی دارد، گفت: «به دلیل وضعیت امنیتی، فعالیت (بندر ایلات) میتواند کاملاً فلج شود. بندر ایلات بزرگترین بندر برای واردات خودرو است، زیرا ۴۴ درصد از تمام وسایل نقلیه وارد شده به اسرائیل به آن میرسد.»
محمد الجسر تاجر فلسطینی گفت: مسیر کشتیهای باری مختلف از چین و هند به اسرائیل از طریق دریای سرخ و کانال سوئز به طور کلی ۳ هفته طول میکشد و بسته شدن باب المندب بر مبادلات تجاری اسرائیل تأثیر زیادی خواهد گذاشت. مسیر جایگزین دریای سرخ، حرکت کشتیها به سمت تنگه جبل الطارق است که مدت زمان کشتیرانی را به حدود ۶ هفته افزایش میدهد.
او در ادامه افزود: این جایگیزینی قیمت یک کانتینر را از ۱۵۰۰ به ۳۰۰۰ دلار افزایش میدهد، علاوه بر آن سیاستهای شرکتهای بیمه به دلیل تهدیدات منطقهای و خطرات جنگ در نوار غزه افزایش مییابد و پیامدهای آن مستقیم بر اقتصاد اسرائیل تاثیر دارد.
عصام مقبل، پژوهشگر اقتصادی یمن، در مصاحبه خود با العربی الجدید اعلام کرد آنچه که در دریای سرخ در حال رخ دادن است، تحول خطرناکیست که در نتیجه تجاوزات مداوم به غزه با حمایت گسترده آمریکا، کشورهای اروپایی و همدستی شرم آور کشورهای عربی رخ میدهد. این محقق یمنی معتقد است کشورهای خیانتکار عربی علیرغم اینکه کارتهای فشار موثری در سطوح اقتصادی و تجاری دارند که میتواند تاثیر بسزایی در مقابله با این ظلم رژیم صهیونیستی و کشتارهای روزانه آن در نوار غزه داشته باشد، اما از آنها استفاده نمیکنند.
در همین راستا رشید الحداد، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی یمن، درخصوص اهمیت باب المندب گفت که پس از تنگه مالاکا و هرمز در رتبه سوم جهان قرار دارد و روزانه حدود ۴ درصد نفت جهان از آن عبور میکند. الحداد در خصوص اعلامیه چند روز پیش صنعا مبنی بر ممنوعیت عبور کشتیهای صهیونیستی تاکید کرد که این اقدام یمن تهدیدی برای ناوبری بینالمللی نیست، زیرا این اعلامیه مختص به هدف قرار دادن کشتیهایی است که صنعا آنها را متخاصم میداند و این تصمیم در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیها است.
توقیف کشتی متعلق به صهیونیستها، به همان اندازه که تهدیدی برای کشتیرانی رژیم صهیونیستی و منافع این رژیم است، ناوبری و تجارت بین المللی در دریای سرخ و باب المندب را تهدید نمیکند. با این حال، هرگونه واکنشی که ممکن است باعث بسته شدن تنگه بینالمللی شود، تأثیر عمدهای بر ترافیک کشتیرانی بینالمللی در باب المندب خواهد داشت که سالانه ۲۱ هزار کشتی از آن عبور میکنند.
تهیه و تنظیم: مینا عظیمی
شاگردان مکتب امام و رهبری و حاج قاسم
دمتون گرم
ضربه فنی به صهیونیست ها در تنگه باب المندب.
این جوری که الآن نوشتید انگار صهیونیست ها ضربه زدن درحالی که از نظر متن یعنی به صهیونیست ها ضربه وارد شده؛
سربازان رهبر
درود خدا بر شما