عیسی زارعی، دبیر اجرایی همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین»، درباره علت برگزاری این همایش گفت: علاوه بر ویژگیهای رسانههای سنتی، رسانههای نوین چند ویژگی مشخص هم دارند. اول اینکه وب پایه هستند، در محیط اینترنت گسترش و توسعه پیدا میکنند.
دوم اینکه تعامل پذیر و مشارکت پذیرند و ما به جای مخاطب از کاربران یاد میکنیم، در رسانههای نوین هوش مصنوعی و علوم شناختی پر رنگتر است. از طرفی ما چه دین را به معنی عام بگیرم و فرهنگ را یکی از اجزای آن بدانیم و چه فرهنگ را به معنای عامتر بگیرم و دین را یکی از عناصر فرهنگی بدانیم ، این دو مفهوم، مفهوم بسیار مهمی هستند که وقتی رسانههای نوین در جامعه دینی بویژه با پیوست فرهنگی که رسانههای نوین دارند، رواج و ظهور پیدا میکنند این دو مفهوم بسیار از آنها متاثر میشوند.
عیسی زارعی افزود: از طرف دیگر دانشکده دین و رسانه دانشگاه صداوسیما در نقطه تقاطع دین و رسانه قرار دارد، ماموریت و رسالتهای که برعهده دارد در این نقطه قرار دارد، این دانشکده لازم دید که در حوزههای مطالعاتی دین و رسانه و شناخت مسایل و چالشهایی که دین، فرهنگ و رسانههای نوین در آنها مواجه هستند ورود پیدا بکند و این همایش در واقع فرصتی است که مطالعات مربوط به دین، فرهنگ و رسانههای نوین در آنجا مطرح شود.
وی درباره چالشها گفت: محورهایی که در این همایش درنظر گرفته شده این است که مبانی و نظریههایی که در این حوزه است مطرح شود، دومین محور کارکردهای رسانههای نوین است وقتی اینها وارد جامعه دینی میشود چه کارکردهایی پیدا میکند و فرصتها و چالشهایی که ایجاد میشود. چالشها متعدد است، از چالشهای اخلاقی گرفته تا چالشهای حقوقی تا زیست محیطی. این همایش فرصتی است که به این مبانی و نظریهها و چالشها بپردازد و بتواند یک مطالعات آینده پژوهانه داشته باشد. سرعت تحولات حوزه هوش مصنوعی و علوم شناختی زیاد است و این مطالعات راهکارهایی را ایجاد میکند که در آینده بتوانیم عالمانهتر با این چالشها برخورد بکنیم.
وی درباره مقالات ترویجی هم گفت: در این همایش علاوه بر اینکه در همه همایشها متداول است مقالات قبول میکنند، مقالات ترویجی، مقالات بنیادی، علمی پژوهشی هم پذیرفته میشود.
زارعی افزود: در این همایش یک نوآوری ویژه رخ داده و آن این است که یک بخش ویژهای در همایش در نظر گرفته شده است به عنوان بخش جستارها که شامل دوبخش است جستارهای علمی و فیلم جستار. این بخش برای کسانی است که یک ایدهای، یک فکری دارند، اما یا فرصت ندارند و یا به هر دلیلی نمیخواهند حتی در مقاله بنویسند و نگارش کنند و بفرستند. این یک فرصت است برای کسانی که در حد دوهزار کلمه یا یک نوشتار کوتاه اگر مکتوب باشد با عنوان جستار علمی و اگر به صورت ویدئویی باشد یعنی به صورت سخنرانی ارائه شود با عنوان فیلم جستار، در این بخش شرکت کنند.
شرکت کنندگان میتوانند از عناصر فیلم سازی هم استفاده کند و ویدئویی تولید کنند که ساختار علمی داشته باشد، بیشتر محتوا مدنظر است تا وجهه هنری. اینها داوری میشود در همایش که اردیبهشت ۱۴۰۳ در سه بخش مقالات، بخش جستارهای علمی و بخش فیلم جستارها، برگزار میشود.
زارعی درباره ویژگی های مقالات مکتوب هم گفت: مقالاتی که ارسال میشود باید محور اصلی بحث رسانههای نوین باشد، رسانههای نوین در ارتباط با فرهنگ و دین یا هر دو میزان کلمات شش هزار تا هفت کلمه مورد پذیرش است ساختاری که این مقالات باید داشته باشند در سایت همایش اطلاع رسانی شده است.
وی درباره تمدید فراخوان ارسال به همایش گفت: با توجه به درخواستی که از طرف پژوهشگران است احتمال دارد که این فرصت تمدید شود. منتهی تقاضا داریم در همین مهلت اعمال شده مقالات را ارسال کنند.
وی درباره داوری همایش هم گفت: الان فعلا مهلت ارسال چکیده هاست، چکیدههایی که به دبیرخانه همایش میرسد ما یک گروه علمی داریم که این چکیدهها را بررسی میکنند. اگر چکیدهای مورد پذیرش قرار بگیرد با نویسنده آن مقاله تماس گرفته میشود برای ارسال مقاله و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد به آنها گفته میشود و اگر هم مورد پذیرش قرار نگیرد باز به نویسنده مقاله اطلاع داده میشود.