فاطمی گفت: آلودگی کنونی هوا نتیجه عملکرد ۴۰ ساله صنایع و تمرکز آن‌ها در یک محور است.

مهران فاطمی استاندار یزد درباره آلودگی هوای برخی مناطق استان گفت: صنایع در چهار دهه اخیر در یک محور خاص متمرکز شده اند که توسعه نامتوازن و بی عدالتی رقم خورده بود و این آلایندگی نتیجه عملکرد صنایع در چهار دهه به شمار می‌آید.

او افزود: بارگذاری صنایع در طول دولت سیزدهم در این محور ممنوع شد، ولی نمی‌توان مانع از فعالیت واحد‌هایی شد که مصوبه عملیات اجرایی آن‌ها پیش این صادر شده بود.

استاندار یزد تأکید کرد که تاکنون مجوز فعالیت بیش از ۶۰ واحد باطل شده و حتی به واحد کاشی هم مجوز داده نشد.

فاطمی با اشاره به اختصاص ۱۲ میلیارد تومان برای پایش تصویری در سفر اول رئیس جمهور به یزد اظهار داشت: واحد‌های صنعتی موظف به استفاده از فیلتر مخصوص شدند و در صورت تخلف در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته و جریمه خواهند شد که تخلف از سوی تصاویر هوایی محیط زیست به اثبات می‌رسد.

او از اختصاص پنج میلیارد تومان به دانشگاه تهران و مجموعه‌های استان برای شناسایی منشا آلاینده‌ها خبر داد و گفت: بهره وری نیز در دستور کار قرار دارد تا میزان آلایندگی با نوسازی تجهیزات تولید کاهش یابد.

استاندار اذعان کرد که با وجود این اقدامات، حجم بارگذاری صنایع در این محور به اندازه‌ای است که آلایندگی با وارونگی دما را شاهد هستیم. در صورتی که اجازه توسعه جدیدی را داده بودیم، این محور دیگر قابلیت سکونت نداشت.

او بر لزوم برخورد قاطع با واحد‌های آلاینده تأکید کرد و افزود: با واحدی که به مردم ضرر برساند، با قاطعیت و بدون اغماض برخورد خواهد شد.

فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در سفر هفته گذشته وزیر کشور به یزد خبر داد و گفت: جابجایی مخازن سوخت منطقه امامشهر نیز مطرح شد که نیاز به مصوبه دولت دارد و سپس باید زمین مولدسازی شده تا از محل درآمد آن، جابجایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: جابجایی خطوط راه آهن به طول ۲۳ کیلومتر از داخل شهر یزد هم به آزادی اراضی فراوان منجر شده و کمک می‌کند تا این منطقه به محور فرهنگی، تجاری و اداری مبدل شود.

استاندار خاطرنشان ساخت: این جابجایی می‌تواند شهر را از دوپارچگی نجات دهد که قرار شد وزیر کشور این دو مورد را در دولت مطرح کند و تفویض اختیار به استان صورت گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار