در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حضرت زهرا (س)؛ الگوی حسنه امام زمان (عج)

یک کارشناس مذهبی با اشاره به شخصیت والای حضرت زهرا (س) و الگو بودن ایشان برای حجت خداوند متعال، حضرت مهدی (عج) تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد میرقهاری، کارشناس مذهبی درمورد شخصیت برجسته حضرت زهرا (س) و ام ابیها بودن ایشان بیان کرد: درمورد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علی‌ها با کلام حجت خداوند متعال حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف شروع می‌کنم که فرمودند حضرت زهرا سلام الله علی‌ها برای منِ امام زمان (عج) الگوی حسنه هستند. از اینرو، باید به این موضوع توجه کنیم که ما درمورد حجت صحبت می‌کنیم. یا امام حسن عسکری علیهم السلام؛ پدر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف درمورد حضرت زهرای مرضیه سلام الله علی‌ها فرمودند: «نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْنا» «ما (ائمّه) حجت خدا بر مردم و مادرمان فاطمه حجت خدا بر ماست.» یعنی مادر اهل بیت (س) حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها بر ما حجت هستند.

این کارشناس مذهبی گفت: حجت یعنی شخصیتی که رفتار، کردار و سکوت و تمام حسنات و حرکات و سکناتش برای ما معیار و ملاک است و او را باید در اعلی درجه اندیشه خود قرار دهیم و به سمتش حرکت کنیم. به همین خاطر، این موضوع نشان می‌دهد که خلقت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها فوق العاده بوده است.

حجت الاسلام میرقهاری تصریح کرد: وقتی امام حسن عسکری علیهم السلام و حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف درمورد شخصیت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها صحبت می‌کنند یک مرتبه‌ای بالاتر از بشر را به ما معرفی می‌کنند. بانویی که خداوند تبارک و تعالی برای به وجود آمدنشان نور خود را از آسمان به سمت زمین آوردند چراکه حضرت زهرا (س) یک نور آسمانی هستند که این نور در وجود بشر قرار داده نشده است. 

پروردگار متعال، در شب ولادت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها نور حضرت (س) را به واسطه جبرئیل از آسمان به زمین بین حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) می‌فرستند و در اوج محبت، خلقت حضرت زهرا (س) شکل می‌گیرد. در حقیقت، فاطمه انسیه‌ی حوراست. 

او ادامه داد: این که بی بی (س) چطور به این مقامات عالیه رسیده اند را باید در طرز اندیشه و تفکر ایشان جست و جو کرد و این که ما درمورد شخصیت والای مقامی چون؛ حضرت زهرا (س) سخن می‌گوییم از زبان و در حد علم خود صحبت می‌کنیم. 

حضرت فاطمه زهرا (س) به درجه‌ای از کمالات انسانی می‌رسند که حجت بر حجج الله و امّ ابی‌ها و مادر پیامبر اکرم (ص) می‌شوند. یعنی پیامبری که خودشان «ابوا هذه الامة» هستند حضرت فاطمه زهرا (س) امّ ابی‌ها و مادر پدر بزرگوارشان هستند و مادر همه مومنان محسوب می‌شوند.

این کارشناس مذهبی درمورد چگونگی رسیدن حضرت زهرا (س) به مقامات عالیه گفت: خداوند تبارک و تعالی به خاتم الانبیاء، حضرت محمد مصطفی سلام الله علی‌ها می‌فرمایند به حضرت زهرا (س) بگویید که از من چه می‌خواهند؟ حضرت (س) می‌فرمایند که من مشغول به لذت خدمت به خداوند تبارک و تعالی هستم. این نشان می‌دهد که نگاه حضرت زهرا (س) محدود به چیز‌های ساده و دنیا نیست. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت علی (ع) کلامی از حضرت ابوطالب دارند که می‌فرمایند: انسان‌های بصیر کسانی هستند که اگر در دنیا زندگی می‌کنند ماورای دنیا را هم می‌بینند. 

در آیه‌ای از قرآن کریم درمورد کرامات و سکنات حضرت زهرا سلام الله علی‌ها بیان شده است که در محبت خداوند متعال غرق هستند و با وجود شرایط سخت برای پروردگار انفاق می‌کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین میرقهاری افزود: مهم‌ترین ویژگی حضرت زهرای مرضیه (س) عابد بودنشان و راضی به اعمال و افعال پروردگار است و به همین خاطر، به حضرت سلام الله علی‌ها راضیه گفته می‌شد و خداوند متعال هم، از ایشان رضایت دارند. بنابراین، هم راضیه و هم مرضیه هستند و همین موضوع باعث می‌شود که یاد این آیه قرآن بیفتیم که می‌فرمایند: «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» «اى نفس مطمئنه» «ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً» «خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد» یعنی تمام افعال حضرت زهرا (س) مورد رضایت پروردگار است و این جاست که رضای حضرت فاطمه (س) رضای خداوند متعال و غضب حضرت (س) غضب پروردگار متعال می‌شود.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: حضرت زهرا سلام الله علی‌ها به حدی شخصیت برجسته و والایی بودند که با وجود این که حضرت امیر مومنان (ع) خودشان لنگرگاه عالم هستی بودند با دیدن حضرت زهرا (س) قدرت می‌گرفتند و حتی وقتی پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم می‌خواستند از شهر مدینه خارج شوند هنگام خروج خود از مدینه، آخرین نفر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها را می‌دیدند و زمانی که برمی گشتند حضرت زهرا سلام الله علی‌ها اولین نفری بودند که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم می‌دیدند. زیرا حضرت (صل) دلتنگ حضرت زهرا سلام الله علی‌ها می‌شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
خدایا این جهل و خرافات را از سر مملکت دور کن
Italy
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
شما همین الان اتفاقات و بدبختی های روز روشن ایران رو انکار میکنید اون وقت الان انتظار دارید بیایم داستان های 1400 سال پیشتون رو باور کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
خرافات نه
Germany
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
مراسم دهه فاطمیه اولین بار توسط امام علی علیه السلام منعقد شد و همه امامان ما مراسم عزاداری دهه فاطمیه همراه مداحی و سینیه زنی برگزار کردند ، کسانی که ادعا میکنن دهه فاطمیه و محسنیه و دهه زینبیه بدعت شاه اسماعیل صفوی و بقیه شیعیان صفوی سخت در اشتباه اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
السلام علیک یا بی بی فاطمه زهرا !

اشفع لنا عندالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
آجرک الله یا صاحب الزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
امیدواریم پرونده خوب جهت ارائه به حصرت زهرا و حضرت مهدی داشته باشیم و رو سیاه و شرمنده نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
یافاطمه زهرا سلام الله علیه ها
برس به داد مردم ملظوم غزه
Germany
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
پرونده شبکه فاضلاب اهواز کی به پایان می رسد؟
مسئولان وعده می‌دهند که به زودی طرح جامع فاضلاب اهواز به پایان می‌رسد، اما این طرح چقدر پیشرفت کرده است؟
آخرین اخبار