در هفته کاری که گذشت، شاخص کل بورس با کاهش ۰.۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار واحدی ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۶۴ درصدی در پله ۷۵۲ هزار و ۱۰۸ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۲۳ درصدی در تراز ۲۶ هزار و ۲۵۵ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چرمی با افزایش ۲۶.۱۵ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت سایر معادن در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت فنی مهندسی هم با افت ۳.۶۹ درصدی بیشتری کاهش را تجربه کرد.

وی اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۴ هزار و ۳۳۷ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۶ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان، یکشنبه ۴ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان، دوشنبه ۴ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان، سه شنبه ۴ هزار و ۸۴۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۴ هزار و ۵۵ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج  ۸۱۱ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از  بازار سهام

آسایش بیان کرد: این هفته بازار سهام و حق تقدم هر پنج روز کاری شاهد خروج نقدینگی بود به طوری که به ترتیب شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه ۶۱، ۱۲۶، ۲۳۷، ۲۲۹ و ۱۵۸ میلیارد تومان از بازار نقدینگی افراد حقیقی خارج و در مجموع خروج نقدینگی ۸۱۱ میلیارد تومانی ثبت شد.

وی گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است و در این هفته در رابطه با مهم ترین اخبار حوالی بازار می توان به رد کلیات بودجه ۱۴۰۳ و واریز سود سهام عدالت اشاره کرد‌.

تداوم شرایط چرخشی بازار سرمایه در این هفته کاری

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه رباب وفایی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: بعد از فروکش کردن هیجان هفته‌ قبل ناشی از خبر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، شروع هفته با عرضه‌های قوی همراه بود؛ هرچند فشار فروش گرفته شد و شاهد هفته‌ای متعادل با ارزش معاملات بالای ۵۰۰۰ میلیارد بودیم‌. البته روز چهارشنبه این رقم با کاهش ۱۸ درصدی همراه شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار کماکان شرایط چرخشی دارد و با اخبار و شایعات در بین نماد‌ها نوسان می‌کند. همچنین گروه‌های ساختمانی از بهترین‌های چندهفته اخیر بوده‌اند. در حقیقت هر سهمی داستان متفاوت خود را دارد که با همراهی نقدینگی شاهد چرخش روند معاملاتی و رشد قیمت هستیم.

او افزود: این هفته بازار بلوک‌ها هم داغ بود. از بلوک‌های خبرساز خساپا تا بلوک درون گروهی بیمه پاسارگاد و بلوک‌های فخوز، فجر، وبملت و شیران نیز نسبتا سنگین بودند. مجدد خبر‌هایی هم از واگذاری خودرویی‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است؛ قصه‌ی تکراری و بدون نتیجه‌ای که فقط باعث نوسانات موقت شده است.

وفایی اظهار کرد: در گروه مخابرات و ارتباطات علاوه بر بحث تجدید ارزیابی از سرمایه گذاری‌ها افزایش نرخ اینترنت هم مورد توجه است. در مجموع همچنان امید‌ها به ادامه‌ی روند صعودی و بهتر شدن معاملات وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
همش رانت و فساد
آخرین اخبار