سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش از ساماندهی، حفاظت و مرمت کاخ اردشیر هخامنشی خبر داد.

علی بویری سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: فصل جدید ساماندهی، حفاظت و مرمت محوطه میراث جهانی شوش در محدوده کاخ اردشیر هخامنشی آغاز شد. پاکسازی محوطه از پوشش گیاهی، شیب‌بندی به منظور کنترل و دفع آب‌های سطحی، اجرای پوشش حفاظتی اندود کاه‌گل در سطوح افقی و عمودی دیواره‌ها و بقایای معماری موجود، از جمله اقداماتی است که در این فصل از ساماندهی و مرمت کاخ اردشیر اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مجاورت کاخ اردشیر با رودخانه شاوور و فاصله از هسته اصلی محوطه میراث‌جهانی، اصلاح و ساماندهی مسیر‌های دسترسی شهری و پیاده روسازی و نیز تأمین روشنایی و مبلمان شهری پیرامون کاخ در برنامه قرار گرفته که طی برنامه‌ریزی انجام شده و هماهنگی با مدیریت شهری در دست پیگیری است.

سرپرست پایگاه میراث جهانی شوش با بیان اینکه کاخ اردشیر در سال ۱۳۴۷ خورشیدی در سمت غربی رودخانه شاوور کشف شد که به سبب همجواری با این رودخانه به همین نام نیز مشهور است اضافه کرد: کاخ اردشیر دوم هخامنشی در شمار مهمترین آثار معماری ایران باستان در دوره هخامنشیان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: کاخ اردشیر دارای تالاری با ۶۴ ستون در ردیف‌های هشت‌تایی و پایه‌ستون‌هایی از سنگ با دیواره‌هایی منقوش و رنگ‌آمیزی‌شده بود.

بویری افزود: کتیبه‌های نگاشته‌شده به سه خط بابلی، ایلامی و پارسی باستان بر روی چند پایه ستون کاخ اردشیر بدست آمده که در آن نام اردشیر پسر داریوش حکاکی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
از این کارا بیشتر انجام بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
آفرین