خودکفایی پنبه ظرف ۵ سال شدنی است

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: با اعمال حمایت از تولید و پرداخت یارانه به کشاورزان، پتانسیل خودکفایی پنبه در داخل کشور وجود دارد.

محمدحسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه گفت: در استان‌های گلستان ۹۰ درصد، اردبیل حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد، فارس ۶۵ تا ۷۰ درصد و خراسان‌ها ۶۵ تا ۷۰ درصد پنبه تولیدی برداشت شده است.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید پنبه به حدود ۷۰ هزار تن برسد که نسبت به سال قبل به دلیل خشکسالی و کمبود بارش ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

کاویانی ادامه داد: از ابتدای امسال ۶۵ هزار تن پنبه وارد شده که با احتساب نیاز صنعت نساجی تا پایان سال به ۸۰ هزار تن می‌رسد.

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی پنبه در داخل وجود دارد، افزود: در سنوات گذشته پتانسیل خودکفایی پنبه در داخل وجود داشت به طوریکه مازاد تولید صادر می‌شد، اما متاسفانه مسئولان وقت اشتباه کردند که در سال ۸۲ از صندوق پنبه حدود ۱۲ هزار تن پنبه صادر کردند.

او با بیان اینکه پتانسیل تولید ۵۰۰ هزار تن پنبه در کشور وجود دارد، گفت: کشورهای تولیدکننده پنبه به کشاورزان پنبه‌کار یارانه می‌دهند که اگر در کشور ما هم به ازای هر کیلو پنبه ۲۰ هزار تومان یارانه داده شود، ظرف ۵ سال پتانسیل خودکفایی وجود دارد.

کاویانی گفت: سالانه ۲۰۰ میلیون دلار ارز یارانه‌ای برای واردات پنبه از کشور خارج می‌شود، درحالیکه با پرداخت این میزان یارانه به کشاورزان داخل و در جهت حمایت از تولید، می‌توان به میزان نیاز صنعت نساجی پنبه تولید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار