با وجود دستور رئیس جمهور برای پرداخت تسهیلات بانک‌ها به پروژه‌های نهضت ملی مسکن، اما همچنان شاهد کوتاهی بسیاری از بانک‌ها هستیم که طبق قانون باید این بانک‌ها جریمه و از اعتبارات آن‌ها کاسته شود.

پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به ویژه برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایاین روزهای سازندگان مسکن است و همین امر خود باعث شده که سازندگان و پیمانکاران پروژه‌های نهضت ملی مسکن دیگر انگیزه‌ای برای تکمیل پروژه‌ها نداشته باشند.

 این در حالی است که قانون جهش تولید مسکن  شهریور ماه سال ۱۴۰۰ جهت اجرا به دولت ابلاغ شد. در یکی از مواد آن  بانک‌ها  موظف به پرداخت تسهیلات به متقاضیان ساخت مسکن شده اند. در ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن نوشته شده: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل بیست درصد (۲۰%) از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ششصد هزار میلیارد (۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات برای واحد‌های موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

همچنین در تبصره ۵ ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن  برای بانک‌های متخلف جریمه نیز در نظر گرفته شده است. در متن تبصره ۵ آمده سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده، در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر بیست­ درصد (۲۰%) تعهد انجام نشده را از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مستنکف، أخذ و به خزانه­ داری کل کشور واریز کنند این مبلغ صددرصد (۱۰۰%) تخصیص­ یافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریز می ­شود.

عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن خود باعث شده است که بسیاری از سازندگان دیگر تمایلی برای ورود به این بخش را نداشته باشند به طوری که طبق گفته برخی از سازندگان همانند آقای لطفی  ورود به عرصه‌ی ساخت مسکن بسیار ریسکی است. چرا که تمام پشتوانه‌ی دولت برای ساخت واحد‌های حمایتی، تسهیلات بانکی است. اما این موضوع هم از سوی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی اجرا نمی‌شود و همین امر خود باعث شده است که حتی با وجود آنکه در قانون لایحه برنامه هفت آمده است، اما متاسفانه تا به امروز جریمه‌ای برای آن‌ها  در نظر گرفته نشده است.

همچنین در همین رابطه  برخی دیگر از سازندگان می‌گویند که این دو منظوره بودن حساب وام مسکن، باعث شده که وام ساخت به سازندگان پرداخت نشود. در واقع حساب‌های سپرده مسکن در قالب اوراق مسکن در اختیار سازندگان قرار می‌گرفت تا مسکن سازی رونق بگیرد. اما حالا مشخص نیست که این اوراق به چند منظوری استفاده می‌شود که اساساً چیزی سهم سازندگان نمی‌شود.

برخی از سازندگان اعلام کرده اند که با مراجعه به بانک، با جمله‌ی ” وام مسکن نداریم” مواجه شده اند. برخی دیگر از بانک‌ها هم می‌گویند که فعلا اعتبار لازم برای پرداخت وام مسکن را نداریم.

گرچه شنیدن این جمله از سوی خیلی از بانک‌ها عادی است، اما از آن جایی که سازندگان مدت‌ها پیش، مبالغ قابل توجهی را در حساب پشتوانه صدور اوراق مسکن گذاشته بودند، حالا توقع دارند که بعد از سپری شدن طول دوره، از مزیت‌های خاص آن بهره‌مند شوند. اما نه خبری از اوراق وام مسکن است، نه وام و نه حتی یک ریال سود!

با وجود آنکه تسهیلات ساخت مسکن و جریمه بانک‌های متخلف به ویژه بانک‌های خصوصی برای پرداخت نکردن تسهیلات در نظر گرفته شده، اما تا به امروز این موضوع اجرایی نشده است همین موضوع باعث شده است که در لایحه برنامه هفتم اعلام شود که  بانک‌های که تسهیلات ساخت مسکن را پرداخت نمی‌کنند به اندازه همان ۲۰  درصد از میزان تسهیلاتی که باید پرداخت کنند از اعتبار آن‌ها کاسته شده و به اعتبار بانک‌های که اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند اضافه شود که امیدواریم هرچه سریعتر این موضوع اجرایی شود، اما به نظر می‌رسد که این موضوع در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ قرار داده نشده است.

 در همین رابطه هم فرشید ایلاتی کارشناس مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جریمه کردن و کاهش اعتبار تسهیلات ساخت مسکن به ویژه برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن برای بانک‌های که در این بخش همکاری نمی‌کنند بسیار ضروری است و ما امیدواریم هرچه سریعتر در این بخش بتوانیم شاهد همکاری بیشتر دولت برای آوردن این لایحه در بودجه سال ۱۴۰۳ باشیم. در صورتی که این لایحه در بودجه سال آینده قرار نگیرد هیچ ابزار اجرایی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت و ما  همچنان شاهد کم کاری بانک‌ها در این بخش هستیم.

همچنین در  رابطه شاکری عضو شورای مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پرداخت تسهیلات ساخت به پروژه‌های نهضت ملی مسکن توسط بانک‌ها باید طبق قانون جهش تولید مسکن اجرایی شود، اما متاسفانه در این بین شاهد آن هستیم که این قانون توسط بانک‌های خصوصی اجرا نمی‌شود. طبق قانون برنامه هفتم اعلام کرده ایم که بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را انجام نمی‌دهند از اعتبارات و تراز‌های آن‌ها کاهش یابد و به بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که همکاری مناسب دارند اضافه کنیم.

او افزود: قانون پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها یک قانون دائمی و همیشگی است و باید توسط دولت در این بخش اجرا شود و به طور قطع باید تمامی بانک‌های متخلف در این بخش جریمه شوند. در حال حاضر بانک مسکن ۸۵ درصد اقدام به پرداخت تسهیلات کرده و بانک‌های دولتی ۵ تا ۱۰ درصد، اما بانک‌های خصوصی در این حوزه همکاری نداشته اند.

براساس این گزارش حال باید منتظر باشیم و ببینم دولت آیا  برای به خط کردن  بانک‌ها جهت پرداخت تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی مسکن اقدامی می‌کند یا بانک‌ها همچنان کوتاهی خود را برای پرداخت نکردن تسهیلات ادامه می‌دهند!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
خدا لعنتشون کنه وام باسود 25درصد باید التماس کنی وباز هم پرداخت نکنند
Iran (Islamic Republic of)
سیدمجتبی حسینی
۲۳:۱۳ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
باسلام ودرود
بی شرفهای بی همه چیز چرا مردم رو سرکار میذارید
خیلی بی همه چیز هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
بانک.وام‌میدندبه‌کسی‌که سود۲۰درصدمیده.وام‌دبگه سودش‌کمه زورش.میادوام‌بده‌باسودچهاردرصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
یه قانونی تصویب میشه ۱۰تا ماده وتبصره داره یعنی راه دور زدن قانون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
وام ازدواج دارم پست بانک مرکزی اندیمشک یه نفره ای هم هست گفت فقط کارمند رسمی تا الان ۷تا معلم بردم بازم ایرادمیگیره
رئیس شعبه میگه من تشخیص میدم کی رو قبول کنم.حقیقتا دیگه بیخیالش شدم.
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۰۳:۵۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
خاک توسر مسئولین بی‌سواد بی لیاقت الان۵ماهه تونوبت وام ازدواجم بعدش آقایون هی میگن ازدواج کنید چجور اخه با۱۸۰تومن این۱۸۰تومنو بدید به اقازادهاتون بینم چجور برمیان از زندگی نفهما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
اگه میگند کشتی شکسته ناخدا نداره بدتون میاد مگه این بانک ها در این کشور توسط سردمداران اداره نمیشه پس دیگه این کولی بازی ها برای چیه یا پول ندارند که این خیمه شب بازی رو راه انداختند یا عرضه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
برای آنهای که خودشان دوست دارن پول هست
برای مردم فقیر پول اعتبار نیست من نزدیک
دوسال از بانک ملی برای دخترم میخوام وام ازدواج بگیرم
همش بهانه میارن مجبور شدم با شصت سال سن
برم کارگری تا بتونم حداقل یه وسیله برقی براش بگیرم شرمندش نشم کجای این انصافه و اگز ازاین به همان خدا اقای رئیس جمهور فقط شعار حداقل به فکر فقیران برس که از نداری یا سکته میکنند یا خودکشی اگه راست میگی این پیام برسانید به ریس جمهور چطور برای چاهی دبش این همه وام از تمام بانکها ولی مردم بیچاره که شرمنده زن بچه هان شدن پول نیست نگذارید آه و ناله مردم بدبخت دنبالتان باشد ان دنیا باید جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
دولت طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی موظف است برای مردم مسکن تهیه کند حالا ده میلیون تومان هزینه دفتر خونه و کارشناسی انجام شده برای وام ساخت مسکن که یک هفته وام پرداخت شود با همه سختی ها و مشکلات رفتیم چک دادیم وسایل سرامیک سیمان پوکه در و پنجره اوردیم تا از شر ومشکلات اجاره نشینی واختلاف خانوادگی راه بشیم حالا بانک ملی جهرم میگه سایت بسته است واز بالا اجازه پرداخت نمیدن آقای رئیس جمهور ودیگر مسئولین به فکر مردم باشید مگه ما حکومت اسلامی نیستیم فقط اسممون اسلامی است بعد داد میزنیم فرزند بیشتر زندگی وآسایش بهتر مردم با دو بچه تو یک اتاق زندگی میکنن چطور زناشویی شونو انجام بگیره که باعث هزار اختلاف بین خانوادها میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
مسکن ملی چی شد فقط پول گرفتید ۴ سال ۴۰ میلیون اورده اول را سال ۹۹ دو سال مسدود کردید و از ۱۴۰۱ شروع به کار تازه کردید اون ۴۰ میلیون که دو سال مسدود بود بدون هیچ ساخت مسکن به جیب کی رفت الان ۶۰۰ م دادیم الان مسکن کو بعد ۴ سال وام سنگین بعد از ساخت این پولها به جیب کی داره میره حتما امثال چای دبش همه مملکت همین مافیا بازی و راند بازیه کی به داد مردم میرسه کافیه دیگه مردم احمق نیستن این بازیها خریدار نداره لو رفته
Iran (Islamic Republic of)
خسته قادر
۱۸:۵۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بانک‌ها درایران از کجا دستور می گیرند مکر ایرانی نیستند اکر خارجی هستن دولت جمع آوری کند بانک‌ها کلا جیب مردم را خالی می کنند به مردم پول ربا می دهند اینکه نشد اسلامی پدر مردم رادر آوردند۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
برای طرح ساخت مسکن برا مردم که رای جمع کردن و بعد با تکیه بر صندلی ریاست و به فراموشی سپردن حل مشکل وام آن با اقساط سنگین و تامین آورده غیر قابل دسترسش برای مردم در این طرح که در نتیجه آن را دور از دسترس جامعه هدف آن قرار داده و تعدادی هم که دولتش ادعای ساختش را دارد را بدست دلالی که قدرت تامین آن آورده و اقساط سنگین آن را دارد واگذار کرده است تقاضای پیگیری قضایی داریم . مشکل مسکن را پاس به دولت قبل میدهند میگوییم که آن دولت نه معتقدی بودند که ما انقلابی هستیم نه ادعایی داشتند . یک سوم مردم مستأجراند صاحب خانه‌ها دستشان را از پشت بسته‌اند و پایشان را بروی گردنشان گذاشته‌اند هیچ راهی برای نجاتشان نمانده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بانک دارها اگه ب مردم وام بدن پس کی اختلاس کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
از ریاست محترم قوه قضاییه برا ترک فعل آقای ریس جمهور در وعده داده شده اش برای طرح ساخت مسکن برا مردم که با آن رای جمع کرد و بعد با تکیه بر صندلی ریاست و به فراموشی سپردن حل مشکل وام آن با اقساط سنگین و تامین آورده غیر قابل دسترسش برای مردم در این طرح که در نتیجه آن را دور از دسترس جامعه هدف آن قرار داده و تعدادی هم که دولتش ادعای ساختش را دارد را بدست دلالی که قدرت تامین آن آورده و اقساط سنگین آن را دارد واگذار کرده است تقاضای پیگیری قضایی داریم . پیشاپیش هم به مدیران وجیره خوارانی که مشکل مسکن را پاس به دولت قبل میدهند میگوییم که آن دولت نه معتقدی بودند که ما انقلابی هستیم نه ادعایی داشتند . یک سوم مردم مستأجراند که مثلشان مانند آن سیاهپوست آمریکایی شده اند که تو این اقتصاد کشور صاحب خانه‌ها دستشان را از پشت بسته‌اند و پایشان را بروی گردنشان گذاشته‌اند هیچ راهی برای نجاتشان نمانده . نیمی از مردم جیره خوار و از آن نیمه باقی مانده نیمیش مستاجر و نیمه آن هم جیره خوار نیستند اما خانه دارند و بی خیال مسلمانی و دیدن مسکین .آیا این مصداق ترک فعل هست یا نه جواب دارد یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
فقط لعنت کنه خدا تقریبا همه مدیران شکم سیری که سربرج درد نداری کارگر و کارمندانا نمی‌فهمند از این مشکلات بسیاریشون اینجوری وعده دادند حل کردند شد شد نشدم نشد.مسکن طرح مسکن ملی آورده اش را وام گرفتم وخودما زیر هزار جور قرض و وام کردم و جور کردم حالا بعداز سه سال وامی که دولت به این طرح میده سیصد تومان ماهی شش (خدا لعنت کنه بانک مسکن دزد و ربا خوار را )میلیون قسط تازه خونه را نیمه کاره تحویل میدند که چند صد میلیون دیگه ام باید داشته باشی تا خرجش کنی خدا لعنت کنه شماها را با این خونه دار کردن مردم . چجوری میشه قسط این وام این طرح را بدیم . خیلی‌ها که خونه دارند و دلالند صاحب این خونه های تو این طرح میشن کاش منم از اول تو این طرح شرکت نکرده بودم که حالا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بانک مسکن برای اینکه یک قسط دویست هزار تومانی رو ده روزه پرداخت نکردم رو دو بار اخطار و تهدید برام فرستاد اما از فساد های خودشان و عدم پرداخت تسهیلات به مردم برخورد و سخنی در میان نیست از طرفی دیگر مسئولین محترم ۳میلیارد دلار عرض دولتی ۴۲۰۰ را ناقابل میدزدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بانک مسکن برای اینکه یک قسط دویست هزار تومانی رو ده روزه پرداخت نکردم رو دو بار اخطار و تهدید برام فرستاد اما از فساد های خودشان و عدم پرداخت تسهیلات به مردم برخورد و سخنی در میان نیست از طرفی دیگر مسئولین محترم ۳میلیارد دلار عرض دولتی ۴۲۰۰ را ناقابل میدزدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بانک مسکن برای اینکه یک قسط دویست هزار تومانی رو ده روزه پرداخت نکردم رو دو بار اخطار و تهدید برام فرستاد اما از فساد های خودشان و عدم پرداخت تسهیلات به مردم برخورد و سخنی در میان نیست از طرفی دیگر مسئولین محترم ۳میلیارد دلار عرض دولتی ۴۲۰۰ را ناقابل میدزدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
خیلی جالبه، شایدم بازار گرمی برای وام گرفتنه! وقتی در اصل پولی نیس و یه کارت بانکی هست و یک انتقال از یه بانک به بانک دیگر و بعدش گرفتن هزاران هزار میلیارد سود بانکی از متقاضیان وام... !!!! شما فقط اگه بتونید پول رو به دلار تحویل ندهید که همچو چای دبش سرمایه مملکت که برای مردمه، ارز به خارج نره حله، موضوع وام غیر از سود سرشار بی نهایت برای بانکها و تخلیه جیب مردم و گران کردن قیمت مسکن با سودهای آنچنانی، چیز خاص دیگری وجود ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
هیچ چیزاین ملت درس نیس برای وام فرزندسوم ضامن بردم گفتن بروزنگ میزنیم ۱ماه بعدزنگ زده ضامن تاییدنشده اخه بی انصاف ضامن اول همه جااستعلام میگیرن بعدمیگن تائیدنشده همش بهانه الکی میارن ک وام ندن.فرصت ندادن ضامن جدیدببریم هیچ کس پیگیرنیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بانک‌ها دارن خون ملت رو گرفتن و کسی جوابگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی بهبود
۱۹:۱۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
این مبلغ که بانک مرکزی برای بانکها گذاشته حدود 360000000000میلیاردهست برای اختلاس گذاشتن یکی بیاد ببره و. الا وام میدن
آخرین اخبار