مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: متوسط سالانه فرسایش خاک در کشور ۱۵.۴ تن در هکتار بوده که نسبت به متوسط دنیا ۵ تا ۶ برابر بالاتر است.

حمیدرضا نوری، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: وضعیت کنونی کشور در بحث فرسایش به گونه ای است که نرخ فرسایش بالاتر از نرخ طبیعی شکل گیری خاک است به طوریکه در دنیا این میانگین خوب نیست و در کشور ما هم ۵ تا ۶ برابر بالاتر از متوسط جهانی فرسایش خاک در رویشگاه های اکوسیستم و اقلیم های متفاوت داریم.

به گفته او، بنابر آمار  به طور متوسط سالانه ۱۵.۴ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم که رقم بالایی است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها ادامه داد: اگر حفاظت، مدیریت و بهره برداری پایدار را یکی از چالش های جهان بدانیم، در کشور ابزاری لازم داریم که در مسیر رسیدن به توسعه پایدار کمک کند.

او با اشاره به اقدامات اساسی در راستای حفظ و حراست از خاک و جلوگیری از فرسایش گفت: اگر ارزش گذاری فرسایش و حفاظت از خاک را داشته باشیم و همواره تحلیل هزینه سود در مورد فرآیند رسوب ارائه کنیم، می توانیم تا حدی موثرتر وارد عرصه شویم.

نوری با بیان اینکه امکان بی توجهی به تکنولوژی فرسایش خاک وجود ندارد، گفت: آخرین دستاوردهای دنیا باید به کشور ورود کند تا با ترکیب دانش بومی، خسارت سالانه فرسایش به حداقل برسد تا در تحلیل هزینه و سود، منافع بیشتری در بخش توسعه کشور قرار دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
وقتی به زور تکنولوژی وسد آب را در جای دلخواه استفاده میکنیم باعث میشود جاهای دیگر خشکتر بشود وپوشش گیاهیش کم شود،با زیاد شدن جمعیت و مصرف بی رویه آب سفره های زیر زمینی را نابود کردیم در صورتی که ما نیاز به اینقدر کشت نداریم وبا صادرات کمی نفت یا انرژی میتوانیم اکثر محصولات را وارد کنیم،و ذخیره داشته باشیم که اگر بحران پیش آمد کشت کنیم،وآب باید صرف پوشش گیاهی شود که مصرف بسیار کمی دارد ولو فقط خاک را تثبیت کند،که البته از قدیم به صورت طبیعی شکل میگرفت اگر ما آب را دستکاری نکنیم.البته باید ثروت کشور عادلانه تقسیم شود که کسی از روی نیاز مجبور به کشت یا هدر دادن آب نباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
تو هر چیز بد، تو دنیا اولیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
فرسایش خاک و یا بطور کلی نابودی محیط زیست ایران برای همه آشکار و عیان هست و مکرر هم گفته میشود ولی چه سازمانی و یا سازمانهایی موظف به حفط و نگهداری محیط زیست ایران هستند؟!
چرا هیچ اقدامی بعمل نمی آید ؟!
چه سازمان جهانی باید این مسیولیت حیاتی در ایران را بجای مسیولین نالایق همه چیز دان و همه چیزخوار انجام دهد تا اینها فکر و خیالشان فقط مصرف مقام و کاخ ها و کارهای غارتی و حرام مردم بینواکرده شود و گرد ملال بر چهره زیبا و سیرت خبیث آنها ننشیند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
وحید محمدی
۱۵:۵۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
سلام درختکاری و هشدار و ترغیب مالکانی که مدت هاست کشت نمی‌کنند و اراضی آنان در آستانه ملی و یا اموات شدن است راهکاری حقوقی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
فرسایش زیاد مصرف انرژی زیاد مصرف اب زیاد و.... این یعنی بیصاحبی مملکت!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
لطفا بفرمائید چی این مملکت درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
از میانگین فرسایش عمر ادم ها توی این مملکت هم بنویس لطفا
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۴۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
توی تمام موارد منفی در جهان اولیم.چون مملکت ما از غیب اداره میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
رطوبت خاک در خشکسالی ها زمین رو سفت و سخت کرده و در نبود کمک به سفره های زیر زمینی یعنی آب بند ،سیلاب خود خاک مرغوب را شسته خسارت ها میزند
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۱۴:۰۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
دست مسئولین و مدیران انقلابی و با کیاست ما درد نکنه !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
چون برنامه کامل برای درخت کاری کم هست باید درخت کاری به جای مالچ پاشی باشه از طرح های تحقیقاتی استفاده شود و مصوبه مجلس در خصوص زمین های کشاورزی باید بخشی از زمین ها که از درخت محو شده هستند دوباره باغ و درخت شود سوخت خودرو ها برای الدگی کمت برقی شود در سیر های رودخانه ها بند انحراف گذاشته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
نتیجه بی تدبیری وبی فکری مسولین همینه
آخرین اخبار