ارائه خدمات نامناسب در حمل و نقل درون شهری، خصوصا کمبود‌ها برای جابجایی شهروندان با ناوگان اتوبوسرانی موجب نارضایتی و سرگردانی بندرعباسی‌ها شده است.

مدتی است که کمبود اتوبوس و ارائه خدمات نامناسب در حمل و نقل درون شهری موجب معطلی شهروندان بندرعباسی در ایستگاه‌های اتوبوس و نارضایتی آنان شده است.

سالهاست که نحوه ارائه خدمات ناوگان اتوبسرانی در بندرعباس با فراز و فرود همراه بوده و با وجود ارائه راهکار‌ها و اجرای طرح‌هایی که با شکست مواجه شدند هنوز مشکلات و کمبود‌ها جولان می‌دهند.

کلنگ اجرای طرح ایجاد سیستم اتوبوسرانی پرسرعت به عنوانی یکی از این طرح‌هایی که شهرداری بندرعباس به دنبال آن بود تا از این تکنولوژی عقب نماند، سال ۹۴  بر زمین زده شد.

طرحی که با وجود ایجاد ایستگاه‌های (بی، آر، تی)، خرید اتوبوس و صرف هزینه‌های بسیار به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب، دقیق و جامع نبودن طرح های تحقیقاتی، جانمایی نشدن مناسب برخی مسیرهای در نظر گرفته شده و عدم فرهنگ سازی مناسب، تکمیل نشد و این ایستگا‌ها متروکه و یا به دکه‌های روزنامه فروشی، میوه، سبزی، خدمات موبایل، فتوکپی و فروش موادغذایی تبدیل شد.

اکنون مدتی است که مردم در ایستگاه‌های اتوبوس مدت‌های طولانی منتظر می‌مانند، اما خبری از آمدن اتوبوس نیست.

یکی از شهروندان گفت: بعد از نیم ساعت ایستادن  در ایستگاه اتوبوس آمد، ولی برای دانشجو‌ها و دانشگاه هرمزگان بود، در نهایت برای اینکه دیرم شده بود مجبور به استفاده از وسایل نقلیه دیگر و خودرو‌های شخصی شدم.

شهروند دیگری نیز گفت: اتوبوس فقط در چند مسیر بخصوص شهر وجود دارد و  در دیگر مسیرها ترددی ندارند.  

در این میان برای این کاستی‌ها دلایل عدیده‌ای مطرح شده از کمبود راننده و اتوبوس گرفته تا نبود زیرساخت مناسب برای رفت و آمد اتوبوس‌های شهری در خیابان‌های پرتردد بندرعباس.

ایستگاه‌ اتوبوس

اتوبوس‌هایی که در پارکینگ خاک میخورند

حمیدرضا حیدری پوری رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس در این زمینه گفت: درحال حاضر ۴۰ دستگاه اتوبوس از ۷۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل درون شهری  فعال و درحال ارائه خدمات به شهروندان است.

به گفته حیدری پوری ۲۰ دستگاه اتوبوس درون شهری در حال تعمیر و ۱۰ دستگاه اتوبوس تازه خریداری شده هم پلاک گذاری نشده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس افزود: در دوماه گذشته ۲۸ دستگاه ون و ۱۰ دستگاه اتوبوس درون شهری خریداری شده است و تا پایان سال نیز ۲۲ دستگاه ون  دیگر خریداری می‌شود.

او می گوید کمبودی در تعداد ناوگان حمل و نقل شهری نداریم و مشکل از کمبود راننده است و برای استفاده کامل از ظرفیت ناوگان درون شهری به بیش از ۵۰ راننده نیاز داریم.

اتوبس های شهری بندرعباس در پارکینگ

دعوت شهردار بندرعباس از رانندگان پایه یک برای رفع کمبود نیروی انسانی مورد نیاز

نوبانی علت استفاده نشدن از ظرفیت تمام اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل و خاک خوردن شماری از این اتوبوس‌ها در پارکینگ‌ها را کمبود راننده پایه یک عنوان کرده و گفت: تا حدود دوماه آینده با استخدام تعدادی راننده دارای گواهینامه پایه یک، امیدواریم بخشی از مشکل کمبود راننده برای اتوبوس‌های درون شهری بندرعباس حل شود.

این موضوع باعث شده تا شهردار بندرعباس از رانندگان دارای گواهینامه پایه یک برای استخدام و فعالیت در ناوگان حمل و نقل شهری دعوت به همکاری کند. 

به گفته نوبانی تا پایان امسال نیز ۱۰ دستگاه اتوبوس به این افزوده خواهد شد تا مشکلی در خصوص شمار اتوبوس وجود نداشته باشد.

حتی با وجو رفع نواقصی همچون تامین کسری شمار اتوبوس‌ها و تعداد راننده ها، مواردی از قبیل رفع مشکلات زیرساختی و مناسب سازی خیابان‌ها و مسیر‌های رفت و آمد اتوبوس‌ها برای جلوگیری از ترافیک برای شهری مهاجرپذیر همچون بندرعباس که دائما در حال گسترش است به قوت خود باقی است.

حال این بحث مطرح است که مشکل حمل و نقل عمومی در شهر بندرعباس با دارا بودن عنوان پایتخت اقتصادی کشور چه زمانی همچون دیگر شهر‌های کشور به صورت کلی و جامع ساماندهی می‌شود.

 

گزارشی از سمیه زارعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.