بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه خودداری کند.
موضوعی که پیش از این سید کاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در خصوص آن گفت: با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و همکاری دستگاههای ذی ربط ازجمله بیمه مرکزی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در گام اول اجرای این ماده قانونی، بیش از ۲۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه نامه که علی رغم گذشت بیش از یک سال از تاریخ انقضاء بیمه نامه همچنان فاقد بیمه بوده اند، در تیر امسال شناسایی شدند.
به تازگی نیز علیرضا احمدی فینی سرپرست ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: ناترازی در حوزه انرژی کشور رخ داده است که باید در این بخش مدیریت سوخت انجام شود و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است. ستاد مدیریت سوخت حمل ونقل کشور ماده ۴۸ بیمه شخص ثالث را پیگیری کرده است و برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث نداشته باشند کارت سوخت صادر نمیکند.
احمدی فینی اظهار کرد: طبق ماده ۴۸ برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند کارت سوخت صادر نشده و سهمیه سوختی به آنها تعلق نخواهد گرفت، همچنین طبق هماهنگی و پیگیریهایی که با ستاد سوخت صورت گرفته است که در حال حاضر اولویت برای خودروها و ناوگان گاز سوز، نفت بوده که در سیستم حمل ونقل عمومی میزان سهمیه آنها در مقایسه با سایر بخشها بیشتر بوده است.
پیش از این نیز بیمه مرکزی اعلام کرده بود با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، طرح یکبهیک سازی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث را پیش میبرد. طبق این طرح به ازای هر بیمهنامه شخص ثالث فعال وسیله نقلیه باید یک کارت سوخت وجود داشته باشد.
صرفه جویی حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتری در سوخت با اجرای طرح یک به یک سازی
در ادامه هم مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: در خصوص یک به یک سازی کارت سوخت ماشینهای سنگین همانند اتوبوسها و کامیونها با بیمهنامههای معتبر این طرح اجرایی شد و به گفته مسئولان در ستاد سوخت روزانه چیزی حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتر سوخت اکنون صرفه جویی میشود و مشخص شده بسیاری از کارتهای سوخت دارای بیمهنامه معتبر یا ماشین فعال نبودهاند.
او افزود: این طرح را با ماشینهای سنگین آغاز کردیم به سبب اهمیتی که بیمهنامه در این ماشینها داشت و سعی شد ماشینهایی که بیمهنامه ندارند، ولی فعال هستند را به این سمت ببریم که بیمهنامه تهیه کنند و بخشی هم که اصلا فعال نبودند کارت سوخت آنها باطل شد و از این طریق حدود ۲۰ هزار کامیون و ماشین سنگین را با کمک صندوق تامین خسارتهای بدنی و ستادسوخت کشور ساماندهی کردیم.
قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه بیان کرد: در نوبت بعدی به تاکسیهای تهران که بیمه نامه ندارند یا ماشین آنها فعال نیست ورود پیدا کردیم و در مرحله بعد به سراغ خودروهای سواری معمولی خواهیم رفت و به شکل تدریجی و پلکانی اقدامات صورت میگیرد یعنی در ابتدا اخطار داده میشود و بعد از گذشت یک ماه اگر موارد اصلاح نشد فرآیند تعلیق کارت سوخت آغاز تا افراد بیمهنامههای خود را فعال کنند. در کل این طرح یک به یک سازی در حال انجام است تا مصرف سوخت ساماندهی و بتوانیم با این ابزارها مقداری از ناترازی مصرف سوخت بکاهیم.
اجرای بند قانونی که مینا صادقی کارشناس حوزه بیمه در خصوص سایر اهمیت آن پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: بیمه شخص ثالث، مهمترین بیمه برای وسایل نقلیه موتوری بوده و خرید آن بر اساس قانون، اجباری است. به همین دلیل، قانون برای افرادی که بیمه شخص ثالث ندارند، یا نسبت به انجام آن کوتاهی میکنند، وضع شده است.
این کارشناس حوزه بیمه بیان کرد: آمار راهنمایی و رانندگی نشان میدهد تعداد زیادی از ماشینهای سنگین فاقد بیمه شخص ثالث هستند این در صورتی است که این وسایل اهمیت بیشتری در جابجایی دارند؛ باید پذیرفت که رانندگی با وسایل نقلیه گازوئیلی در جاده و خیابانهای کشور، خطرات زیادی در پی دارد و در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث و بروز حادثه، جبران خسارت وارد شده، برای بیشتر افراد دشوار خواهد بود.
صادقی افزود: بیمه شخص ثالث در چنین زمانهایی به کمک افراد میآید و بخشی از بار تصادفات را کاهش میدهد پس داشتن بیمه نامه شخص ثالث ضروری است که باید به آن توجه داشت و این قانون بر این اساس است.
در ادامه هم قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مشعلچی طرح یک به یک سازی را در جلوگیری از آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی و همچنین قاچاق سوخت، موثر دانست و اظهار کرد: این اتفاق از این جهت برای صنعت بیمه خوب است که ماشینهای سنگین که خطرات زیادی دارند بیمه میشوند. یکی دیگر از قصدها این است که اگر اتفاقی برای این خودروها افتاد بیمهنامه داشته باشند.
به گفته مسئولان، طرح یکبهیکسازی کارت سوخت و بیمهنامه در ارتباط با خودروهای سنگین اجرا شده که در جلوگیری از آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی و ناترازی مصرف سوخت، موثر خواهد بود طرحی که بناست به به شکل پلکانی به خودروهای معمولی هم برسد.
به عنوان مثال سهمیه سوختهایی که در نظر گرفتید بسیار ناعادلانه هست. برای خودرو سواری ماهی ۶۰ لیتر که همون پرایدش هم کم میاره. برای تاکسی ۴۰۰ لیتر که خیلی اوقات میبینی تاکسیه اصن خوابیده و کار نمیکنه ولی کارت سوختش کار میکنه. برای آمبولانس ۵۰۰ لیتر که اونم اکثراً فقط امتیاز آمبولانس رو دارن و ماشین خوابیده هست و بازم کارت سوخت فعاله. و خیلی موارد دیگه
یا یک مورد دیگه
ماشینایی که ما داریم اکثرا مصرف سوختشون نامعقوله و به قول معروف سه برابر میانگین جهانیه. راه حلش اینه ماشین دست دوم خوب با تعرفه صفر و بدون این شرایط مزخرف (عمر حداکثر ۵ سال، نمایندگی داخل کشور و خدمات پس از فروش، داشتن کارت بازرگانی، واردات به ازای صادرات، سقف قیمت ۲۰,۰۰۰ یورو، سقف حجم موتور ۲۵۰۰cc و ...). این شرایطو بردارین که هر آدم دلش خواست بتونه بره راحت ماشین بیاره. بعد ببینین مشکل آلودگی هوا، مصرف بالای سوخت، مافیا و دلالی خودرو، کیفیت پایین خودروهای داخلی، آمار مرگ و میر در تصادفات، گرانی بیش از حد خودروها و ... چطور برطرف میشه
هر چند میدونم اگه این کار انجام بشه ممکنه خیلی از نهادای بالا دست از نون خوردن بیوفتن و عزیزان سیاست مدار این رو به صلاح نمیدونن :)
در مورد بیمه اتومبیل های معمولی بررسی نمایید که چرا بیش از 70 درصد مردم تمایل به بیمه کردن خودروی خود ندارند ؟!
قراردادهای شرکتهای بیمه یکطرفه است و افزایش بی رویه تعرفههای آن طی سالهای اخیر ، خارج از توان اکثر مردم است !!!
بیشترین افزایش حق بیمه خودرو مربوط به دیه است ، در حالیکه سوابق مربوط به چند دهه قبل نشان میدهد پرداخت بخشی از حق بیمه مربوط به دیه بایستی اختیاری باشد .
البته این اقدام ساز و کارهارهای خود را دارد که با انجام کار کارشناسی در ابعاد مختلف قابلیت اجرایی دارد مشروط بر اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس و سایر ارگانهای مرتبط ، فعال عمل نمایند و از تاخت و تازهای غیر کارشناسی بیمه مرکزی جلوگیری نمایند و....
اینجا هر روز به بهانه های مختلف دست می کنن تو جیب مردم.
خوب چرا ناترازی پیدا کردی که حالا بخوای جبرانش کنی؟
اینهمه خودرو واسه چی میدید تو بازار شماکه قدرت تامین سوختش رو ندارید؟