بازگشت افغانستان به پروژه کاسا ۱۰۰۰

وزیران انرژی تاجیکستان، قرقیزستان و پاکستان، خواستار بازگشت افغانستان به پروژه انتقال برق کاسا-۱۰۰۰ شدند.

مرکز مطبوعاتی وزارت انرژی و منابع آب تاجیکستان اعلام کرد وزیران انرژی تاجیکستان، قرقیزستان و پاکستان در حاشیه کنفرانس آب و هوایی دوبی (COP۲۸) برای بررسی روند اجرای پروژه کاسا یک هزار برای انتقال و تجارت برق برای بحث و تبادل نظر کردند و بازگشت افغانستان به پروژه کاسا-۱۰۰۰ را خواستار شدند.

مقامات انرژی چهار کشور تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و افغانستان سالهای زیادی است که در تلاش برای اجرایی شدن طرح جاه طلبانه موسوم به « کاسا -۱۰۰۰ » برای انتقال برق از دوکشور آسیای مرکزی به افغانستان و پاکستان هستند.

دالر جمعه، طلیبک ایبرایف و محمد علی، به اتفاق نظر خواستار آغاز زودهنگام عملیات تجاری این خط انتقال برق بین منطقه ای شدند.

وزیران فراخوان مشترکی را تهیه کرده‌اند که در آن از نهادهای مالی بین‌المللی می خواهند تا به توسعه پروژه کمک کنند.

به گزارش بخش مطبوعات پروژه کاسا-۱۰۰۰ وزیران سه کشور خواستار تسهیل از سرگیری کار ساخت این پروژه در خاک افغانستان هستند، زیرا بدون مشارکت این کشور این پروژه ارزش خود را از دست می دهد.

این درخواست در حالی مطرح می شود که ساخت بخش های زیرساختی پروژه کاسا-۱۰۰۰ در دیگر کشورها رو به پایان است.

رسانه بیزینس رکورد پاکستان در گزارشی نوشت: محمد علی وزیر انرژی پاکستان در حاشیه کنفرانس آب و هوایی با دالر جمعه وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان دیدار کرد و زمینه های گسترش همکاری و چالش های دوجانبه در گفت و گوی وزرا بررسی شد و هر دو طرف تعهد خود را نسبت به بررسی فرصت های آینده در بخش انرژی و فراتر از آن ابراز کردند.

هدف پروژه کاسا-۱۰۰۰ توسعه سیستم انتقال انرژی و اتصال زمینی بین تاجیکستان، افغانستان و پاکستان است. این پروژه همکاری گسترده میان قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و افغانستان را نشان می دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار