رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما:

۸۰ درصد مردم مخاطب تلویزیون هستند

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره اینکه از ابتدای سال مردم به چه سریال‌هایی علاقه داشتند، گفت: معمولا ژانر‌های سرگرم‌کننده با محتوای طنز مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در برنامه‌سازی باید مورد توجه برنامه‌سازان رادیو و به‌خصوص برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی قرار بگیرد، تحقیق و پژوهش است که باعث می‌شود بر‌اساس میزان تاثیرگذاری برنامه یا آن اثر نمایشی کاری به مرحله تولید برسد.

از این‌رو یکی از وظایفی که مرکز تحقیقات صداوسیما در این زمینه دنبال می‌کند، در کنار نظرسنجی و ارزیابی آثار، این است که در دوره جدید به سمت تأثیرسنجی هم رفته‌است. به همین دلیل سازندگان برنامه‌ها و مجموعه‌ها بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که چه نوع مفاهیم و ایده‌هایی را در آثار خود مدنظر داشته باشند تا بتوانند میزان تاثیرگذاری آثارشان را روی مخاطبان افزایش بدهند.

شاید بتوان گفت ایده‌هایی که مردم عادی کوچه و خیابان و در کنارش نخبگان و دانشگاهیان ارائه می‌دهند، می‌تواند دستمایه خوبی برای ساخت کار‌های فاخر و ارزشمند در صداوسیما باشد. از این‌رو مرکز تحقیقات صداوسیما در دوره تحولی این سازمان برنامه‌ریزی‌های دقیقی در این زمینه انجام داده‌است و با اقداماتی که درباره نیاز و سلیقه مخاطبان در قالب نظرسنجی انجام می‌دهد، کمک بسیار خوبی به برنامه‌سازان و سریال‌سازان می‌کند که محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به نکات مهم و قابل تاملی اشاره کرد.
 
سنجش سریال‌های روی آنتن

شاکری‌نژاد ابتدا درباره مسئولیتی که این مرکز دارد و اقداماتی که انجام می‌دهد، می‌گوید: ما در مورد سنجش مخاطبان صداوسیما در حال حاضر از دو روش استفاده می‌کنیم. یک روشی که در همه جای دنیا مرسوم است، روش تلفنی است. در روش تلفنی ما به‌طور کاملا تصادفی بر‌اساس حجم نمونه‌مان و جمعیت آن استان از سراسر کشور شماره تلفن‌های ثابت منازل را شماره‌گیری می‌کنیم. یعنی سهم ما از هر استان مشخص می‌شود و ما برهمان اساس با مرکز و روستا‌های آن استان تماس می‌گیریم. می‌توانم بگویم معمولا برنامه‌های صداوسیما را به صورت تلفنی می‌پرسیم.

وی می‌افزاید: بر همین اساس ما دو هفته یک‌بار سریال‌های روی آنتن صداوسیما را می‌سنجیم. چون در بسته جداگانه‌ای وجود دارد. این در حالی است که هر ماه برنامه‌های شاخص شبکه‌های مختلف را می‌سنجیم، البته اگر سریالی طولانی باشد ما حدود هفت هشت بار درباره آن سریال نظرسنجی می‌کنیم. ضمن‌این‌که سریال‌هایی که به‌صورت بازپخش روی‌آنتن هستند را دربسته دیگری می‌سنجیم. 

وی ادامه می‌دهد: ما برنامه‌های شاخص هر شبکه را که تداوم دارد، از معاونت سیما می‌گیریم و هر ماه از مردم درباره آن‌ها نظرسنجی می‌کنیم. ضمن این‌که هر فصل هم کلیت مخاطبان را به صورت تبلتی می‌سنجیم. شیوه تبلتی نسبت به شیوه تلفنی سخت‌تر و هزینه بالاتری دارد، اما داده‌های دقیق‌تری به ما می‌دهد. در این شیوه به جای این‌که ما با منازل مردم تماس بگیریم، پرسشگر ما به در منازل مراجعه می‌کند که براساس نقشه و اطلاعات مرکز آمار ایران است. پرسشگر در این روش در تهران و سراسر کشور و همه استان‌ها به در منازل مراجعه می‌کند و درمورد کلیت برنامه‌های صداوسیما سؤال می‌پرسند. این نظرسنجی در همه استان‌هایی که مراکز صداوسیما دارند اتفاق می‌افتد. چون دراستان‌هایی که مرکز صداوسیما دارند، واحد پژوهش و پرسشگر هم وجود دارد.
 
سنجش برنامه‌های خاص به صورت مستقل

شاکری‌نژاد همچنین می‌گوید: این کار روتینی است که ما انجام می‌دهیم، اما در مورد کار‌های دیگری که این مرکز انجام می‌دهد باید بگویم که ما برنامه‌های خاص را به صورت مستقل می‌سنجیم. مثلا فهرست برنامه‌های شاخص را که از شبکه سه می‌گیریم، برنامه «حسینیه معلی» در بین آنهاست که به صورت جداگانه برایش نظرسنجی می‌کنیم. ضمن این‌که با توجه به دوره تحولی جدید که به ما ابلاغ شده، در کنار نظرسنجی برنامه‌های شاخص، سراغ اثرسنجی آن‌ها هم می‌رویم که این اثرسنجی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. یعنی به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون کار می‌شود. به‌این معنا که ما قبل از این‌که برنامه‌ها شروع به پخش شوند، اهداف این برنامه را از دوستان‌مان در طرح و برنامه در معاونت سیما دریافت می‌کنیم و تبدیل به پرسشنامه می‌شود و سراغ مردم می‌رویم تا ببینیم آگاهی مردم از اهداف و موضوع آن برنامه که سازندگانش مدنظر دارند، چقدر است. بعد از پخش برنامه هم باز سراغ مردم می‌رویم تا ببینیم آن برنامه چقدر توانسته به آن‌ها آگاهی بدهد. 

وی با ذکر مثالی در این باره بیان می‌کند: برنامه حسینیه معلی را مثال می‌زنم. این‌که مردم می‌دانند حر در تعزیه لباس زرد می‌پوشد یا نه. بعد از پخش برنامه که سراغ مخاطبان می‌رویم، متوجه می‌شویم که آیا مردم از طریق این برنامه متوجه این موضوع شده‌اند یا نه. این پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. کار دیگری که انجام می‌دهیم و حسینیه معلی هم به این سبک انجام شد، روش بیننده و غیر‌بیننده است. یعنی اگر بیننده‌ای این برنامه را دیده و مخاطب آن باشد، یک‌سری سؤال از او پرسیده می‌شود. سراغ عده دیگری هم می‌رویم که این برنامه را ندیده‌باشند و از آن‌ها هم سوالاتی می‌پرسیم. یعنی تفاوت آگاهی کسانی که این برنامه را دیده‌اند با آن‌هایی که ندیده‌اند، در برخی موضوعات وجود دارد که جزو اهداف تولید این برنامه بوده‌است. کار دیگری که در کنار پیش آزمون و پس آزمون انجام می‌دهیم، خوانش مخاطب است. مثالی در این باره می‌زنم. مثلا گروه تولید می‌گویند هدفمان از تولید این برنامه این است که هویت ملی را تقویت کنیم. بعد ما سراغ مخاطب می‌رویم و سوالاتی می‌پرسیم آیا برداشت او از این برنامه همان چیزی است که مدنظر سازندگانش بوده‌است یا نه. 

ورود به محتوا و تولید در نظر‌سنجی

رئیس مرکز تحقیقات در بخش دیگری عنوان می‌کند: ما در ایام خاص مثل نوروز یا ماه مبارک رمضان از ماه‌ها قبل سراغ مردم می‌رویم و مثلا می‌پرسیم شما دوست دارید در ایام نوروز چه محتوایی ببینید و در چه قالبی و حتی در چه ساعتی. یا این‌که در ماه رمضان دوست دارید سریال طنز ببینید یا مداحی و... نتیجه را برای دوستانمان در معاونت سیما ارسال می‌کنیم که به نوعی نیازسنجی است و بر آن اساس جدول پخش برنامه‌های نوروز یا ماه رمضان را طراحی می‌کنند؛ بنابراین از این زاویه ما در محتوا و تولید هم ورود می‌کنیم.

وی در ادامه درباره نظرسنجی مخاطبان تلوبیون هم می‌گوید: مصرف تلویزیون از مصرف تلوبیون کاملا متفاوت است. به این معنا که در تلوبیون کاملا با کسانی مواجه هستیم که کاربر هستند و این کاربر بودنشان کاملا رصد می‌شود. یعنی هر بار که وارد تلوبیون می‌شوند، به میزان دیده‌شده‌ها افزوده می‌شود؛ لذا این‌ها می‌توانند یک سری خطوط کلی به ما بدهند. مثلا طبق بررسی که انجام می‌دهیم ممکن است «حسینیه معلی» به نسبت بقیه برنامه‌ها بیشتر دیده شده‌باشد. اما الزاما به این معنا نیست در فضای برودکست هم مخاطبی که تلویزیون می‌بیند، از همان الگو‌ها پیروی کند. ما دیده‌ایم که بعضا تماشای برخی محتوا‌ها یا مثلا سریالی در تلویزیون بالاتر بوده‌است، اما در تلوبیون سریال دیگری بیشتر بازدید داشته‌است. از طرفی ممکن است یک نفر سریالی را از تلویزیون به اتفاق خانواده‌اش نگاه کند، اما استفاده از تلوبیون یک انتخاب فردی است؛ بنابراین آمار‌ها متغیر است. 

داده‌های مهم مرکز تحقیقات به مدیران فرهنگی

شاکری‌نژاد متذکر می‌شود: ما به تفکیک استان، به تفکیک جنسیت، تحصیلات و سن رژیم مصرفی رسانه‌ای را درمی‌آوریم. این‌که مردم فلان استان چقدر تلویزیون یا ماهواره تماشا می‌کنند و این‌که چقدر از فضای مجازی استفاده می‌کنند یا چقدر کتاب می‌خوانند. این نکته برای مدیر و سیاستگذار فرهنگی خیلی داده مهمی است. این جزو کار‌هایی است که ما انجام می‌دهیم.

عرضه تولیدات رسانه ملی در مدیوم‌های مختلف

شاکری‌نژاد در پاسخ به این پرسش که از ابتدای سال جدید مردم در نظرسنجی‌ها به چه سریال‌هایی علاقه داشتند که جدول پخش برنامه‌ها هم بر این اساس طراحی شده‌است، توضیح می‌دهد: معمولا ژانر‌های سرگرم‌کننده با محتوای طنز مورد توجه مردم قرار می‌گیرد؛ لذا اقتضائات کنداکتور رسانه باعث می‌شود ما نتوانیم صددرصد به سمت آن چیزی برویم که مخاطب می‌خواهد.

وی همچنین می‌افزاید: محتوای تلویزیون ممکن است صرفا از طریق تلویزیون تماشا نشود و چه بسا همین محتوا در فضای مجازی مثل تلوبیون دیده شود؛ بنابراین ما در کنار این سؤال که از مخاطبان می‌پرسیم این سریال را می‌بینند یا نه، این سؤال را هم مطرح می‌کنیم که از چه طریقی دیده‌اند. کماکان بالای ۸۰ درصد مخاطبان، تلویزیون تماشا می‌کنند. اما عده‌ای هم هستند که می‌گویند از طریق تلوبیون می‌بینند یا در این میان عده‌ای هم هستند که می‌گویند از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای که تکرار سریال‌های صداوسیما را می‌دهند یا یک سری پلتفرم‌ها تماشا می‌کنند؛ بنابراین ما آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنیم و بر این اساس می‌سنجیم.

وی در ادامه عنوان می‌کند: ما در کنار اقداماتی که انجام می‌دهیم، کاری به نام کارنامه داریم. یعنی صرف تعداد مخاطبان یک برنامه یا سریال ملاک ما نیست و این‌که جذب مخاطب تنها هدف سازندگان آن اثر نیست. بلکه فرهنگ‌سازی و انتقال میراث فرهنگی و ارزش‌هایمان جزو اهداف سازندگان آثار در صداوسیما است. باید دید آن برنامه چقدر به اهداف و آرمان‌های رسانه پایبند است. این برای ما نکته بسیار مهمی است. ما در کارنامه این آیتم‌ها را هم می‌سنجیم. یعنی در کنار نظر مردم، سراغ نخبگان هم رفته‌ایم تا ببینیم آن برنامه نظر نخبگان را هم جلب کرده‌است یا نه. در کنار آن، هزینه، کنداکتور، شبکه و بستر پخش را هم در نظر گرفته‌ایم.

وی در پایان می‌گوید: در دوره جدید تحولی در‌های مرکز تحقیقات به روی دوستان باز است. ضمن این‌که ما با همه مدیران شبکه‌ها جلساتی برگزار کردیم و نظرسنجی‌هایی را که انجام می‌دهیم به آن‌ها ارائه کرده‌ایم. اتفاقا مدیران شبکه‌ها منتظر داده‌های ما هستند و از این نظر ارتباط خوبی با هم داریم.

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
بفرمایید برید ماهواره ببینید و از دروغاش کیف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
من به شخصه نمیتونم برنامه های صدا و سیما رو بزارم همه اش خون وخونریزی حتی شبکه پویا خشم امت به بچه 11ساله چه ربطی داره میخواد یه کارتون ببینه فقط از اجبار نمایش خانگی میزارم برا بچه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
تلویزیون جمهوری اسلامی خوبه بنظرم تا شما چی بخوای نگاه کنی ،،/اگه شبکه های جم باشه و غیره اونو نمیدونم/ ولی در کل اگه بخوای علمی و عقلانی بهش توجه کنی برنامه های خوبی برا سلیقه های مختلف پخش میشه و قرار هم نیست که همش بشینیم تلویزیون نگاه کنیم مگه چقدر وقت داریم آخه
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
80 درصد به تلویزیون نگاه میکنند اما فقط فیلمهای دانلودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما:

۸۰ درصد مردم مخاطب تلویزیون هستند???
این آقای رئیس دروغ نگفته ۸۰ درصد مردم تلویزیون نگاه می کنند ولی فکر کنم تلویزیون ها به ماهواره و شبکه های خارجی متصل هستند. و ۲۰ درصد برنامه های صدا وسیما را تماشا می کنتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
اگر ۸۰ درصد باشه نمره قابل قبولی گرفتی تلویزیون. اگر این آمار صحیح نباشه باید به بقیه آمارها هم شک کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
واقعا ۸۰ درصد مردم تلویزیون نگاه می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
خدا کند این آمار ها درست باشه !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
منم مخاطب تلویزیونم. آنتن پارازیت گذاشتن . سیگنال قطع شده یه هفته هست که تلویزیون قطع شده مجبورم برم ماهواره بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
احتمالا این آمار در مورد روز بازی استقلال پرسپولیس گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
تلویزیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
مثل همه چیزا دنبال گول زدن خودتونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
تلویزیون = وسیله از رده خارج شده
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۲۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
متاسفانه عملکرد اونقدر ضعیفه که نمیشه چیزی گفت. بعنوان مثال شبکه سه قدیم ها چه برنامه هایی داشت. چه ابهتی داشت. حالا کارش به جایی رسیده که برنامه مزخرفی به نام اعجوبه ها که در اصل باید از شبکه کودک پخش بشه.نمایش میده. شبکه یک و دو هم که کلا مرخص هستند. بیشتر جور صداوسیما رو الان شبکه نمایش(اگه سینمایی ها خوب باشن)، شبکه آی فیلم و شبکه تماشا میکشه. شبکه 4 هم که فقط 5شنبه وجمع شب ها ساعا 8ونیم سینمایی داره.الباقی تایم ها تعطیل... خداوشکر نزدیک 2 سال هم میشه که هیچ خبری رو از تلویزیون پیگیری نکردم. هم خبر 22 و هم 20وسی.
بعضی وقت ها اونقدر برنامه ها رو اعصابه که حاضرم پایتخت صد بار دیده رو ببینم ولی برنامه های تلویزیون را نگاه نکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
جوک میگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
نه 100 درصد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
ما مخاطب صدا و سیما هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
حتما تو خونه یا شهرکها نشستس که میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
80 درصد مردم برنامه های تلویزیون نگاه نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
آقا یه فکری به حال میوه کنید همه چی گران شده ،خیار توت،وچیزهای دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
عالی
خانواده ما همه میبینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
من موندم چجوری حساب کردن که به عدد80رسیدن تازه این دوستمون که مذهبیه گفته فقط خطبه هارو گوش میدم یعنی بقیه برنامه هارو نمیبینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
اکثر سریال های صدا و سیما، دارای یک فضای غمگین و تاریک، نزاع و خشونت در روابط خانوادگی و اجتماعی، بی حرمتی و خیانت و.. است! برای همین است که مردم رغبتی به تماشای آن ها ندارند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
من فقط خطبه های نماز جمعه رو گوش میدم و سخنرانی های آقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
شوخی کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
شاید زمانی که طنزهای آقای عطاران و مهران مدیری و... پخش می‌شد 80درصد ببیننده صدا و سیما بودن. الان که به زور شبکه آی فیلم که سریال های قدیمی تر رو پخش میکنه یه خورده مخاطب داشته باشه و گرنه از همه لحاظ کیفیت صدا و سیما پایین اومده و صدا و سیمای میلی شده نه ملی
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
تلوزیون هر وقت نگا مبکنییییی فقط اگهی اخبارم که میگه صداییییی تلورینو باید ببریییی روییی صد که بشنوییییی صداش کمه از مرکز ی کم صداشو بیشتر کنید لطفا اینکه دیگه اینترنت نیست که جلوشو میگرین
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
از این ۱۰۰ میلیون جمعیت کشورمون ۳۰ میلیون در صف نون ۲۰ میلیون فروشگاه طلا فروشی خاربارفروشی ۲۰ میلیون دیگه بانک ها ادارات دولتی ۳۰ میلیون دیگم تفرجگاه ها
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
از این ۱۰۰ میلیون جمعیت کشورمون ۳۰ میلیون در صف نون ۲۰ میلیون فروشگاه طلا فروشی خاربارفروشی ۲۰ میلیون دیگه بانک ها ادارات دولتی ۳۰ میلیون دیگم تفرجگاه ها
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
نصف مردم در فروشگاه ها نصف مردم در تفرجگاه ها دیگه کسی نیست نمیمون که بخوان تلوزیون نگاه کنننن بیشتر مردم هم در ادار جات بانک ها فکر بدبختی بچه هاشون بیشتر مردم در صف نون لواش نون ببریییی اگه باش نون سنگک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
من عاشق برنامه های مستند از شبکه افق هستم متاسفانه برخی را که از دست می دهم در تلوبیون نمی توان پیدایشان کنم ، ضمنا خیلی از این مستندها خیلی روشنگری است لطفاً در چند نوبت در شبکه های دو و سه هم مجددا باز پخش شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
هنوز هم که سریال درد سرهای عظیم ، یوسف پیامبر را می بینم خیلی لذت می برم ، قبلاً چه سریال‌هایی ساخته می‌شد الان چه سریال‌هایی علی الخصوص نمایش خانگی که واقعا افتضاح است ، ترویج تجمل‌گرایی ، بی غیرتی مردان ، و عشق و عاشقی های بسیار زننده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
من یکی از مخاطبای تلویزیون هستم فقط تو این چندسال تولید فیلم و سریال ضعیف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
همینجوری آمار میدید که دیگه کسی حرفهاتونو قبول نداره
لابد فردا هم میایید میگید انتخابات ۸۰درصد شرکت کردند در صورتی که قطعا و یقینا انتخابات امسال تک رقمی است و اینو همه میدونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
شما برو همون شبکه های اونوری رو نگاه کن که صبح تا شب دروغ به خورد مخاطبین میدن و یه عده مثل شما گول دروغ های شاخدارشون را می‌خورید و فکر می‌کنید اونا دوستدار شما هستند ولی افسوس روزی می‌فهمید که فریب خوردید که دیگه دیر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
والا کسانی که می گویند ما اصلا تلوزیون ایران را نگاه نمی کنیم ، از همه زودتر خبر میشوند که مثلاً در ۲۰/۳۰ گفته وام ازدواج شده فلان مبلغ یا مطالب دیگه ، پس این چه تلوزیون نگاه نکردم است خخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
واقعا گل گفتی مجلس دهم و یازدهم با مشارکت زیر 15 درصد تشکیل شد اول آقایون رسانه مثل همیشه میگفتن تبریک تبریک تبریک مشارکت بالای 70 درصدی باعث عزت ملی شده اما بعد چند روز از شروع مجلس خود نماینده ها اعتراف میکردن که مشارکت خیلی ضعیف بود واقعا با رسانه های داخلی کشور باید چیکار کرد ؟؟؟؟؟؟ اونور که دارن دروغ میگن اینورهم که دروغ میگن ملت به کی باید اعتماد کنن دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
شاعر میگه این آمارو کی ساخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
اوستای بنا ساخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
با چوب نعنا ساخته
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۳:۱۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
من کلا اگر تلویزیون نبینم که روزم شب نمیشه به خصوص مجری شهبازی و خبر 20.30 که واقعا ارومم میکنه که چقدر این کشور آباده و نمی دونستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
مثبت دادم به این پیام اگر منظورش کنایه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
مثل خودمی عاشق اجرایی شهبازی هستم با آن پوست خنده‌ای زیبایش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
دروغ نگید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۱۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
ببیننده این مدت هم یوسف و جومونگ دیدن فقط. چی دیگه نداشته رسانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
دوستان آخر خبر نوشته منبع : جام جم
احساس میکنم تو همون سازمان نورچشمی یه دوری زدن فهمیدن ۸۰ درصد کارمندان سازمان صدا سیما میبنن گفتن ایول بریم آمار بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
به هرحال این آدم با این حرف و آمار دادنش از همین لحظه خودش رو بدبخت کرده.
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۰:۵۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
من خودم یکی از مخاطبای تلویزیون هستم شبکه مستند و شبکه افق زیاد نگاه میکنم مستند ایرانگرد و مستند مسافر آذران خیلی عالی بودن امکانش باشه بازهم تولید کنید اگه سریال خوب و جالبی باشه از اول تا آخرش میبینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
این آمارو از کجاتون درآووردین
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۲۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
خالی بندی ممنوع!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
همینطوری بگید. نه کنتور میندازه،. دیگه از بقیه خبرهاتون که شاخدارتر نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
کاری نداره همین خبرنگاران ریا کار یه نظر سنجی بزارن ببینن آمار چقدر درسته اما امان از نون ریا و دروغ که وقتی وارد بدن انسان بشه دیگه کنده شدن ازش خیلی سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
اگر به قول شما خبرنگاران هم ریاکار باشند ولی تهمت زدن گناه بزرگی است آنهم بدون سند و مدرک و اطلاعات کافی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
دقیقا ریا کار هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
معلومه کی ریاکار و دروغگو هستش،شما از کجا میدونی کسی نگاه نمیکنه؟شما آماری رو از کجا آوردی که به بقیه تهمت ریاکاری و دروغ میزنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
واقعا ریاکاری چه حد ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
یونس
۰۸:۵۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
اخبار برره ای ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
من برنامه انارستان شبکه افق که در مورد طب سنتی می بینم همچنین برنامه میدان شبکه ۳ و بعضی روزها برنامه به خانه برمیگردیم شبکه ۵
Iran (Islamic Republic of)
غلومرضا
۰۸:۴۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
بر عکس گفتی جمله تو ؛ اون کسایی که محبوب مردم بودن دیگه تو تلویزیون نیستن اونارو برگردونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
دروغ
Iran (Islamic Republic of)
sam
۰۸:۳۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
یکی به من بگه چرا تو مملکت اسلامی دروغ ،ربا،ریا، و.....این همه زیاد هست وکسی هم شرم نداره از انجامش مخصوصا از طرف بیشترمسئولین، مگه دین ما اینا رو نهی نکرده ، مگه اینا گناه نیست،مگه.... الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
عدد بالاتر از این حرفهاست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
البته از آخر!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
حیف پول بیت المال برای ساخت برنامه هاتون....حیف پول برای تحقیقاتتون...حیف پول برای ارائه آمارتون...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
نود درصد گفته ها دروغه مردم باور نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
حتمافقط منوتو راست میگه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
صد درصد آمارتون درسته من ذره ای شک ندارم شما محبوب ترین و حرفه ای ترین رسانه در جهان هستید برای همین مردم در خیابان ها فریاد می زنند افتخارما صداو سیمای ما
هرچی شما بگی صد درصد درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
وجدانن از آمار خودتان خندتون نمیگیره ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۱۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
این آمار رو داخل سازمان صدا و سیما هم بگیرید بزور 10 درصد میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
شک نکنید یوزارسیف می بینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
سلام من جز ۲۰ درصدی هستم که به تلویزیون نگاه نمی‌کند و حتی فیلم و سینما و تئاتر و..اصلا اهمیتی نمی دهم و نگاه نمی کنم فقط از طریق گوشی خبر باشگاه خبرنگاران جوان را می خونم و نظر میدم والسلام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
سلام من جز ۲۰ درصدی هستم که به تلویزیون نگاه نمی‌کند و حتی فیلم و سینما و تئاتر و .اصلا اهمیتی نمی دهم و نگاه نمی کنم فقط از طریق گوشی خبر باشگاه خبرنگاران جوان را می خونم و نظر میدم والسلام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
سلام من جز ۲۰ درصدی هستم که به تلویزیون نگاه نمی‌کند و حتی فیلم و سینما و تئاتر و..اصلا اهمیتی نمی دهم و نگاه نمی کنم فقط از طریق گوشی خبر باشگاه خبرنگاران جوان را می خونم و نظر میدم والسلام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
خخخ چکیده این رسانه ها که گفتی تو همین شبکه خبرنگاران هست.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۷:۴۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
واقعا این آمار ها از کجا در میاد؟
مطمئنا ساختگیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
فکر کنم منظورش این بوده که 80 درصد مردم فیلم و سریالهائی رو که دوست دارن با تلویزیون می بینن 20 درصد بقیه با لپ تاب و گوشی و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
واقعا شبکه های سیما خسته کننده است واگر فیلمی قرار پخش می شود .
یا تکرار می کنند ویا یهو تمام میشه وفقط فعلا شبکه ۳ اون هم در ساعات ۸تا۱۰ برنامه های نسبتا خوبی داره
سعی کنی به همه شبکه ها محتوا بدید تا تنوع داشته باشد
نامردم به سمت ماهواره وشبکه های خارجی نروند
Iran (Islamic Republic of)
A
۰۷:۴۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
بالای صد درصد هستش خودتون رو دست کم نگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۳۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
بجای آوردن سلبریتیا چندین فیلنامه نویس خلاق استخدام کنین تا داستانهای جدید و جذاب درست کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
دائما از مردم ایراد کلمات خارجی میگیرد بجای ژانر بگوئید گونه و دوم من که یه اخبار رو از تلوزیون گوش میدادم اونم دیگه گوش نمیکنم اخبار داخلی رو هم سانسور میکنید اکثر دوستان وفامیل رو هم شنیدم با تلوزیون ایران کاری ندارند ولی اون 80%رو ازکجا درآوردین نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
انقدر دروغ نگید.. اصلا خودتون برید کوچع و خیابون بپرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۰۷:۲۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
ما که تو هر خونه دوست و آشنا و فامیل و غیر فامیل میریم همشون شبکه ی دیگه نگاه میکنن - نمیدونم ایناچطوری حساب کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
10 درصد مردم تلویزیون ملی می بینند او.نم پیرمرد و پیرزن ها هستن که سریال پدر سالار که برای صدمین بار از شبکه آی فیلم پخش میشه نگاه می کنند
Iran (Islamic Republic of)
عبدالمجید سجادیان
۰۷:۱۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
گزارش شما صحیح نمی باشد.بنده باتوجه به سفرهایم درسطح کشور
علی الخصوص استان بوشهر که زادگاه خودم است شاهد ۳۰درصدی تماشای تلویزیون ایران می باشند .اکثریت رسانه فارسی زبان برای نمایش فیلم سریال استفاده می کنند.بجز خبر که درحال حاضر جنگ اسرائیل وغزه می باشد مردم خبر داخلی دنبال می کنند. البته این خبرهای رستنه ای رو نه

بنده بیشتراهل خبرهستم که به خبرهای رسانی داخلی توجه ای خاصی ندارم .قبلا داشتم ولی الان ۱۰سال است که خیلی کم شده .بیشترین خبرهایم رسانه بی بی سی فارسی می باشد الان چهل سال است آن دنبال می کنم .وبنده ۵۶سال دارم . فارغ‌التحصیل رشته امور فرهنگی ورسانه هستم و بازنشسته.اداره فرهنگ ارشاد اسلامی استان بوشهر . سجادیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
واله ما که ده ساله تلویزیونمون سوخته و اصلن نیازی بهش نداریم و با موبایل و لب تاپ فیلما رو میبینیم
کاش بلند تلویزیون رو میدادن موبایل که راحت فیلم دانلود کنیم
Iran (Islamic Republic of)
اسدی
۰۲:۴۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
حرف رایگان زدن آسان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
باید نوشت ۸۰ درصد مردم مخالف تلویزیون هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
دقیقا بااین سریال‌ها وفیلم سینمایی وبرنامه یکجانبه ۸۰درصد نه بلکه ۱۰۰درصد مردم مخاطب صداوسیماهستند مثلا درطول سال ۵بارجمونگ می‌بینیم ۶بار سریال حضرت یوسف ومابقی هم مسابقه واقعا جذب مخاطب عالیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
هههعععع تو گفتی ما هم باور کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
کاش این دروغ راست بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
عاقلان دانند
Germany
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
۸۰ درصد مردم مخاطب تلویزیون نیستند
رسانه دولتی هیچ مخاطبی نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
سلام.تلویزیون در چند سال اخیر فاقد برنامه جذاب و سریال جدید است بهمین دلیل هیچ کدام از 200خانوار خانواده ما کسی به صدا و سیما توجهی ندارد یعنی برنامه ای که ارزش وقت گذاشتن داشته باشد وجود ندارد اخبار که مهمترین برنامه است کلا شده فلسطین.انگار نه انگار که در کشورو جهان اخبار دیگه ای هم هست.صدا و سیما از بودجه بیت المال اداره میشود ولی صداهای گوناگون و طیف های مختلف سیاسی در ان حضوری ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
این ۸۰درصد جهت سریالها نیست جهت اخباروبرنامه های اجتماعی میباشد مثل شیوه ثریا برنامهای صبحگاهی و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
دروغگو دشمن خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
80 درصد ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
آقای خبرنگاری که این مطلبو نوشتی خودت هم باور میکنی 80 درصدو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
درستش اینه ۸۰ درصد مردم مخاطب برنامه های تلویزیون هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
هرچی فیلم تکراریه ۱۰۰بار پخش کردین ندارین یه فیلم مثل جومونگ ۳رو دوبله کنید نمیخوام بسازید حداقل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
80 کمه ۱۲۰ درصد
France
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
این آمار رو چجوری بدست اوردید!!! تا حالا هیچکس از جد و آباد من نپرسیده تلویزیون میبینم یا نه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
با چه معیاری صحبت می کنید
همه به نمايش خانگی روی آوردن
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
جریان چی
Iran (Islamic Republic of)
سمیر
۲۲:۵۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
من فقط نون خ میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
اصلا بگو صددرصد
منم میگم ۹۷ درصد
حالا کیه که بیاد این آمار رو صحت سنجی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
۸۰ درصد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
هشت درصد یا هشتاد درصد ؟؟!!!

فکر کنم هشت درصد درست باشد البته اگر کمتر از ان نباشد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ل
۲۲:۳۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
اینکه ۸۰درصد مردم مخاطب تلوزیون مخصوصا پیامهای بازرگانی هیتند کاملا درست است .
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۲۲:۳۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
هشتاد درصد را قبول دارم ولی درصد تماشا می کنند یا هشتاد درصد تماشا نمی کنند را شک دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
بله با تنوع فیلم هایی که پخش میشه حتما مخاطب دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
کنتور که نمیندازه:)) تو بگو ۱۰۰ در ۱۰۰ مخاطب داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
اره؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
یقین دارم ۸۰درصد مردم تلویزیون اصلا نگاه نمیکنن یا ماهواره یا پلتفرمهای داخلی و خارجی واقعا کسی هست که چرندیات تلویزیون ایران رو ببینه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
در محاسباتت تجدید نظر کن
۱۲
آخرین اخبار