سیکاپل جویبار بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و مربوط به دوره صفویه است که استفاده از مصالح نامناسب و مرمت ناشیانه در سال‌های گذشته موجب تخریب بخشی از پل شده است.

پل تاریخی «سیکاپل جویبار» در سال ۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و وجود زمین‌های شالیزاری و درختان سرسبز در اطراف این پل، طبیعت وصف ناپذیر و خیره کننده‌ای را برای رهگذران و گردشگران بوجود آورده است.

پل تاریخی سیکاپل که به پل درویش محمدشاه نیز معروف است، در نزدیکی شهر جویبار و بر روی رودخانه سیاهرود قرار دارد.

تاکنون همه فکر می‌کردند سیکاپل مربوط به دوره قاجاریه است ولی بعد از ریزش و باز شدن این پل و دیده شدن آجرهای به کار رفته درون آن متوجه شدند که قدمت این پل بیشتر است و به اواخر دوره صفوی برمی‌گردد.

این پل بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و طول آن حدود ۶۰ متر و ارتفاع پل بین ۳/۶۰ تا ۴/۲۰ متر است.

ازبین رفتن پل به‌علت سیلاب

محمدباقر هاشم‌زاده کارشناس معماری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در بازدید از پروژه مرمت و بازسازی سیکاپل جویبار، با بیان اینکه تاکنون همه فکر می‌کردند پل تاریخی سیکاپل جویبار مربوط به دوره قاجاریه است، گفت: بعد از ریزش و باز شدن این پل و دیده شدن آجرهای به کار رفته درون آن متوجه شدند که قدمت این پل بیشتر است و مربوط به دوره صفوی می‌باشد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل زیرِ آب رفتن این پل در فصل سیل و بارندگی طی سالیان گذشته قسمت‌های زیادی از پل از بین رفته است.

هاشم‌زاده با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کار سنداژ پل انجام شده است، گفت: مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سال گذشته بابت جمع کردن سر طاق که ریزش کرده بود و بدنه پل و امسال نیز اعتبار یک میلیارد تومان برای ادامه کار پل در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته به دلیل مرمت ناشیانه این پل تاریخی و تزریق بتن که هیچگونه سنخیتی با مصالحی مانند آجر و گل ندارد و همدیگر را رها می‌کنند موجب تخریب بیشتر این پل شده است.

کارشناس معماری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به وجود نخاله‌های موجود در داخل و اطراف رودخانه از ادارات مربوطه درخواست کرد نسبت به جمع آوری نخاله‌ها و لایروبی رودخانه اقدام نمایند‌.

«سیکاپل جویبار» از تخریب تا تعمیر

سیکاپل قابلیت تردد خودرو ندارد

محسن نژادابراهیم رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جویبار با بیان اینکه از سال ۹۴ با تزریق اعتبارات قطره چکانی، کار تعمیر و بازسازی پل تاریخی سیکاپل جویبار شروع شده است، گفت: مرمتکار این پل یکی از نادرترین مرمتکاران پل‌های تاریخی می‌باشد که بازسازی، مرمت و نورپردازی این پل را به عهده دارد.

وی هدف از بازسازی و مرمت این پل را حفظ آثار باستانی و تاریخی این شهرستان ذکر کرد و افزود: این پل دیگر کاربری تردد نخواهد داشت و فقط برای پیاده‌روی و بازدید گردشگران استفاده می‌شود.

«سیکاپل جویبار» از تخریب تا تعمیر

علت طولانی شدن پروژه

علی اصغر حیدری پیمانکار و مرمتکار سیکاپل با بیان اینکه سیکاپل جویبار از ۱۰ سال پیش تخریب شده است، گفت: به مدت ۶ سال است که در حال تعمیر و بازسازی این پل هستیم.

وی علت طولانی شدن زمان بازسازی و مرمت این پل را دریافت بودجه قطره چکانی عنوان کرد.

حیدری خاطرنشان کرد: متاسفانه یک سری تغییرات مانند سیل در طول سالیان گذشته و به غلط مرمت کردن این پل، موجب آسیب و تخریب بیشتر این بنا شده است.وی از مسؤولان مربوطه خواست با لایروبی و جمع آوری نخاله‌هایی که مانع ورودی و خروجی آب می‌شوند، از تجمع آب و تخریب پایه‌ها و ستون‌های پل جلوگیری نموده و با پاکسازی اطراف، این پل نمود بیشتری پیدا نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار