یکی از خبرهایی که این روزها در حوزه فرهنگوهنر مورد توجه قرار گرفته است، تغییر نام یکی از معاونتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. خبری که روز دوشنبه، ۱۳ آذرماه اعلام شد و براساس آن عنوان «معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» تغییر کرد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: با برگزاری جلسات متعدد و بررسیهای صورت گرفته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت تغییر نام معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه، با ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان معاونت امور رسانهای و تبلیغات جایگزین معاونت مطبوعاتی شد.
محمدمهدی اسماعیلی در نامهای خطاب به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به تغییرات در قانون مطبوعات در وزارت فرهنگ بر تغییر نام این معاونت به معاونت امور رسانهها و تبلیغات تاکید کرد.
وزیر فرهنگ در این نامه با اشاره به اهم دلایل این تغییر این نام تاکید کرده است: نامهای این معاونت با توجه به وظایف محوله هیچکدام گویای همه فعالیتهای آن نیست؛ بهویژه با وظیفه نظارتی بر رسانهها که بعدها به آن افزوده شد. همچنین یکی از ماموریتهای این معاونت نظارت بر امور تبلیغاتی کشور است که در نام جدید این ماموریت لحاظ شده است.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی در حال حاضر در دولت سیزدهم فرشاد مهدیپور است که با مأموریت محوری بازآرایی نظام رسانهای کشور، از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم منصوب شده است.
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وظیفه اعطای مجوز به خبرگزاریها و نشریات، نظارت بر مطبوعات و جراید و روزنامهنگاری و اطلاعرسانی در فضای مکتوب و نیز فضای مجازی را بر عهده دارد.
تقدیر فعالان تبلیغاتی کشور از تغییر نام معاونت مطبوعاتی
جمعی از فعالان تبلیغاتی کشور با ارسال نامهای، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» قدردانی کردند.
متن کامل نامه فعالان تبلیغاتی کشور به شرح زیر است:
جامعه معاصر در دهههای اخیر با تحولاتی بنیادین در درونمایههای فرهنگی و هنری در لایههای مختلف روبرو بوده است، تحولاتی که آفرینندهی فرصتهایی گران قدر برای ورود آگاهانه و عالمانه به فردای روشن و تابناک برای فرهنگ و هنر ایران اسلامی است.
فرهنگ و هنری که آیینه تمام نمای هویت و افتخارات ملتی است که از هزارههای دور تصویری روشن و درخشان بر تارک تاریخ بشر حک نموده است.
در این میان، چه غرورآفرینند مردان و زنانی که با اخلاص و در کمال صداقت و درستکاری، بهترین سالهای عمر پر برکت خود را در سنگر خدمات فرهنگی و هنری میگذرانند و در راستای توسعه ایران اسلامی از هیچ تلاش و کوششی برای ایجاد تحول و تغییرات فرصت آفرین دریغ نمیورزند.
اکنون که با درایت و تدبیر حضرت عالی یکی از درخواستهای جامعه تبلیغاتی کشور با تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانهای و تبلیغات محقق گردید تا نوید بخش بازآرایی هویت جامعه رسانهای و تبلیغاتی کشور در گام دوم انقلاب اسلامی و زمینه ساز تجمیع و تمرکز سیاست گذاریها و نظارتها بر فعالیتهای رسانهای و تبلیغاتی باشد، مراتب سپاس و قدردانی تک تک دلسوزان و فعالان عرصه رسانهای و تبلیغاتی کشور را تقدیم تان میداریم.
امید است با حمایت جناب عالی و تلاشهای ارزنده همکاران گران قدرتان به ویژه معاونت محترم امور رسانهای و تبلیغاتی و همچنین مدیر کل محترم تبلیغات، به زودی شاهد تحولی ملموس در ارتقای هویت رسانهای و تبلیغاتی کشور و به تبع آن توسعه فعالیتها در راستای سیاستهای کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.
چرا نام معاونت مطبوعاتی تغییر کرد؟
فرشاد مهدیپور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد که با تغییر عنوان به معاون امور رسانهای و تبلیغات تبدیل شده است، در مورد این اتفاق گفت: تکالیف معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد، از بدو پیدایش تا امروز در دو دسته قابل تفکیک بوده است. یکی تکالیف مرتبط با حوزه رسانه -چه رسانههای داخلی، چه رسانههای خارجی- و دیگری تکالیف مربوط به حوزه تبلیغات. این دو تکلیف طی سالهای متمادی، دو بال دائمی معاونت مذکور بوده و تا سالهای ۸۶-۸۵ هم رد و نشانشان در عنوان معاونت مندرج میشد. عنوانی که تغییر کرد و به معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی تبدیل شد.
مهدیپور با اشاره به اینکه در طول ۱۵-۱۴ سال گذشته چند تحول مهم در حوزه رسانه اتفاق افتاده است، افزود: در آن دوران هنوز اساساً چگونگی شکلگیری سایتهای خبری و خبرگزاریها در قانون نیامده بود و این اتفاق در اواخر دهه ۸۰ رخ داد. بحث شبکههای اجتماعی و پیامرسانها هم وجود خارجی نداشت و نیازی به صحبت کردن پیرامونش نبود. پس در حوزه رسانه -هم از باب ماموریتها، هم از باب تکالیف- در طول این سالها موارد بسیاری به مجموعه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی اضافه شد. درمجموع عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی بیشتر بر رسانههای چاپی ناظر است و معاون امور رسانهای دایره بزرگتری را دربرمیگیرد؛ هم رسانههای چاپی اعم از روزنامه و نشریات، هم خبرگزاریها و هم رسانههای مجازی. پس دایره بزرگتری را شامل میشود
او ادامه داد: در حوزه تبلیغات نیز به همین صورت است. درواقع تبلیغاتی که معاونت امور مطبوعاتی پیشتر بر آن نظارت میکرد، محدود به حوزه تبلیغات شهری بود که به تبلیغات بزرگراهی، فرودگاهی و خارجشهری هم توسعه پیدا کرد. در ادامه تبلیغات در بستر فضای مجازی توسعه پیدا کرد. درنتیجه ضرورت داشت که ما هم بنا بر اعلام نیازها و درخواستها، در عملکرد خود تغییراتی ایجاد کنیم که بهمرور ایجاد شده بود و در عناوین هم باید تغییراتی صورت میگرفت که گرفت؛ همچنین عناوین بخشهای زیرمجموعه هم متعاقباً تغییراتی خواهد کرد. برخی از تغییرات ساختاری بهجهت اضافهشدن بخشهایی از ماموریتها به زیرمجموعه تحتنظر است و این توسعه نیازمند آن است که ما در زمینه عنوان بهمثابه بخشی پیشران یا پیشرو یا نمایشدهنده تغییرات هم تغییری ایجاد کنیم که این اتفاق با پیگیری جناب وزیر رخ داد.
او همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت معاونت مطبوعاتی در این حوزه، نه براساس قانونی جدید که براساس قانونی قدیمی در حوزه تبلیغات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اضافه کرد: البته بهطور طبیعی بهدلیل نیازمندیهای جدید، محتاج مقررات جدیدی در حوزه تبلیغات تجاری هستیم که به فراخور آن، سازوکارهایی پیشبینی شده است که در قانون انجام میشود. معاونت هماکنون در همین موقعیت قرار دارد و کمیتهای بهنام کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور وجود دارد که ریاست آن برعهده معاون امور مطبوعاتی است و نظارت بر تبلیغات تجاری در مرکز و استانها را برعهده دارد. ضمن اینکه این اتفاق مطالبه صنف از ما بود. در همه جلساتی که با کانونهای تبلیغاتی و انجمنها در تهران یا استانها گذاشته میشد آنها این مسئله را بهعنوان مطالبهای دائمی مطرح میکردند و خواستار توجه ویژه معاونت امور مطبوعاتی به حوزه تبلیغات میشدند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: نظارت بر بسترهای مجازی، پیامرسانها، شبکههای اجتماعی در حوزه محتوایی و از جنس رسانهای و تبلیغاتی جزو تکالیفی است که در چند سال گذشته از طریق شورای عالی فضای مجازی بر عهده معاونت گذاشته شده بود. حوزه مطبوعاتی هم توسعه پیدا کرده و رسانهها هم شامل بخشهای زیادی میشوند و از این حیث چنین حرکتی صورت گرفت.
مهدیپور همچنین در مورد رتبهبندی تبلیغات گفت: یکی از برنامههای جدید ما رتبه بندی کانونهای تبلیغاتی به عنوان اصلیترین درگاههایی است که در این جهت فعالیت میکنند. رتبه بندی میتواند فواید زیادی برای حوزه صنایع، تجارت و دیگر بخشها ایجاد کند امیدواریم با همکاری وزارت صمت و ظرفیتهای حقوقی این کار توسعه پیدا کند.