عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: امروز دست ما پر از سیاستهای ابلاغی است و تاکید رهبر انقلاب بر قوانین راهبردی براساس مشکل شناسی است که مبتنی بر مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... است.
وی ادامه داد: مجلس از روز اول بهدنبال این بوده که قانون براساس مشکل شناسی باشد. اولین مشکلی در زمان مجلس فعلی بود این بود که برجام را امضا کرده بودیم و همه تعهدات را اجرا کرده بودیم و اورانیوم غنی شده از کشور خارج شده بود و دشمن باید تعهداتش را اجرا میکرد که آمریکا و اروپا تعهداتشان را انجام ندادند لذا اولین قانون مجلس قانون راهبردی مجلس برای مقابله با تحریمها بود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس بیان کرد: در قانون اقدام راهبردی تعهدات را مشروط کردیم که طرف مقابل تعهدات خود را اجرا میکرد و از برجام باید معنفعت اقتصادی میبردیم لذا وقتی انتفاعی نداشت قرار نیست پای آن بمانیم و مجلس قانون گذاشت و هر قدر آنها عمل کردند ما عمل کنیم و اگر نکردند دولت اقدام عملیاتی کند.
وی اضافه کرد: اولین اقدام عملیاتی این بود که قرار شد دولت غنای بیست درصد را شروع کند و تا مراحل جلوتر آن پیش رفتیم و امروز تواناییهای مختلف انرژی اتمی را ایجاد میکنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: اقدام راهبردی راه را باز کرد و کشور را از اقدامات کشورهای دیگر نجات داد، چون همه مسائل گره خورده بود به برجام و الان رشد ۸ درصدی را هدفگذاری کردیم به دور از برجام و جام دیگری به سمت آن میرویم.
مصری بیان کرد: سعی کردیم در قوانین واقعگرا باشیم. هشت سال مسکن تعطیل بود حتی آن روندی که در گذشته بود قطع شد. اقدام بعدی مجلس قانون جهش مسکن بود و باید یک میلیون در سال تولید میشد. صندوق حمایت مسکن ایجاد کردیم و هزینههای پروانه را ۳۰ درصد کاهش دادیم و به دولت تکلیف کردیم همه اراضی که در اختیار دارد برای تولید مسکن بگذارد.
وی ادامه داد: ما در حال تولید مسکن هستیم و آن زمان که عرضه میشود اثرات مثبتی بهتری خواهد داشت. نهضت ملی مسکن در خیلی از استانها ایجاد شده و در قانون جوانی جمعیت کسی که سه بچه دارد قطعه زمینی در اختیارش قرار میگیرد. بیست روز پیش در یکی از استانها بودم که به هر کسی ثبت نام کرده بود هیچ متقاضی در صف نبود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما مشکل خودرو داشتیم که ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردیم. بعد از این قانون تصویب شد بازار خودروهای آنچنانی خودروها کاهش قیمت داشتند. این ساماندهی صورت گرفت تا رانتها برچیده شود و به محض اینکه اعلام شد مجوز واردات میدهیم قیمتها پایین آمد البته روند طولانی شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد:، چون واردات انجام نمیشد ما تکلیف کردیم که انجام شود. بهدلیل برخی بدقولیها آن چنان اعتمادی نیست که شاید نشود و کالا وارد نشد و خانه ساخته نشد، اما در عمل میبینیم که بسیاری از کارهای ساختمانی انجام شده و فکر میکنم سال آینده شاهد واگذاری مسکن شاهد باشیم.
مصری با بیان اینکه وقتی یک میلیون خانوار از بازار تقاضا جدا شد قیمت مسکن کاهشی میشود، تصریح کرد: در اشتغال یکی از مشکلات ما صدور مجوز بود که شش ماه و یک سال طول میکشید، اما قانونی که ابلاغ شد و وزارت اقتصاد پای کار آن ایستاد و بیش از یک میلیون و دویست هزار مجوز از درگاه مجوز صادر شده است.
وی اظهار کرد: اینکه نرخ تورم کاهش پیدا کرده مثبت است، اما اینکه تورم کاهش پیدا کرده مردم فکر میکنند قیمت کالا کاهش پیدا کرده، اما این امر یعنی قیمت آن افزایش نیافته است. معتقدم سفره مردم کمتر شده و علتش این است که تورم اگر ۳۰ درصد افزایش یافته و اگر درآمد مردم ۳۰ درصد افزایش یافته تورم ایجاد نشده و همان سفره قبلی ایجاد میشود بدون اینکه امکانی برای یک خانواده ایجاد شود لذا اگر بیست درصد حقوق را افازیش دادیم و تورم پنجاه درصد بود یعنی تورم ایجاد شده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس در تعریف مسئله اختلافی ندارند، اما اینکه چهجوری مشکلات مردم حل شود اختلافنظر وجود دارد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس بیان کرد: در کالابرگ الکترونیک بحث این بود که اگر مرغ ۵۰ هزار تومان است مردم با کیلیویی ۲۰ هزار تومان بخرند و بقیه از حساب یارانهها به حساب فروشنده ریخته شود که این امر انجام نشد. هدفگذاریها برای تامین معیشت است که با قانون رتبهبندی معلمان این معیشت ترمیم پیدا کرد و برای بازنشستگان در همسانسازی این مورد انجام نشد. اینکه بتوانیم با کاهش قیمتها قدرت خرید مردم بالا برود خوب است، اما اگر فقط پول تزریق کنیم یک مدل کلاه گذاشتن است، چون تورم ایجاد میشود.
وی تاکید کرد: معیشت جوانان، اشتغال و مسکن از مهمترین اولویتهای دولت و مجلس است.
مصری تصریح کرد: قانون بودجه ۱۴۰۳ برای اولین بار براساس ساختار جدید به مجلس تقدیم میشود. قبلا دولت یکجا احکام، کلیات و ردیفها را تقدیم میکرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در قانون جدید ساختار بودجه، دولت کلیات آن مثل هدفگذاری و اینکه درآمدها به صورت شفاف در کلیات قانون مشخص شود تا با کسری بودجه مواجه نشویم آمده است، چون وقتی با کسری، بودجه میبندیم هدفگذاریها تحقق نمییابد.
وی افزود: هدفگذاری که در قانون برنامه هفتم آمده است این است که در سال اول قانون بودجه یک برش یک پنجم در این قانون لحاظ شود و برای همسانسازی حقوق بازنشستگان گفتند در سال اول نمیتوانیم این همسانسازی را انجام دهیم بلکه در سه سال انجام دهیم لذا به این نتیجه رسیدیم که اگر خوب اجرا شد در سال اول ۴۰ درصد احیا شود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس بیان کرد: در قانون بودجه بیست درصد افزایش حقوق آمده و آن چهل درصد به پایه اضافه میشود. برای تامین اجتماعی تمهیداتی دیده شد وما برای سربازان قانون هفت برابری حقوق را دیدیم. اشتغال باید در گروی تولید باشد و فقط تولید میتواند اشتغال ایجاد کند.
مصری افزود: ما ذخایر بالای معدنی در کشور داریم، اما اکتشاف صورت نمیگیرد، چون پول برای اکتشاف ندارند و اجازه دادیم سازمانهای توسعهای برای خرید و فورش قرارداد ببندند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: درباره نفت، چون منابع کافی برای اکتشاف نداریم لذا به صندوق توسعه ملی اجازه دادیم در اکتشاف سرمایه گذاری کند و با حفظ حاکمیت دولت بر چاه نفت از نفتی که استخراج میشود پول صندوق توسعه ملی را میدهیم.
وی ادامه داد: با این زنجیرهها اگر تحقق پیدا کند میتوانیم یک میلیون شغل را از محل زنجیرههای صنایع معدنی، پتروپالایش و پتروشیمی ایجاد کنیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برنامه هفتم یک برنامه پنج ساله است. قانون برنامه هفتم توسط همین دولت تهیه شده و بودجه هم همین طور لذا تطبیق قانون هم در دولت بوده و نباید در مجلس قانونی بنویسیم که نتوانیم اجرایش کنیم. دولت بودجه را براساس برنامه هفتم آن را تدوین کرده است. قانون برنامه نوشته میشود که صد در صد اجرایی شود که تا حالا این اتفاق نیفتاده است که من میگویم تا شصت درصد اجرایی میشود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: در قانون برنامه هفتم سعی شده عددها واقعبینانه باشد و چرخههای پتروشیمی و پتروپالایشها را تکمیل کنیم و توسعه تجارت دریایی داشته باشیم و توسعه سواحل مکران را اعلام کردیم.
مصری گفت: در مورد همسانسازی آنچه مجلس تصویب کرد قاطبه نمایندگان با آن موافق نبودند و از روی ناعلاجی کسی راضی نبود و علاقهمند بودیم در سال اول حداقل ۷۰ درصد همسانسازی صورت بگیرد که با بحثهایی که دولت داشت اگر تامین منابع صورت نگیرد این اعداد مشکل ایجاد میکند. اینکه در سال اول ۴۰ درصد آوردیم برای اجرای آن بود.
وی بیان کرد: ما ممنوعیتی نداریم که برای آن اصلاحیه بیاوریم و آن سه سال را به دو سال تبدیل کنیم. پیشبینی درآمدها در قانون قطعی است. در بوجه درآمدها پیشبینی و هزینهها قطعی است، اما اگر درآمدها محقق نشد و هزینهها تعهد شد برای کسری باید از بانک مرکزی استقراض کرد و تورم ایجاد میشود لذا در بودجه بهدنبال واقعبینانه بودن هزینهها هستیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: افزایش سن بازنشستگی دو سه بار از کمیسیون تلفیق به صحن آمده است. برای حداقل سن یک مطالعاتی در دنیا صورت گرفته است. بیش از پنجاه سال پیش که قانون سن را نوشتند امید به زندگی پایین بوده است و امروز به عدد ۷۵ سال رسیدیم. من به یکی از دستگاهها خیلی معترضم که با ۲۵ سال بازنشست میکند و شخصی که ۴۳ الی ۴۴ سال سن دارد بازنشست میشود که اصلا روحیه خراب میشود وقتی در این سن بازنشسته میشود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جدولی که برای مصوبه افزایش سن بازنشستگی داده شده سنوات آن ایراد دارد و اگر شورای نگهبان و هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد بگیرند، اصلاح میشود.
وی گفت: برای بازنشستگی یا باید ۳۵ سال خدمت و یا ۶۵ سال سن داشته باشد. ۳۵ سال خدمت برای کسی است که تازه وارد کار میشود نه کسی که دارد بازنشست میشود.
چرا باید ۶۵ سال کار کنی تا بازنشست بشی در صورتیکه شرکت ها نیروی ۳۵ سال به بالا رو استخدام نمی کنند بعدش یه پیرمرد با ۶۵ سال سن چطور میتونه کار کنه اینکه پول کم میارید دلیل نمیشه که دست کنید توی جیب مردم
چرا باید ۶۵ سال کار کنی تا بازنشست بشی در صورتیکه شرکت ها نیروی ۳۵ سال به بالا رو استخدام نمی کنند بعدش یه پیرمرد با ۶۵ سال سن چطور میتونه کار کنه اینکه پول کم میارید دلیل نمیشه که دست کنید توی جیب مردم
پس کی لذت بازنشستگی ببرد
تا میتونن کار کنن بعد بمیرن تا یک مشت مفت خور وبی سواد بتونن راحت باشن
این چه قانونیه.مگه ما باید تاوان عدم مدیربت صحیح صندوق ها رو بدیم.وظیفه ما پول دادن بود که دادیم.برید مشکل اصلی رو حل کنید