هشدار سازمان بازرسی کل کشور به سازمان محیط زیست/ اجرای قانون هوای پاک مغفول مانده است

سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به مغفول ماندن اقدامات زیربنایی در اجرای قانون هوای پاک هشدار داد.

معاون تولیدی سازمان بازرسی طی نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر بر اجرای قانون هوای پاک، نسبت به مغفول ماندن اقدامات زیربنایی در اجرای قانون هوای پاک هشدار داد.

در این نامه اشاره شده؛ با وجود این که در مواد (۸)، (۱۱)، (۱۲) و (۱۸) قانون فوق‌الذکر تکالیفی برای وزارتین نفت و صنعت، معدن و تجارت در راستای بهبود وضعیت تولید سوخت فسیلی و بهبود کوره‌های احتراقی «نیروگاه‌ها، صنایع و خودروها» تعیین شده؛ لیکن کماکان در این خصوص اقدام اجرایی مؤثری به عمل نیامده است.

در ادامه آمده است؛ در قانون مذکور علاوه بر تبیین وظایف دستگاه‌های اجرایی در بهبود تولید و استفاده از سوخت فسیلی؛ به موجب ماده (۱۹) قانون هوای پاک، وزارت نیرو مکلف به توسعه، تولید و عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده، به نحوی که حداقل ۳۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شود که این مهم تاکنون به نحو شایسته محقق نشده است.

وی در نامه فوق تصریح کرده است: علی‌رغم تکلیف وزارت کشور و شهرداری‌ها در مواد (۹) و (۱۰) قانون صدرالذکر در زمینه توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان سهل الوصول‌ترین راه کاهش آلودگی هوا؛ دستگاه‌های مذکور در اجرای آن اهتمام چندانی نداشته اند.

معاون تولیدی سازمان بازرسی با بیان این که موارد معنون حاکی از فقدان برنامه اجرایی در تکالیف مندرج در قانون هوای پاک است، اشاره داشته که اثری از ارائه برنامه‌ای مؤثر در راستای قانون هوای پاک در قالب برنامه هفتم وجود ندارد.

در پایان این نامه؛ در راستای بند «ج» ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و به منظور اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور موارد ذیل مورد تأکید قرار گرفته است.

اولاً؛ گزارشی از اقدامات زیربنایی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بهبود وضعیت تولید سوخت فسیلی و بهبود کوره‌های احتراقی و نیز اقدامات اجرایی صورت گرفته بر اساس برنامه اجرایی مذکور، ظرف مدت حداکثر شش ماه ارائه گردد.

ثانیاً؛ ضمن ارائه گزارش آخرین وضعیت اجرای ماده (۱۹) قانون هوای پاک و ماده (۵۰) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه؛ با همکاری وزارت نیرو نسبت به الزام فوری ارگان‌های دولتی به اجرای مصوبه شماره ۷۸۲۵۰/ت ۵۱۹۰۴ هـ مورخ ۲۵/۰۶/۱۳۹۵ هیئت محترم وزیران و الزام صنایع به اجرای موضوع ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش‌بنیان در تولید انرژی تجدیدپذیر اقدام شود.

ثالثاً؛ با استفاده از ظرفیت ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده و مواد (۹) و (۱۰) قانون هوای پاک، نسبت به الزام فوری شهرداری‌ها برای تقویت ناوگان حمل و نقل همگانی داخل شهری اقدام و نتیجه را به این سازمان اعلام نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
این چه قانونی چرتیه که هر کاری میکنن نمیتونن اجراش کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وقتی فساد واردات چای چندین سال ادامه داشت سازمان بازرسی ورییس ان خواب تشریف داشتن اینها ومدیران مربوط باید محاکمه ومجازات بشن پول مردم را یه مشت دزد میخورن اینها هم فقط نگاه میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سازمان محیط زیست و یا هر سازمانی زمان احداث پروژه ها توسط نمایندگان بی سواد مجبور به موافقت با اجرای پروژه ها در مکان‌های کاملا نامناسب می شوند و گر نه وزیر را استیضاح و یا رائ نمی آورد .همانطور که نمایندگان نفهم اصفهان صنعت فولاد را در اصفهان پیاده کردند و حالا به یک ابر مشکل تبدیل شده و کشور بی قانون ما هم مسببین را پای میز محاکمه نمی کشاند .چرا نقشه های شهر سازی اصولی و کارشناسی نیست و ساخت و ساز کاملا بدون برنامه است و برج سازی در هر جای شهر ها امکان پذیر است. با پول هر کاری در این کشور امکان پذیر است و نهایت به دنبال مقصر دروغین می‌گردید.
Iran (Islamic Republic of)
روزبه
۰۷:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سازمان کل بازرسی اقتدار نشان بدهید درانجام وظیفه کار خود تا کشور به اصل نظام برگردد خاله بازی کنار بگذارید با اقتدار وارد میدان شوید و با اشخاص بی کفایید بر خورد کنید ،با تشکر از ریاست سازمان بازرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
این که نشد تا آلود گی بشه مسئولین پی گیری کنن ما حداقل از باشگاه خبرنگاران ان جوان انتظار داریم حرف و درد مردم رو منتقل کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
در نخستین گام بایستی سیاست افزایش جمعیت کنسل شود، سپس دستکم 30 درصد از جمعیت هر کدام از شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، اراک، قم، کرج و ارومیه به مناطق بی جمعیت کشور در فاصله بیش از 200 کیلومتری این شهرها کوچانده شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
کلا مسئولیت مسئله هوای پاک فراموش کردن
یه فکری بکنید وضعیت هوا خیلی خطرناکه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۵۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اکثر ماشینهایی ک در شهر تردد میکنن تک سرنشین یا دو سرنشینند،از طرفی باعث مصرف و هدر رفت بنزین وسرمایه ملی میشن و ترافیک رو حجیم میکنن و باعث امراض بر اثر آلودگی میشن و از طرفی خوب طرف پول داده و میخواد راحت باشه و حق شهروندیشه!پیشنهاد میکنم یک خودرو دو نفره(ی نفر عقب و ی نفر جلو)برقی طراحی کنین و بسازین!اینجوری منم ک کم در آمدم میتونم خودرو بخرم، و البته کلی از موتوریها(ک منبع اکثر آلودگیهای هوا هستند)هم ترجیح میدن از این خودرو ها بخرن!اینجوری به صورت خودکار مثل اینه که بخش خصوصی خرد اومده و در حمل و نقل شهری سرمایه گذاری کرده،بدون اینکه اتوبوس یا مترویی اضافه شده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
مافیای خودرو های بنزینی نگذاشته خودرو ها و اتوبوس‌ها ی برقی توسعه یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
ملت رو گیر آوردید یا خودتونو!!! پاییز و زمستونها یادتون میوفته که مغفول مونده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
هوا آلوده است و هر روز داریم این هوای کثیف رو تنفس می کنیم و سردرد و تهوع و بیماری های بدتر که ممکنه در آینده به سراغمون بیاد. واقعاً چرا؟؟؟؟ یعنی هیچ راهکاری وجود نداره؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
بجای هشدار به اینها به خودروساز و موتور سیکلت ساز ( مخصوص کاربراتوری ) هشدار بدین
اینا فریب افکار عمومی است
طبق نظر کارشناسان ۸۰ درصد بخاطر خودرو و بنزین و گازوئیل بی کیفیت است
آخرین اخبار