این گوی و این میدان «آرش»؛ آیا کمان دیپلماسی حق ایران و ایرانی را خواهد گرفت؟

سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود ادعا‌های واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص میدان گازی آرش را تکرار کردند.

اگرچه کشور‌های عربی به آن «الدوره» می‌گویند، اما در ایران نامش را از آرش کمانگیر به یادگار گرفته اند، همان شخصیت اسطوره‌ای که مرز‌های ایران را با کمانش مشخص کرد و به قیمت جانش بهای آن را پرداخت؛ اما هرگز حتی ذره‌ای از حق ایران و ایرانی فروگذار نکرد.

حالا این نام شده است حکایت یک میدان نفتی میان سه کشور در خلیج همیشه فارس که البته ۴۰ درصد آن در آب‌های ایران واقع شده است با این حال، اما ماجرا به این سادگی‌ها نیست که بخواهند حق ایران و ایرانی را بدهند این داستان سر درازی دارد...

 

آرش کمانگیر

میدانی که حاصل اکتشاف یک فرد ژاپنی بود 

ابتدا در سال ۱۳۴۶ توسط یک فرد ژاپنی کشف شد؛ میدانی که ذخیره گاز طبیعی آن  ۲۰ تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت خامش نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود آن هم با سهم ۴۰ درصدی ایران.

در سال ۲۰۱۹ عربستان و کویت تفاهم نامه‌ای بر سر مالکیت این میدان و استخراج گاز از آن امضا کردند که مورد انتقاد وزارت خارجه کشورمان قرار گرفت و سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در این زمینه گفت: «هرگونه بهره‌برداری از این میدان باید با هماهنگی هر سه کشور انجام شود.»

در ادامه نیز جواد اوجی، وزیر نفت در واکنش به این اتفاق گفت: «مطالعات جامع میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری تکمیل شده و به زودی با نصب پایه، عملیات حفاری در این میدان آغاز خواهد شد.»

 خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره این میدان گفته بود:  «هم اکنون میدان نفتی مشترک تعیین تکلیف نشده‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد، از سوی دیگر با توجه به احیای روابط بین دو کشور کار‌های مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است. آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک نفتی آرش وجود دارد و منابع قابل‌توجهی را برای اجرای طرح توسعه این میدان در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب کرده‌ایم و با آماده شدن شرایط، حفاری را در میدان آرش آغاز می‌کنیم.»

میدان مشترک نفتی آرش

  وزیر نفت کویت: میدان الدوره، ثروت طبیعی کویت و عربستان است 

صحبت‌هایی که با واکنش مقامات کویتی همراه شد و سعدالبراک، وزیر نفت کویت در این باره گفت: ما به طور قاطع فعالیت‌های ایران را در اطراف میدان گازی فراساحلی الدوره، رد می‌کنیم. میدان الدوره، ثروت طبیعی کویت و عربستان است و هیچ طرف دیگری تا زمان دیگری که ترسیم مرز‌های دریایی تعیین تکلیف نشده، در آن حقوقی ندارد. کویت و عربستان کاملا بر سر اینکه ایران یک طرف مذاکره باشد توافق دارند.

پس از این اظهارات، وزارت خارجه مجدد واکنش نشان داد و  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «در چارچوب گفتگو‌های دوجانبه با مقامات دولت کویت در حال پیگیری این موضوع هستیم. این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت بوده است. موضوعات مربوط به حدود دریایی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با همه همسایگان از جمله کویت، همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

همچنین جواد اوجی وزیر نفت کشورمان نیز بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می‌کند. با این حال چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد ایران تامین حقوق و منافع و بره‌برداری و اکتشاف از منابع یاد شده را در برنامه قرار می‌دهد و هرگونه تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.»

حاکمیت ملی مساله‌ای نیست که به سادگی بتوان از آن عبور کرد

با این حال، اما گویا این ماجرا قصد تمام شدن نداشت. روز گذشته سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان چهل و چهارمین نشست خود در دوحه قطر ادعا‌های واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص پرونده میدان گازی آرش را تکرار کردند. شرکت کنندگان در پایان این نشست در بیانیه‌ای مدعی شدند که مالکیت میدان گازی مشترک آرش (الدوره) متعلق به عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره برداری از منابع آن را دارند.

موضوعی که مجددا باعث واکنش سخنگوی وزارت خارجه شد و وی در این باره گفت: جمهوری اسلامی ایران، براساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است. بدون تردید، رفتار‌های مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

کنعانی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت مناسبات با همسایگان در چارچوب حسن همجواری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، بر اراده کشورمان برای نیل به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا در چارچوب همکاری با همسایگان و نفی مداخلات خارجی تاکید کرد.

اما سوال اینجاست که این مناقشه تا کجا قرار است ادامه داشته باشد و آیا چاره ای برای آن وجود دارد؟

 امور وقتی که در کانال سیاست قرار می‌گیرند تبدیل به غده‌های تنش آفرینی می‌شوند

احمد دستمالچیان، در این باره معتقد است: مسائل جغرافیایی و حاکمیتی یکی از مهمترین مسائل هر کشوری است که بر اساس منافع ملی نمی‌توان در این زمینه کوتاه آمد. چاه نفتی آرش در مثلث عراق، کویت و ایران است که بخش مهمی از آن در آب‌های سرزمینی ایران قرار گرفته است؛ لذا اینکه کشور‌های حوزه خلیج فارس هر زمانی درباره مسائل حاکمیتی ایران صحبت می‌کنند کمال بی اخلاقی و بر خلاف عرف همسایگی است.

وی ادامه داد: روزی درباره تنب کوچک و تنب بزرگ و این بار این را در دست گرفته اند. اگر اقدامات بخواهد ادامه یابد ایران نسبت به این امور می‌تواند واکنش خاص خود را نشان دهد؛ زیرا حاکمیت ملی مساله‌ای نیست که به سادگی بتوان از آن عبور کرد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان برادر بزرگتر همواره تلاش کرده تا کشور‌های منطقه در کمال آرامش باشند و از همین رو نیز خویشتنداری می‌کنند. کشور‌های همسایه نیز باید از این نوع تشنج آفرینی‌ها دست بکشند. از قدیم بین کویت و ایران بر سر مقدار برداشت از مخازن این میدان نفتی اختلافات جزئی وجود داشته است که می‌شود با نشست کارشناسی به دور از تشنج و هیاهو آن‌ها را حل کرد، اما متاسفانه همه امور وقتی که در کانال سیاست قرار می‌گیرند تبدیل به غده‌های تنش آفرینی می‌شوند.

کشور‌های عربی نباید فراموش کنند که سکوی نفتی مبارک چگونه به ایران برگشت داده شد

علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل سیاست خارجی نیز در این باره گفته است: کشور‌های عربی نباید فراموش کنند که سکوی نفتی مبارک چگونه به ایران برگشت داده شد و اگر الان هم لازم باشد ایران از قدرت سخت خود برای حراست از منابع متعلق به ملت ایران استفاده خواهد کرد. این میدان هنوز مورد استخراج و بهره برداری قرار نگرفته وصرفا در مرحله اکتشاف است و هنوز لرزه نگاری نشده است که بتوان گفت که چه کشوری در آن سهم دارد. باید محدوده میدان مشخص شود و هنوز مشخص نشده نباید کشور‌های عربی درباره مالکیت و محدوده آن تکلیف معین کنند.

سهم ایران میدان «آرش»

تقوی نیا درباره اقدام مناسب ایران نیز گفت: معتقدم ترکیبی از اقدامات دیپلماتیک و عینی باید در دستور کار قرار بگیرد و سایر کشور‌ها باید تفهیم شوند که جمهوری اسلامی ایران قدرت مسلم خلیج فارس است و اگر کشور‌ها بخواهند نسبت به احقاق حق حقوق ملت ایران کمترین اجحافی را انجام دهند ممکن است اقدامات ایران فراتر از بیانیه‌های دیپلماتیک باشد و وارد حوزه سخت شود.  

آیا پای دادگاه های بین المللی به ماجرای آرش باز خواهد شد؟

پیروز مجتهدزاده کارشناس جغرافیای سیاسی در این باره گفته است: گمان می‌کنم تصمیم در این خصوص و در این منطقه حتی برای دادگاه بین‌الملل هم بسیار دشوار خواهد بود. مگر آنکه طرف‌های مورد اختلاف با یکدیگر همکاری‌های مشترکی را با دادگاه داشته باشند و بپذیرند هر چه دادگاه حکم دهد قبول کنند، در این صورت بهتر است خودشان مسائل فی‌مابین را حل کنند و این کار را خود انجام دهند.  لازم است طرف‌ها یک کمیسیون فنی از طرف نمایندگان و کارشناسان ذی ربط تشکیل دهند و به این کمیسیون اختیارات کامل بدهند و از خودگذشتگی‌های لازم را در اختیار آن‌ها بگذارند.

وی ادامه داد: در صورتی که مذاکرات فنی صورت بگیرد و شاید اگر از بخش مرکزی میدان گازی آرش هر کدام از ۳ کشور ۱۰ کیلومتر از حدود مورد انتظار خود عقب نشینی کنند، بشود به یک توافق رسید. البته این کار به یک از خود گذشتگی، مساوی و عادلانه از سوی هر ۳ کشور موکول می‌شود و چنانچه نمایندگان طرفین تعامل و این گذشت‌ها را در نظر بگیرند، من فکر می‌کنم بدون دادگاه هم می‌توانند مسئله را حل بکنند، هر چند حل این مشکل هم به این سادگی‌ها نیست.

در پایان باید گفت که ماجرای میدان نفتی آرش «آرشی» را می‌طلبد که در عرصه دیپلماسی به هر قیمتی که شده از حقوقه حقه ملت ایران فروگذار نکند.

فاطمه تورانلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
اصلا نباید کوتاه اومد، بعدش میان سراغ جزایر و حتی بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
باید پوزه اتحادیه بی بخار عرب را،با برگرداندن بحرین بخاک اصلی اش،بخاک مالید.
بحرین جزیره ای است که دیر یا زود بخاک مادری اش یعنی ایران بزرگ بازگردانده خواهدشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
خنده دارش اینه اون امارات و عمانم باید برگردن خاک کشورشون
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
نیست خیلی خوشبختیم میخوای نجاتشون بدی ، همینی که داریمو نابود کردیم
Netherlands
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
چرا شما حقوقمون تو دریا خزر نادیده گرفتید و بیست درصد خودمون رو نمیگیرید باکو داره از سهم ایران برداشت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
بسمه تعالی
به :مسئولین ارشد سیاسی و نظامی و کلیه مسئولین ذیزبط
از : ملت شریف و غیور ایران اسلامی
موضوع حق و حقوق ایرانیان و بازگشت سرزمین های غصب شده!!!
سلام علیکم
احترامأ
ما ملت ایران، بحرین مان را می‌خواهیم.
قفقاز... و
هرات... و
..........
والسلام.
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
هرچی دستته بسته
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۱۶:۴۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
دیپلماسی بریزش دور،دوره دوره ی زبان نیست...با نرمی رفتار نکنین که کم کم میگن فرش زیر پاتون هم مال ما هست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیزاده
۱۵:۴۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
به عمل کار برآید مهم برداشت است همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وقتی انها حرف جزایر پیش میکشن شما هم کشور بحرین راپیش بکشید که یکوقت کشور ضرر نکنه
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۵:۴۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
درود و آفرین بر شما ، همیشه جزایر ایرانی و همچنین بحرین جزو خاک ما بوده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
بحرین اصلأ ربطی به این موضوعات نداره!!!
بحرین رو که باید به جغرافیای سرزمین مادری اش ( ایران بزرگ) برگردانیم.
+ سرزمین‌های دیگر که همه می‌دانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
شاه پرستا ناراحت میشن
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وقتی انها حرف جزایر پیش میکشن شما هم کشور بحرین راپیش بکشید که یکوقت کشور ضرر نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
حق ما را از اعراب هم بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اگر ایران توانست از طالبان ضعیف در داخل و خارج و نوپا و بدون پشتیبان ،حق آبه خود را بگیرد از کویت قوی در داخل و خارج و دارای پشتیبان جهانی می تواند حق خود را از میدان آرش بگیرد؟!!
میدآن مبارک زمانی تحویل ایران شد که تمام مایعات گازی آن استخراج شده بود و دیگر هیچ چیزی نداشت و صرفه اقتصادی نداشت و ایران هم هیچ‌برداشتی نتوانست از آن بکند و از زمان تحویل تاکنون متروکه می باشد.خودم شخصا در تحویل گیری آن شرکت داشتم.
اگر بخواهید آرش هم بعداز تخلیه شدن کامل مثل میدان مبارک تحویل بگیرید واقعا باید دنیا به شما نشان شجاعت و لیاقت بدهد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آل سعود هم بزودی نابود خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
۴۰ درصد این میدان گازی برای ایران است دردرمحدوده اب سرزمینی ایران واقع شده وذره هم نباید از آن کوتاه آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
فعلأ 40%
اگه لازم بشه
میشه 100%
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من تا حالا چندبار پیام نوشتم ولی هیچکدومو ثبت نکردن ، شما که دم از دموکراسی می‌زنید پیام من براتون خیلی سنگینه مگه نه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
گیریم مال ما، پولش که به حساب دیگران واریز می شود. چه حاصل از این خودخوری که اینجا راه انداختیم
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی دلشکسته از سیاست
۱۰:۳۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
حق از لوله ی اسلحه خارج میشه...
برادرمن انصارالله رو تسلیم کردید...
انصارالله رو وارد جنگ بین سلفی و صهیونیسم کردید...
سر چهارتا تار مو کشور رو درگیر جنگ داخلی کردید، با اینکه تجربه ی دستگاه ویدئو و ماهواره و دوش حمام و تلویزیون رو دیده بودیم...
ضَعف نشان دادید...
عربستان رسما شمال یمن رو اشغال کرده و نفتش رو غارت میکنه...
دیروز شمال یمن رو گرفت حالا اومد سر وقت ایران...
انصارالله شمشیر ذوالفقار بود، مالک اشتر بود، داشتند جهاد میکردن ولی شما جلوشون رو گرفتید...
امیر عَبدل هم که شده وزیر خارجه سلفی ها...
حماس تو جنگ سوریه نشان داد چه منافقیه...
کاش اسلحه ی حماس رو به یمن میدادن...
دریغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
این را فراموش نکنید دادگاههای بین المللی سیاسی رفتار میکنند و توی ماجراها و پرونده های فراوان اعمال نفوذ فراوانی میشود و طبیعتا ایران حقش اینجا ضایع میشود معمولا هم از هر ۱۰ پرونده شاید میگم اونم شاید یک پرونده به نفع ایران تمام شود استکبار جهانی سازمان ملل را به نفع خود گردانده حقوق بشر را جور دیگر دارد تفسیر میکند پس دل خود را به دادگاه بین الملل خوش نکنید زبان کنونی دنیا فقط با زور و قدرت نظامی اثبات شده است
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۵:۵۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آفرین،درود
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۰:۲۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هر وقت حق آبه هیرمند ، قدر السهم از خزر ، چند تریلی شمش و دلاری که تو ترکیه ضبط شد و .... رو تونستید وصول کنید ، راجع به این هم امیدوار میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
چرا این آقای تقوی تنش زا صحبت کرده ؟!
مثلا" ایشان دیپلماته !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وزیر دیپلماسی ما دائم از این کشور به اون کشور برای نجات حماس است
رئیس جمهور هم که دادئم از این استان به اون استان از این شکور آفریقایی به کشور آمریکای لاتین و بیانیه دادن و حمایت از غزه است
مجلس هم اولویتش لایحه حجاب و عفاف است
با غزه سرگم کون کردن تا راحت بتونند از میدان آرش گاز برداشت کنند هر وقت هم اعتاراضی بشه میگن در حال پیگیری هستیم چنانکه در مورد رود هیر مند هم پیگیر هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
فعلا وقت ندارن. غزه مهمتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
شما اگر حرف نزنی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
لطفا ادب را رعایت فرمائید. اگر موافق نیستید می توانید منفی بدهید نه اینکه توهین کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
واقعا درست میگه بعضی‌ها حرف نزنند خیلی بهتره بد هم نگفته بی ادب کسی است که از روی نادانی حرف بزند و خود را دانا بداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
از نظرات معلوم است حق با کیست
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۰۹:۵۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ایران بدون اهمیت به این کشورهای متجاوز سهم خود را برداشت کند و هیچ اعتنایی به پارس کردن بیخود اینها نگذارد
نوکران منطقه هم برای ما آدم شدند
اگه بحرین را آن ملعون نمی‌داد حالا نتنها آرش که میدان‌های بسیار بزرگ خلیج فارس هم از ایران عزیز ما بودند
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۲۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
لازم نیست با یک ادعای واهی ، به خادمین گذشته کشور توهین کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
بخشیدن کشور (قسمتهائی مثل همین بحرین و...) شد خدمت خادمین گذشته ؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
لعنت خدا به پهلوی خیانتکار و دار و دستش که با تاراج دادن بحرین این مشکل رو ایجاد کردن . اونایی که هنوز از این خناسان حمایت میکنن به خود بیان و تاریخ رو مطالعه کنن !!!!
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۳:۳۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
کسی داره دیگران رو به خواندن تاریخ توصیه می کنه که خودش چیزی از تاریخ نمی دونه
به منابع عهد قاجار مراجعه کنی می بینی بحرین زمان قاجار از ایران جدا شده بوده زمانی که رضاخان حتی به دنیا هم نیامده بود
پس هی نگید پهلوی بحرین رو از ایران جدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ادعای چاهی نیست مسعود تو واقعا گیج و خوابی همه کشورهای همسایه اگر نمی‌دانی بدان زمانی جزو خاک ایران بودند بعضی هایشان تا دویست سیصد سال پیش جدا شدند و بعضی همچون بحرین تقریبا پنجاه سال پیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
منابع نفتی دریای خزر را همه کشور های اطراف آن استخراج می کنند جز کشور ما ؟! منابع مشترک با عراق را عراقی ها استخراج می کنند ولی ما نه ! پارس جنوبی مشترک با قطر را قطر چندین برابر ما تا الان استخراج کرده و می کند حالا آرش هم مثل آنها چند سال بعد کویت و عربستان استخراج خواهند کرد و ما تماشا !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
کشور‌های عربی نباید فراموش کنند سکوی نفتی مبارک چگونه به ایران برگشت داده شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
بازم رفت تو پاچه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اگر وزیر خارجه عوض بشه اره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
حالا فکر کن آرش را هم منابعش را استخراج کردیم.سر از غزه در میاره .هر چی از بقیه منابع ایران تو این ۴۵ سال به ما رسید از این به بعد هم میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
صد تا میدان نفتی دیگه هم باشه راهشو برا غارت دزدان داخلی وخارجی باز میکنن مسولان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
احتیاجی نه به تیر هست و نه کمان پرونده را مستقیم باید برد دادگاه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ازکشورخبیث وادم کش وجنایت کارعربستان توقع دادن حق رانداشته باشین اینا دشمن ایران هستن واگه باایران به توافق دروغین رسیدن یه نقشه ای توی سردارن ایناهموناهستن که هزاران یمنی بی دفاع راکشتن .انشالله باظهورهرچه زودتراقا حکومتشون وامریکا واسرائیل به پایان برسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آن قدر ایران را در دنیا بایکوت کردند که هیچ قدرتی برای ایران نگذاشته‌اند از طرف شمال که
حق نفت و گاز ایران آذربایجان به یغما می برد با این تقسیم
بندی خزر در جنوب که قطر با سرمایه گذاری های بیشتر
همچنان بیشتر از ایران معادن گاز استفاده می کند
در جنوب غربی عراق و حالا هم آرش افغانستان هم که
حق آب ایران را نمی دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
چقدر پرت میگی سر از هیچی در نمیارین و فقط میخواین یه نظری بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
فعلا تمام روزگار وزیر امور خارجه ما شده فلسطینی ها ، چون مسئولان ایران عرب هستند و خائن به خاک ایران ، مردم ایران از اول می‌دانستند عرب ها و روس ها دشمن هستند اما مسئولین نظام همیشه حق مردم ایران را بین همین عربها تقسیم کردند ، حالا راحت میدان گازی آرش را برداشتند ، این است اقتدار جمهوری اسلامی ، لطفاً سرتان را از زیر خاک بیرون بیاورید و ببینید چقدر ذلیل کردید ایران را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مطالب بی اساس وبی پایه و تحریک آمیز را لطفا بعنوان
نظرات آزاد درج نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
شما اجازه بده مردم خودشون قضاوت می کنن. مثبت و منفی برای پاسخ به شما گذاشته شده
Iran (Islamic Republic of)
نیک نفس
۱۰:۲۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
نفست گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مرگ بر منافقین آلبانی نشین‌ که دارن پرت و پلا می‌بافند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اگ همه رو به بحرین نمیداد بره الان اوضاع اینجوری نبود.
همین حکومت بود که حتی یک وجب از خاک رو در جنگ ۸ ساله نداد،
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
تا ما ایرانی ها سرگرم جنگ اسرائیل غزه هستیم احتمالا شیخ نشین های عرب حق آرش را از مان خواهند گرفت اونم با کمک بن سلمان و جناب پوتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مطالب بی اساس وبی پایه و تحریک آمیز را لطفا بعنوان
نظرات آزاد درج نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
قطعا" مثل حقابه هیرمند می تونند! اگر هم نتونستند ده سال دیگه به سن بازنشستگی اضافه می کنند!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
فعلا عبدالهیان وزیر یک جای دیگه هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مطالب بی اساس وبی پایه و تحریک آمیز را لطفا بعنوان
نظرات آزاد درج نکنید
Russian Federation
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
باسلام ازماست که برماست این عرب‌های پا پتی چیزی جز منطق زور را نمی فهمند، همین قطر اگر چند سال پیش ما میزاشتم الان جزئی از عربستان بود، وهمین عمان رو شاه فقید نجات داده، حالا اینا برای ما شاخ وشونه می‌کشند یا همین امارات، اینها اگه این عربها حکومت مارو رها کنند بچه های ایران زمین اینا رو به همان زمان قبل بر گیگردانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
بحرین هم یادت رفت که شاه فقید عروسیش داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
نوچ نمیتونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
احسنت به عرب ها حالا برید خودتان را برای حق فلسطینی‌و غزه ای بگیرید. حسابتان را کف دستتان گذاشتند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
زورگویی = شکست
برنده شدن با منطق و استدلال = پیروزی ابدی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۷:۵۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
شما هر وقت تونستید آب رودخانه افغانستان وایران رو بگیرید
با این طرز صحبت کردن ومماشات وفدات شم حتما آرش رو هم میگیرید این چه طرز صحبت کردنه اینها قاطع گفتن ایران حقی نداره شما هم قاطع بگید حق ماست وطبق قانون حقمون رو میگیریم قربون صدقه چرا میرید مگه حق گرفتن با این خاله بازی‌ها درست میشه خوشم آمد قاطع جواب دادن مشکل شما همین لفاظیهای غیر اصولی وقانونی طرف گفته مال ماست نمیدیم شما طبق قانون وعرف بین المللی صحبت کن بگو طبق فلان قانون فلان نقشه وطرح حق ما هم هست وبا قانون برو جلو .تا زمانی که این روش رو دارید همه سرمون کلاه میزارن وبعدا تازه وارد فاز قانون ومراحل بعدی که از اول می‌بایست برین میشین اگر این رفتارها رو کنار بزارید وطبق قانون چه تو کشور وچه با همسایگان رفتار می‌کردید این وضع ما نبود واین ملخ خورها رو ما حساب میکردن ‌واسرائیل کافر رو همراهی وعلم نمیکردن تا مسلمین رو راحت چه در ایران چه در جای جای دیگر وغزه وفلسطین مظلوم قتل عام ونسل کشی کنند.
Netherlands
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
عرب را بدانجا رسیدست کار که خاک کیانی کند........
آخرین اخبار