حمل و نقل عمومی در پایتخت جزو آن دسته از موضوعاتی است که عدم رسیدگی به آن و کمبودش تبدیل به یک معضل شده است.

حمل و نقل عمومی در پایتخت جزو آن دسته از موضوعاتی است که عدم رسیدگی به آن و حتی کمبودش بیستر تبدیل به یک معضل شده است؛ خصوصا مترو که روزانه افراد بسیار زیادی از آن برای تردد استفاده می‌کنند و طرفدارانش فراوان است، اما در این چند سال، هر زمان که صحبت از توسعه واگن‌ها و... می‌شود مسئولان یا ابراز ناامیدی می‌کنند و یا دل خوشی از وضعیت و بودجه مربوط به آن ندارند! در حال حاضر هم که وضعیت هوا رنگ قرمز به خود گرفته، این موضوع بیش از پیش حس می‌شود و این تعداد واگن شاید پاسخگوی این حجم از مسافر نباشد!

مترو کوچکترین آلودگی برای هوای تهران و سایر کلان شهر‌ها ایجاد نمی‌کند، زیرا مترو با برق کار می‌کند و هیچ سوختی مصرف نمی‌کند. همچنین کارشناسان شهری معتقدند که اگر ۲۰۰۰ واگن مورد نیاز مترو تامین شود می‌توان حدود ۷۰۰ هزار مسافر در روز جابجا کرد. انتقال ۷۰۰ هزار مسافر از خودرو‌های شخصی و تاکسی و ... به مترو منجر به کاهش قابل توجه تردد خودرو‌های شخصی خواهد شد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم بار‌ها تذکر داده که کمبود واگن‌های مترو تاریخچه‌ای قدیمی دارد و نیاز امروز برای تامین واگن مترو بالغ بر هزار دستگاه است! برای پیگیری این موضوع با طاهری، مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران گفتگو کردیم.

علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین وضعیت اورهال و بازسازی ناوگان متروی پایتخت گفت: نهضت اورهال واگن‌های نسل اول مترو با توجه به اینکه بیش از دو دهه از عمر ناوگان تهران می‌گذرد ضروری است. در سال‌های گذشته اقداماتی برای اورهال نسل اول واگن‌های مترو آغاز شده بود، ولی خیلی موفقیت آمیز نبود. از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ فقط یک رام قطار دی سی اورهال و بازسازی شد. در ۲ سال اخیر با حمایت شهردار تهران وارد فاز جدی اورهال مترو شدیم. از ابتدای امسال ۲ رام را تحویل مترو دادیم و ۲ رام هم در دست بازسازی است؛ پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال این عدد را به ۸ رام قطار برسانیم.

شیخ طاهری درباره بودجه اختصاصی به بحث اورهال واگن‌های مترو عنوان کرد: شورای شهر بودجه بسیار خوبی برای تامین قطعات و بازسازی واگن‌ها تخصیص داده که توسط شهرداری تهران به پروژه تزریق می‌شود. این عدد بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و جریان نقدینگی خوبی هم برای اورهال در نظر گرفته شده است. شاید یکی از دلایل اصلی سرعت بالای اورهال جریان نقدینگی خوب با اولویت مجموعه واگن سازی تهران است. ما توان تولید ۳۰۰ دستگاه واگن در سال را داریم که هیچ‌وقت از تمام ظرفیت آن به‌ طور کامل استفاده‌ نشده است. بر اساس هدف‌گذاری شهردار تهران برای اضافه شدن ۱۰۵۰ دستگاه به ناوگان ریلی پایتخت اگر سه تا پنج سال را در نظر بگیریم باید میانگین سالانه ۲۰۰ دستگاه را به شهر تهران تقدیم کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت کنونی ما پاسخگوی تولید ۲۰۰ دستگاه در سال است، ادامه داد: یکی از دستاورد‌های سفر به چین کاهش زمان تولید واگن‌هاست. ما در قرارداد ۶۳۰ دستگاه تا ۶۰ ماه فرصت برای ورود این تعداد واگن را به ناوگان ریلی داریم که بعد از این سفر مقرر شد تا یک سال دیگر مدت اجرای پروژه را کاهش بدهیم و تا انتهای سال آینده اولین واگن‌های موضوع قرارداد ۶۳۰ دستگاه که آخرین نسل قطار‌های مترو است را وارد شبکه ریلی کنیم. در تهران ۵ نسل از قطار‌های مترو در حال سرویس‌دهی به مردم است و قرارداد ۶۳۰ دستگاه از آخرین نسل قطار‌ها را در اختیار مردم تهران می‌گذارد و مردم تهران از همان فناوری استفاده می‌کنند که مردم سایر نقاط جهان استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در جواب این سؤال که با ورود ناوگان نو ظرفیت ریلی تهران چه افزایشی پیدا می‌کند، عنوان کرد: کارشناسان درون‌شهری معتقدند تهران با وضعیت کنونی نیازمند ۳ هزار دستگاه واگن است که این عدد در حال حاضر ۱۵۰۰ دستگاه است. با این افزایش می‌توانیم سرفاصله‌ها را به عدد منطقی‌تری برسانیم و در کنار تولید ناوگان جدید برای تهران توجه به تعمیر ناوگان کنونی اهمیت بالایی دارد.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم مدیریت شهری تا پایان دوره کاری خود چه گلی بر سر مترو پایتخت و شهروندان تهرانی می‌زند. متروی تهران نیاز به حرف و وعده ندارد و باید برای توسعه آن اعتبار لازم، برنامه لازم و از هه مهمتر همت لازم خرج شود!

برچسب ها: مترو ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
تولید واگن نیست مونتاژ واگن در داخل است
آخرین اخبار