کمیسر کل آنروا با اشاره به شرایط بحرانی در غزه گفت: غزه شاهد بزرگترین کوچ فلسطینی‌ها از سال ۱۹۴۸ است.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا)، اعلام کرد آنچه در هفته‌های گذشته در نوار غزه رخ داد «بزرگ‌ترین آوارگی (کوچ اجباری) فلسطینی‌ها از سال ۱۹۴۸» است. 

لازارینی در بیانیه‌ای که آنروا در پلتفرم X منتشر کرد، افزود: «این یک کوچ (اجباری) دسته‌جمعی است که جلوی چشمان ما رخ می‌دهد و گروهی از مردم مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند». 

به گزارش الشرق الاوسط، کمیسر کل آنروا گفت که ساکنان غزه از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر حدود ۶ هفته است که در «جهنم» زندگی می‌کنند.

در این راستا، میرجانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) امروز دوشنبه گفت که «سطح رنج انسانی در نوار غزه غیرقابل تحمل است». وی افزود: اینکه غیرنظامیان هیچ مکان امنی در غزه نداشته باشند غیرقابل قبول است.

اسپولیاریک خواستار آتش بس دیگر و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه شد.

وزارت بهداشت غزه هم امروز دوشنبه گفت که دست کم ۱۵۸۹۹ فلسطینی از زمان آغاز جنگ در غزه در ۷ اکتبر شهید شده اند. سخنگوی این وزارتخانه گفت که حدود ۷۰ درصد از شهدا زن و کودک هستند. بر اساس آخرین آمار، تعداد مجروحان حداقل ۴۲۰۰۰ نفر است.

در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با حمله مجدد به بیمارستان «الشفاء» و تخریب بخش جنوبی آن با بولدوزر، از «کنترل عملیاتی» بندر غزه خبر داد. ارتش رژیم اشغالگر جنبش حماس را به استفاده از بندر به عنوان «محل آموزشی برای نیرو‌های دریایی و حملات از سمت» متهم کرد.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که ارتش بخش غربی شهر غزه را کاملا تصرف کرده است. وی در بازدید از مرکز فرماندهی لشکر ۳۶ افزود که مرحله بعدی حمله زمینی آغاز شده است.

اسامه حمدان، از رهبران حماس هم گفت که گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، طی ۴۸ ساعت موفق به انهدام ۳۳ خودروی زرهی اسرائیلی شدند.

در واشنگتن، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید دیروز با مطرح کردن این ادعا که ایالات متحده به ارزیابی اطلاعاتی خود اطمینان دارد، مدعی شد جنبش حماس از بیمارستان الشفاء به عنوان مرکز فرماندهی و احتمالاً یک مرکز نگهداری سلاح استفاده می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار