رئیس سازمان شیلات گفت: تولید آبزیان از ۳۵ هزار تن ابتدای انقلاب به یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن رسیده است.

آقای سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات در مراسم افتتاحیه شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته گفت: با توجه به تهدید امنیت غذایی به عنوان یکی از  تهدیدهای مهم بشریت باید بر لزوم روی آوردن به توسعه دریامحور در راستای سند دانش بنیان امنیت غذایی در چهارمحور فراهمی غذا، در دسترس بودن،‌ سلامت غذا و پایداری و تاب آوری غذا تاکید کرد. 

او افزود: بنابر آمار تا سال ۱۴۲۰ غذای ۱۱۰ میلیون نفر را باید تامین کنیم، از این رو ظرفیت های زیستی و اقلیمی را باید به کار بگیریم و به سمت اجرای الگوی کشت و فراتر از آن برویم چراکه استفاده از پروتئین آبزیان به عنوان کم آب‌برترین پروتئین ها یکی از اولویت های ماست. 

حسینی ادامه داد: موضوع گازهای گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیامدهای پرورش دام‌های بزرگ و ضریب تبدیل آبزیان است. اما از منظر تاب آوری امکان تولید آبزیان در مکان‌های مختلف، مناطق خشک و نامتعارف، در آبهای شیرین، لب شور، شور و خیلی شور وجود دارد و دارای  ظرفیت های وسیعی است که به درستی در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است. 

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه در مسیر توسعه باید به سمت دریا و توسعه دریامحور برگردیم، افزود: این در حالی است که این ظرفیت کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابر آمار سواحل دریاهای شمال و جنوب کشور با احتساب جزایر ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که بر این اساس  رتبه ۴۰ از ۲۸۲ کشور مشرف به دریاست. 

رئیس سازمان شیلات افزود: شیلات باید رویکرد خود را با جهان تطبیق دهد و به سمت کاهش صید و صیادی و توسعه آبزی پروری حرکت کند؛ چرا که ما نمی‌توانیم چندان منتظر بهره برداری از ذخایر برای تامین غذا باشیم. هم اکنون از ۳۵ هزار تن تولید اول انقلاب به یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن تولید محصولات شیلاتی رسیده ایم که از این میان ۷۵۱ هزار تن تولید حوزه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تن در حوزه آبزی پروری بوده است. 

او گفت: برای دستیابی به تولید ۲/۶ میلیون تن برنامه ۱۰ ساله امنیت غذایی در حوزه آبزیان، باید از دریا به عنوان پایه زیستی از کرانه و پس کرانه برای پرورش و صنایع پس از پرورش و نهایتا خوشه تولید بهره ببریم که امکانات آن با پیگیری وزارت جهاد و معاونت تخصصی دریایی این وزارتخانه محقق خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
پس چرا اینقدر ماهی گرونه.
آخرین اخبار