غربالگریِ دیابت و فشار خونِ ۵۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی

در پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان امسال آغاز شده است و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد، ۵۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی غربالگریِ دیابت و فشار خون شدند.

 معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به لحاظ بیماری دیابت و فشار خون بالا در قالب پویش ملی سلامت غربالگری شدند.

 

دکتر مجید جعفری‌ نژاد افزود: در پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان امسال آغاز شده است و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد، کلیه افراد ۱۸ سال و بالاتر ایرانی ساکن در کشور به صورت رایگان از نظر دیابت و فشارخون بالا بررسی و غربالگری می‌ شوند.

 

وی ادامه داد: هدف از اجرای این پویش افزایش آگاهی عمومی از عوامل خطر دیابت و فشارخون و کنترل بیماری در مبتلایان و نیز شناسایی بیماران از طریق غربالگری است.

 

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: از ۵۰۰ هزار نفری که تاکنون در مناطق زیر پوشش این دانشگاه غربالگری شده اند، ۹۵ هزار نفر قند خون بالا با سابقه دیابت داشتند و ۱۸ هزار نفر دارای قند خون بالا بدون سابقه دیابت (مشکوک به دیابت) شناسایی شدند.

 

جعفری‌ نژاد افزود: همچنین ۱۴۲ هزار نفر از افراد غربالگری شده در این پویش سابقه فشار خون داشتند یا مشکوک به فشار خون بالا بودند.

 

وی در خصوص اقدامات درمانی که در این پویش برای مبتلایان به دیابت و فشار خون انجام می‌ شود، بیان کرد: بیماران شناسایی شده اگر پرونده فعال بهداشتی نداشته باشند به مراکز سلامت و مراکز درمانی ارجاع داده می‌ شوند.

 

جعفری‌ نژاد  گفت: اطلاع‌رسانی از عوامل خطر بیماری دیابت و فشار خون بالا به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ ها و نیز شناسایی و مراقبت بیماران دیابتی و فشار خون مهمترین اقدامات در حال انجام معاونت بهداشتی این دانشگاه است.

وی افزود: فعالیت بدنی مناسب و کنترل وزن می‌ تواند تا حد بسیاری از ابتلا به دیابت و فشار خون پیشگیری کند، این در حالی است که اکنون از هر سه نفر از افراد جامعه، ۲ نفر فعالیت بدنی ناکافی دارند و به همین نسبت از هر سه نفر، ۲ نفر دارای اضافه وزن و یا مبتلا به چاقی هستند.

 

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌ حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌ جام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.