پژوهش‌ها باید رویکرد اقتصادی داشته باشند

استاندار قزوین گفت: پژوهش‌ها باید از مرز‌های علمی و دانش فاصله گرفته و رویکرد اقتصادی به خود بگیرند.

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در آیین افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی و فناوری استان قزوین گفت: قزوین دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، بازرگانی و حتی خدماتی و گردشکری است که با رویکرد علمی و فناوری می‌توان این بخش‌ها را متحول‌تر هم کرد.

وی اضافه کرد: یکی از نماد‌های خوب اقتدار در کنار مسایل دفاعی، همین دستاورد‌های علمی و فناوری است که مورد نیاز همه جهانیان و به ویژه مردم میهن اسلامی ما می‌باشد.

اعلایی، دستاورد‌های علمی و فناوری را به مثابه یک بازدارندگی امنیتی عنوان کرد و یادآور شد: پیشرفت دانش و فناوری در نهایت به بازدارندگی دفاعی و امنیتی بیشتر ایران منجر می‌شود.

پارک علم و فناوری قزوین باید جزو پنج پارک سطح یک کشور باشد

جعفر احمدی رییس پارک علم و فناوری قزوین نیز در این مراسم گفت: زیرساخت زیست بوم فناوری این استان تا ۲ سال پیش تنها در قزوین متمرکز بود، اما اکنون چهار مرکز رشد در چهار شهرستان آبیک، البرز، تاکستان و بویین زهرا این استان در حال افتتاح است.

وی با بیان اینکه با افتتاح این مراکز، زیست بوم فناوری و نوآوری استان قزوین با قدرت بالاتری حرکت خواهد کرد، ادامه داد: پارک علم و فناوری قزوین از سطح سه به ۲ ارتقا پیدا کرده است و برنامه داریم تا در آینده بسیار نزدیک جزو پنج پارک علم فناوری سطح یک کشور قرار گیرد.

احمدی در ادامه با تاکید بر نظام خودباوری، گفت: خوشبختانه امروز در مجموعه نخبگان کشور خودباوری دیده می‌شود و ما درحال حاضر از نظر مالکیت فکری رتبه ۱۱ جهانی را داریم.

این مسئول، از پایین بودن نفوذ دانش در بخش تولیدات کشور انتقاد کرد و گفت: کشور ما امروز در شاخص‌های جهانی نوآوری جایگاه ۵۳ را دارد، یعنی فناوری که توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده و در صنعت و کشاورزی نفوذ بالایی ندارد که اگر این دانش و علم نفوذ پیدا کند اقتدار ملی هم افزایش می‌یابد.

احمدی به مسئولان استانی توصیه کرد که در این هفته حتما دانش آموزان و دانشجویان را تحت عنوان اردوی راهیان پیشرفت به نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی و فناوری بیاورند.

رییس پارک علم و فناوری قزوین با بیان اینکه مرجعیت علمی باید با دیپلماسی فناوری به کار گرفته شود، اظهار کرد: امروز کشور‌ها مرز‌های سیاسی و جغرافیایی خود را تغییر داده‌اند و مرز کشور‌ها را میزان دانش و فناوری و صادرات آن‌ها مشخص می‌کند.

احمدی خاطرنشان کرد: امروز همه تایید می‌کنند که در چند دهه گذشته از نظر علم و فناوری و پژوهش چه جهشی در کشور اتفاق افتاده است، جوانان ما قله‌های علمی که در اختیار چند کشور بود را فتح کرده و در حوزه‌های نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی رتبه نخست تا دهم را دارند.

در پایان این مراسم پس از رونمایی از محصولات دانش بنیان، نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی استان قزوین افتتاح شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.