ششمین همایش روز جهانی خاک در سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

ششمین همایش روز جهانی خاک با شعار "خاک و آب منشأ زندگی" در سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

حسین برزگر رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در همایش روز جهانی خاک با اشاره به ضایعات بخش کشاورزی گفت: سالانه ۲۰۰ هزار تن ضایعات سرشاخه‌های باغی در این استان وجود دارد که دور ریخته می‌شود و تبدیل ضایعات باغی به مواد آلی، نیازمند سرمایه‌گذار است.

وی تاکید کرد: به‌ازای هر نفر به‌طور میانگین ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرم ضایعات تولید می‌شود.

برزگر، برنامه‌ریزی برای کنترل این ضایعات را ضروری دانست و افزود: از این ضایعات می‌توان مواد آلی تولید کرد که این مهم به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی با اشاره به فراوان بودن میزان قوطی و پسماند‌ها موجود در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان یک گروه کارشناسی تشکیل دهد تا بتوان با مشارکت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد، نسبت به کنترل این موضوع اقدام کرد.

برزگر با اشاره به طرح توسعه کشاورزی حفاظتی چهارمحال و بختیاری در سال‌زراعی گذشته از ۲۷ هزار به ۴۷ هزار هکتار ادامه داد: هم‌اکنون ۷۱۵ دستگاه برای کشت حفاظتی استان فعال است و به‌منظور ترویج تولید در دیم‌زار‌ها ۵۰ دستگاه کشت مستقیم به استان اضافه شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به‌عنوان یکی از پنج استان برتر در حوزه خاک و توسعه پایدار کشاورزی انتخاب شده است.

وی افزود: اقدامات اساسی انجام شده در راستای امور زیربنایی در حوزه آب و خاک، بهبود وضعیت ماده آلی خاک، انجام کشاورزی حفاظتی، ارائه آموزش به بهره‌برداران و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بهینه از خاک از مهم‌ترین عوامل انتخاب این استان به‌عنوان استان برتر در حوزه خاک به‌شمار می‌رود.

برزگر تاکید کرد: بررسی نقش کود‌های شیمیایی در کیفیت خاک، مدیریت مربوط به پسماند‌های کشاورزی، فرسایش خاک و سایر آسیب‌های مربوط به حوزه خاک در چهارمحال و بختیاری از برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار سازمان جهادکشاورزی استان است.
وی گفت: امسال تعداد گزارش‌ها و شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی استان نسبت به پارسال حداقل ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

اصغر احمدی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: حفظ خاک کشور در سه محور اقدامات منابع‌طبیعی، زیست‌محیطی و کشاورزی باید به‌گونه‌ای باشد که مردم به حفظ تولید و امنیت غذایی اُمیدوار شوند.


بیشتر بخوانید 


وی، اقدامات بیولوژیک و کاشت درخت را برای حفظش خاک ضروری اعلام و تاکید کرد: از تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط درخواست می‌شود اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان را در این حوزه یاری دهند.

احمدی، مشارکت مردم در اجرای این طرح را تاثیرگذار و نقش‌آفرین همراه با اثربخشی بالا دانست و افزود: انتظار می‌رود طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت مورد احترام گروه‌های مختلف باشد.

وی اضافه کرد: مقوله‌های کارشناسی و محور‌های تثبیت خاک باید رصد شود و در این راستا برای اقدامات بیولوژیک و آبخیزداری باید همگان به اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری کمک کننند.

احمدی ادامه داد: در سیل مردادماه سال گذشته روستای بارده شهرستان بن برای مراتع دارای پوشش گیاهی مشکلی ایجاد نشد، اما در زمین‌ها و مراتع فقیر این روستا سیلاب جاری و باعث بروز خسارت‌هایی شد.

وی گفت: تاکنون ۱۲۰ بند خاکی، چهار هزار سازه سنگی و ملاتی و سایر اقدامات بیولوژیک برای تثبیت خاک در این استان اجرا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.