رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از ارائه زنجیره ارزش بادام چهارمحال و بختیاری به وزارت کشور خبر داد.

حسین برزگر گفت: از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم دو سه اتفاق در تشکیل زنجیره ارزش بادام رُخ داد که منجر به ارائه زنجیره ارزش بادام به وزارت کشور شد و همچنان پیگیر مراحل تکمیلی این موضوع هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در فرآیند نهاده‌های پیش از تولید، واحد کشت بافت تولید نهال در مصطفی‌آباد شهرستان شهرکرد بهره‌برداری شد و در مرحله تولید قرار گرفت.

وی افزود: با این اقدام مجموع نهالستان‌های بادام چهارمحال و بختیاری از سه به ۱۶ نهالستان تولید نهال بادام ارتقاء یافت که همگی از مؤسسه ثبت گواهی بذر استان مجوز دریافت کردند.


بیشتر بخوانید


برزگر اضافه کرد: همچنین زنجیره ارزش تولید اصلاح و سرشاخه‌کاری باغات شروع و از مجموع ۲۰ هزار هکتار بادامستان چهارمحال و بختیاری در افزون‌بر دو هزار هکتار از بادامستان‌های استان انجام شد.

وی با اشاره به حذف و جایگزینی ۲۰۰ هکتار بادامستان چهارمحال و بختیاری گفت: در این مدت فراوری در زنجیره بادام پیگیری شد و به نتیجه‌های مطلوبی رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شهرک تخصصی بادام سامان به عنوان یک ظرفیت در این زنجیره، راه‌اندازی و بهره‌برداری ایستگاه تحقیقات بادام سوادجان به‌عنوان یک واحد پشتیبان، ایجاد ساختار‌های غیردولتی در طول زنجیره بادام از تامین نهاده‌ها، تولید تا فرآوری و افزایش مراکز خمات غیردولتی در دوسال اخیر به ۲۰ واحد از دیگر اقدامات انجام شده برای زنجیره ارزش بادام استان به‌شمار می‌رود.

برزگر با اشاره به ارتقای ساختار‌ها در این حوزه افزود: تشکیل انجمن بادام به‌عنوان یک تشکل غیردولتی تخصصی در حوزه بادام در دستور کار قرار گرفت و پیگیری‌های برای افزایش بازرگانی، صادرات، برندینگ و بازاریابی بادام استان در کشور‌های جدید انجام شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های تامین و انتقال آب در زمین‌های شیب‌دار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در این راستا توسعه ۱۳ هزار هکتار بادامستان در حوضه کارون با بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی در دستور کار است که این طرح افزون‌بر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برزگر ادامه داد: تعدادی از این طرح‌ها که بخشی زراعی و قسمتی باغی بوده در گِل‌سفید، سرتنگ محمود، ده‌کهنه روگر، گزستان، مَوَرز و سرقلعه آماده بهره‌برداری است.
وی با اشاره به وجود ۲۶ طرح نیمه‌تمام در این حوزه اظهار کرد: راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام با واحد‌های صنایع و فراوری در کنار واحد‌های درجه‌بندی و اظهار صادرات از کمرگ استان از ابتدای امسال انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار