سازمان اروپایی انرژی اتمی اعلام کرد کشور‌های اروپایی واردات سوخت هسته‌ای از روسیه را افزایش داده‌اند.

رویترز به نقل از سازمان اروپایی انرژی اتمی ESA گزارش داد، اتحادیه اروپا بار دیگر واردات سوخت هسته‌ای از روسیه را افزایش داده است.

این سازمان تاکید کرد که واردات سوخت هسته‌ای مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیست. 

استفانو سیکارلو، سرپرست سازمان اروپایی انرژی اتمی (ESA) گفت که واردات سوخت هسته‌ای پنج کشور اروپایی که از راکتور‌های برق VVER ساخت روسیه استفاده می‌کنند نسبت به سال ۲۰۲۱ بیشتر خواهد بود.

سیکارلو معتقد است راکتور‌های ساخت روسیه و نیاز آن‌ها به سوخت هسته‌ای روسیه، اتحادیه اروپا را در دستیابی به خودکفایی در سوخت چنین راکتور‌هایی با مشکل مواجه می‌کند. به گفته وی، در سال ۲۰۲۲ بلغارستان، جمهوری چک، فنلاند، مجارستان و اسلواکی خرید سوخت هسته‌ای از روسیه را افزایش داده اند.

پیشتر در ماه نوامبر، کاترین هاف، رئیس دفتر انرژی هسته‌ای وزارت انرژی ایالات متحده گفت که وابستگی ایالات متحده به سوخت هسته‌ای روسیه تهدیدی جدی برای امنیت ملی و اهداف آب و هوایی است.

وی خاطرنشان کرد که آنچه بیش از همه نگران کننده است این است که تقریباً ۲۰ درصد از سوخت مورد استفاده در راکتور‌های هسته‌ای آمریکا از روس‌ها تامین می‌شود.

در پایان ماه اوت، بلومبرگ گزارش داد که تلاش‌های نافرجامی از سوی ایالات متحده و اروپا برای کنار گذاشتن اورانیوم وارداتی از روسیه صورت گرفت، اما ناموفق بود. حدود نیمی از عرضه جهانی اورانیوم از روسیه تامین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار