اعتراض نیکاراگوئه به مداخله‌گری آمریکا؛ از دکترین مونرو تا استعمارنو

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه هشدار داد که با گذشت ۲۰۰ سال از آغاز امپریالیسم آمریکا در آمریکای لاتین استعمارنو هنوز پابرجاست.

به نقل از اسپوتنیک موندو، دنیس مونکادا وزیر امورخارجه نیکاراگوئه در جریان نشست مجمع بین‌المللی علیه امپریالیسم، فاشیسم و استعمار نو که در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا برگزار شد، گفت: از زمان اجرای دکترین موسوم به مونرو (آمریکا برای آمریکایی‌ها)، منافع امپریالیستی به‌طور مداوم بر کشور‌های آمریکای لاتین تاثیر گذاشته‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی نیکاراگوئه گفت: امپریالیسم، فاشیسم و استعمار نو با سیاست‌های جنایتکارانه، غیرانسانی و سرقت آشکار منابع طبیعی علیه بشریت به‌طور دائم ادامه پیدا کرده‌است.

مونکادا «امپریالیسم» را متهم کرد به اینکه سعی می‌کند سلطه خود را از طریق هژمونیسم تک‌قطبی، تهاجماتی مانند اقدامات قهری یکجانبه و جنگ، تلاش برای از بین بردن صلح، امنیت و ثبات مردم و ملت‌ها حفظ کند.

وی یادآور شد که از سال ۱۸۲۳، واشنگتن با دکترین مونرو، سیاست مداخله‌جویانه، تهاجمی و غیراخلاقی خود را حفظ کرده و ادعا می‌کند که قاضی و دادستان مردم جهان و قدرت هژمونیک جهانی است.

این مقام نیکاراگوئه‌ای با اشاره به درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین اطمینان داد که فلسطینی‌ها هدف جدیدترین اقدام وحشیانه امپراتوری غرب هستند.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه با ابراز «همبستگی با مردم فلسطین و محکومیت نسل‌شی و اشغالگری امپریالیسم جهانی و رژیم اسرائیل» گفت: ملت برادر فلسطین، ساکنان غزه، جدیدترین هدف اقدام وحشیگری سلطه‌طلبانه امپریالیستی هستند.

وی همچنین یادآور شد که دولت نیکاراگوئه به‌عنوان بخشی از مبارزه مردم آمریکای لاتین علیه استعمار نو آمریکا، از سازمان کشور‌های آمریکایی (OAS) که به‌گفته وی، ابزار قدرت آمریکای شمالی برای اجرای دکترین مونرو خود در قاره آمریکا است، خارج شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار