مدیر رادیو جوان گفت: از بین ۴۷۰ اثری که در رویداد ملی پادکست فارسی ثبت‌نام کردند، پادکستر‌های غیر ایرانی هم بودند.

دومین نشست رویداد ملی پادکست فارسی از سوی شبکه رادیویی جوان با هدف شناسایی، آموزش و معرفی برترین پادکست‌های فارسی در کشور، ایجاد رقابت بین پادکستر‌های فارسی و کشف و رشد استعداد‌های این حوزه برگزار شد.

در فراخوان ارسال آثار که شهریور امسال اعلام شد و مهلت ارسال آثار تا ۳۰ آبان تمدید شد، ۴۷۰ اثر ثبت‌نام کردند. ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر مهلت داوری پادکست‌های ارسالی شرکت‌کنندگان است و داوری نهایی پادکست‌ها تا ۳۰ دی ادامه دارد. قرار است آیین پایانی این رویداد در هفته اول بهمن برگزار شود.

این رویداد در دو بخش ویژه و حرفه‌ای خواهد بود. موضوعات بخش اصلی رویداد ملی پادکست فارسی شامل آموزش، علم، فناوری و کسب‌وکار؛ نمایش، طنز، ورزش، سرگرمی و موسیقی؛ فرهنگ، هنر، ادبیات و تاریخ؛ بهداشت و سلامت، مهارت‌های زندگی، خانواده و کودک؛ سیاست، حکمت، فلسفه و اندیشه اسلامی است. موضوعات بخش ویژه هم با محوریت سرمایه اجتماعی و ایران خواهد بود.

به گفته وحید اسدی دبیر رویداد ملی پادکست فارسی و مدیر رادیو جوان، از بین شرکت‌کنندگان پادکستر‌هایی را داشتیم که از خارج کشور مانند امریکا، کانادا، استرالیا و ... بودند و می‌خواستند در این رویداد شرکت کنند. حتی پادکستر‌های غیر ایرانی داخل کشور در این رویداد شرکت کردند، که اگرچه تعدادشان زیاد نیست، ولی حضور تعداد محدودی از آنان برایمان مهم است. 

از آنجایی که رونمایی از لوگوی باشگاه پادکستر‌های جوان بخشی از نشست رویداد ملی پادکست فارسی بود، اسدی هدف اصلی راه‌اندازی این باشگاه را آموزش و ساخت برند و کسب‌وکار در حوزه پادکست دانست و گفت: پادکست باید بتواند در سبد مصرفی فرهنگی مخاطبان جای بگیرد. ما در این باشگاه به طور رایگان آموزش پادکست را خواهیم داشت. از ابتدای دی برنامه باشگاه پادکستر‌های جوان روی آنتن رادیو جوان قرار می‌گیرد. این برنامه با اجرای اسماعیل باستانی و سیاوش صفاریان‌پور خواهد بود.

به گفته دبیر رویداد ملی پادکست فارسی، تمام پادکستر‌هایی که در این رویداد شرکت می‌کنند و پادکست‌هایشان از مرحله اول گذر کرده، معرفی شده و با آن‌ها گفتگو می‌شود. حتی پادکستر‌های معروف در برنامه حضور می‌یابند و مردم با آن‌ها تعامل می‌کنند. 

اعضای هیئت داوران علی بیاگوی، سعید معدن‌کن، سیاوش صفاریان‌پور، اسماعیل باستانی، امیر حسین مددی، احسان طریقت، مهدی ستوده و محسن صفایی خواهد بود، که باید شاخص‌هایی همچون اصالت و پژوهش، سوژه‌یابی و خلاقیت، کیفیت و روایتگری، کنش‌های کاربران، کیفیت به کارگیری ابزار‌ها و ملزومات پادکست حرفه‌ای، خلاقیت و نوآوری در گرافیک و طراحی، بهره‌مندی از قابلیت ابزار‌ها و سکو‌های انتشار را در انتخاب آثار مدنظر قرار دهند.

اگر بخواهیم تاریخ شکل‌گیری پادکست را ورق بزنیم، باید گفت در همان سال ۲۰۰۴ که کریستوفر لیدر، روزنامه‌نگار شروع به ارسال محتوای صوتی از مصاحبه‌های انتخابات ریاست جمهوری کرد، تاریخچه پادکست شکل گرفت، که پیش از آن تلاش‌های جسته و گریخته دیو وینر و آدام کری در ارسال فایل صوتی بر بستر اینترنت نتیجه‌بخش نبود.

همان زمان بود که وبلاگ لیدر تبدیل به اولین پادکست فعال شد و بن همرسلی اصطلاح پادکست را در گاردین ابداع کرد. در اول اکتبر سال ۲۰۰۴، ۲۷۵۰ بازدید در موتور جست‌وجوی گوگل برای کلمه پادکست ثبت شد و بنا به ادعای وبلاگ Podcast.co، یکسال بعد بیش از ۱۰۰ میلیون جست‌وجو برای این کلمه به ثبت رسید. اگرچه در سال ۲۰۰۶ تعداد امریکایی‌هایی که پادکست گوش می‌کردند، ۲۲ درصد بود؛ در سال ۲۰۰۹ این آمار به ۴۴ درصد افزایش یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.