مقامات هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفت فشارهای اقلیمی همچنان بر زندگی روزمره میلیون‌ها افغانستانی‌ تأثیر می‌گذارد.

مقامات هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در نشست اقلیمی این‌ سازمان گفته است شوک‌ها و فشارهای اقلیمی همچنان بر زندگی روزمره میلیون‌ها افغان تأثیر می‌گذارد.

رزا اوتونبایوا، رییس یوناما در بیست‌وهشتمین کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی (COP28) روز جمعه، ۱۰ قوس، از حضور نداشتن افغانستان در این نشست در شهر دبی امارات متحده عربی انتقاد کرده است.

وی گفت افغانستان همچنان در میان ده کشور اول آسیب‌پذیر و کم آماده‌ترین کشورها برای رویارویی با اثرات تغییرات آب‌وهوایی قرار دارد.

اوتونبایوا خاطرنشان کرده است: این وضعیت ناپایدار است. یوناما بارها اشاره کرده است که کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیمی و ایجاد انعطاف‌پذیری آب‌وهوا در افغانستان نمی‌تواند منتظر بماند. همه طرف‌های ذی‌ربط باید به‌صورت غیرسیاسی و سازنده به نفع مردم افغانستان روی این موضوع وارد عمل شوند.

طبق گزارش یوناما به نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل، نزدیک به ۲۰ میلیون شهروند افغانستان با سطوح اضطراری یا بحرانی ناامنی غذایی روبه‌رو هستند که ناشی از سومین سال متوالی خشک‌سالی، فشارهای اقتصادی و بلایای طبیعی از جمله زلزله است.

 این نهاد تأکید کرده است تنها آگاهی‌دهی کافی نیست و نیاز به عمل در این زمینه است.

اوتونبایوا افزوده است: اکنون زمان گذر از آگاهی به عمل است. این امر مستلزم اقدام جسورانه، جمعی و ملموس با حمایت، مشارکت و تأمین مالی است.

یوناما همچنان گفته است افغانستان نمی‌تواند یک سال دیگر را بدون صدایی در مورد تغییرات آب‌وهوایی سپری کند و تغییرات اقلیمی در این کشور همچنان باید یکی از محورهای نشست بعدی اقلیمی سازمان ملل متحد باشد.

این اظهارات در حالی مطرح‌ می‌شوند که پیش از این افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی شناخته شده در حالی‌که سهم ناچیزی در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.