امروزه با رشد روزافزون جمعیت و تعداد وسایل نقلیه، مسایل و مشکلات جدی حمل و نقل از قبیل کاهش منابع انرژی، افزایش خسارتهای مادی و معنوی ناشی از تصادفات و اتلاف زمان و سوخت به ویژه در ساعات اوج ترافیک به چالشی در شهرها تبدیل شده است.
سازگاری و هماهنگی شهرها با این تغییرات نیازمند داشتن برنامه مناسب و جامع ترافیک شهری است تا بتوان با افزایش جمعیت و حجم خودروها نسبت به حل و فصل مشکلات و رفع چالش های جامعه اقدام کرد.
در شهر زنجان، معابر غرب این شهر با انتقال آرامستان به این منطقه و اجرای بخش بزرگی از واحدهای نهضت ملی مسکن و نیز استقرار شهرک صنعتی به یکی از پرترددترین مسیرها تبدیل شده و مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.
در این راستا شورای شهر و شهرداری زنجان رفع معضلات ترافیکی این محدوده را جزو اولویتهای اصلی در ارائه و تدوین لایحه بودجه سال جاری قرار داد و سوم خرداد امسال کلنگزنی محور شهیدان کریمی با حضور مقامات بلندپایه استانی و همچنین نماینده قرارگاه خاتم الانبیا انجام شد.
این طرح موسوم به پروژه غیر همسطح شهیدان کریمی در قالب قراردادی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال با قرارگاه خاتم منعقد شده است و از سهراه امجدیه تا خروجی شهر زنجان(تقاطع ثمین) را شامل می شود.
طبق گفته مسئولین قرار است ۷۰ درصد هزینه این پروژه از محل واگذاری املاک شهرداری به پیمانکار و ۳۰ درصد نیز به شکل نقدی پرداخت شود.
معاون عمرانی و امور زیربنایی شهردار زنجان با بیان اینکه این پروژه در مدت ۲ سال با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا اجرا میشود، گفت: این پروژه شامل چند زیرگذر، روگذر و اصلاح هندسی است و سهراه امجدیه، خیابانهای شهید مطهری، موسوی، شهید پیر محمدی و ۱۷ شهریور را تحت تاثیر قرار می دهد.
علیرضا انصاری افزود: مطابق تعهد پیمانکار با وجود تاخیر چند ماهه در اجرای پروژه، قرار است طرح محور شهیدان کریمی در مدت زمان تعریف شده به سرانجام برسد.
وی گفت: پس از تصویب اجرای پروژه چند تغییر اساسی نیز در نقشه های طرح ایجاد شد که بر اساس اقتضائات مورد نیاز بود تا آینده مشکلی ترافیکی در طول محور و پیرامون آن نداشته باشیم.
معاون عمرانی و امور زیربنایی شهردار زنجان به روند اجرای پروژه شهیدان کریمی اشار کرد و گفت: روند عادی عملیات اجرایی طرح در حال انجام است و چون عمده کارهای آن فعلا در زیر زمین انجام می شود، جلوه بیرونی خاصی پیدا نکرده است، به طور مثال تاکنون ۲۵ شمع مورد نیاز برای احداث پل در محدوده میدان سپاه به مرحله اتمام رسیده که عمق هر یک از آنها تا حدود ۳۵ متر است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان با بیان اینکه روند اجرای این طرح سرعت گرفته است، گفت:در ماههای ابتدایی ساخت این محور یکسری مشکلات از قبیل معارضان همچنین تجهیز کارگاه وجود داشت که برطرف شده است و هم اکنون طرح، روند طبیعی خود را طی میکند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان با بیان اینکه مجموع پیشرفت این محور هشت درصد است که شامل سه درصد تجهیز کارگاه، ۱.۵ درصد تهیه نقشههای هوایی و ۳.۵ درصد عملیات اجرایی است، اضافه کرد: هم اکنون عملیات ساخت این محور از محل سه راه امجدیه در حال انجام بوده و از پیشرفت خوبی برخوردار است.
نجفی در تشریح روند ساخت این محور، گفت: برای کمتر شدن مشکلات ترافیکی این محور و به لحاظ اینکه مردم دچار زحمت نشوند؛ پیمانکار پروژه کار را به صورت سگمنتال(ستون های پیش ساخته) جلو میبرد تا عارضهای روی زمین وجود نداشته باشد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان اظهار کرد: طبق طرح ارائه شده محور شهیدان کریمی دارای چهار تقاطع در مسیر است و قطعا با وجود تقاطعها ایجاد چراغ قرمز هم مورد نظر قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل موسسه شهید رجایی (هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا) در این باره، گفت: در روند اجرای پروژه راهسازی شهر زنجان موسوم به شهیدان کریمی، بحثهای مهندسی و شناسایی تاسیسات زیرسطحی زمانبر شد که از این بابت از مردم عذرخواهی میکنیم.
رضا مقیسه با بیان اینکه اکنون این طرح در نقطه خوبی از بابت تکمیل نقشه ها و مباحث مهندسی قرار دارد و روند اجرای آن آغاز شده است، اظهار داشت: سعی داریم این طرح را با سرعت قابل قبولی به اتمام برسانیم.
وی با بیان اینکه زمان بندی در نظر گرفته شده برای اتمام طرح بزرگ شهیدان کریمی ۱۸ ماهه است، افزود: با همکاری و مساعدتی که شهرداری زنجان در زمینه تامین اعتبار و رفع موضوع معارضین در محور دارد، امیدواریم پروژه در موعد مقرر به سرانجام برسد.
مدیرعامل موسسه شهید رجایی (قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا) گفت:در اجرای پروژه های شهری مساله عمده، موضوع معارضین زیرسطحی است که در مواردی مشخص و شناخته شده نیست که در این راستا استعلام های مورد نیاز از شرکت های آب، برق و گاز در این زمینه گرفته می شود.
وی گفت: معمولا نقشه هایی که از ادارات دریافت می شود هیچ وقت دقیق نیست و ما باید در حین اجرای پروژه، محل دقیق تاسیسات را شناسایی کنیم تا حادثه ای پیش نیاید.
منبع ایرنا