کارشناس اقتصادی استان یزد گفت: اگر تحرک اجتماعی در زمینه اشتغال به وجود نیاید، تا چند سال دیگر با خلأ نیروی متخصص مواجه می‌شویم.

عباس علوی کارشناس اقتصادی استان یزد گفت: همه شاخص‌ها نشان دهنده کاهش نرخ بیکاری در استان است، اما ما با ۲۴ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار مواجه هستیم که باید به منظور اشتغال آنان تلاش کنیم.

او افزود: کیفیت مشاغل و فرصت‌های شغلی باید بتواند سطح تحصیلاتی بیکاران را بهبود بخشد تا سرمایه‌های استان حفظ شده و از مهاجرت‌ها جلوگیری کنیم.

 علوی این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر شاخص‌های بازار کار و فرصت‌های شغلی نتواند تحرک اجتماعی را افزایش دهد، تا چند سال آینده ممکن است با خلأ نیرو‌های متخصص مواجه شده و مسیر به سوی ورود نیروی کار ساده باز می‌شود.

او اولویت فرصت‌های شغلی را فارغ التحصیلان دانشگاه خواند و تصریح کرد: ما باید شرایط شغلی را متناسب با سن و جنسیت و تحصیل فراهم کنیم و به عنوان مثال نمی‌شود دختری که لیسانس حقوق دارد در معدن مشغول به کار شود.

علوی راد بر لزوم منصفانه شدن حقوق و دستمزد در استان تأکید کرد و اظهار داشت: اگر این مساله محقق نشود، مشکل ورود نیروی کار از خارج از استان تشدید خواهد شد.

کارشناس اقتصادی استان یزد با اشاره به اینکه تکیه زدن بر دانش بنیان به تنهایی نمی‌تواند مشکل بیکاری فارغ التحصیلان را حل کند، گفت: صنعت پوشاک و نساجی می‌تواند بخشی از مشکلات بیکاری بانوان را در صورت تکمیل زنجیره پوشاک حل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.