تولید محصول فناورانه جیره فشرده نظامی ایران در مشهد

محصول فناورانه جیره فشرده نظامی ایران به همت محققان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد.

نوروزی دبیر کارگروه کشوری توسعه و تعالی علوم تغذیه و امنیت غذایی گفت: این جیره فشرده طبق اصول علمی طراحی، آزمایش، کارآزمایی بالینی و تولید صنعتی شده است.

او افزود: طراحی و کارآزمایی بالینی این جیره غذایی از ابتدای سال ۱۳۹۶ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز و در تیر سال ۱۴۰۰ هم تولید صنعتی آن انجام شد.

دبیر کارگروه کشوری توسعه و تعالی علوم تغذیه و امنیت غذایی ادامه داد: نتایج کارآزمایی بالینی این محصول در ۵ مقاله به چاپ رسیده و در کنار آن مجلات تخصصی پزشکی ISI هم منتشر شده است.

نوروزی بیان کرد: دسترسی به غذا در شرایط خاص نظامی بسیار حائز اهمیت است از این رو این غذای تولید با حجم بسیار کم از نظر حجم، نگهداری و آماده سازی قبل از مصرف تولید شده، به عنوان جیره غذایی یک روزه سرباز به راحتی قابل حمل است.

او تصریح کرد: این غذا امکان ماندگاری طولانی و ثابت در شرایط خاص آب و هوایی و همچنین امکان انبار کردن در مراکز برای ۲ سال را دارد و برای مصرف هم نیاز به هیچگونه وسیله یا روشی برای آماده کردن ندارد.

دبیر کارگروه کشوری توسعه و تعالی علوم تغذیه و امنیت غذایی با اشاره به اینکه نام عمومی این جیره، جایگزین غذا (meal replacement) است، تاکید کرد: عنوان اعلام شده به این مفهوم که مصرف این جیره غذایی در شبانه‌روز باید که همه نیاز‌های تغذیه‌ای شامل درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها را برای سرباز تأمین کند.

نوروزی اظهار کرد: پژوهش‌های جدید در این خصوص ثابت کرده است که اضافه کردن مواد عملگرا مانند برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث افزایش کارآیی ذهنی و بدنی سربازان در شرایط خاص جنگی شود.

او افزود: موارد مصرف این جیره غذایی فشرده در کشور‌های مختلف متفاوت و طبق دستور سازمان ناتو در مورد تغذیه نظامی استاندارد استفاده از این جیره‌ها در مواردی همچون جیره غذایی ۲۴ ساعته مراکز نظامی برای ۶ روز محاصره یا قرنطینه کامل، جیره غذایی ۲۴ ساعته در آموزش نظامی یا مانور‌های نظامی، پناه‌گاه‌ها، مراکز نظامی ایزوله (پدافند هوایی یا مراکز موشکی)، مأموریت‌های نظامی یا تجسسی کوتاه مدت، کشتی‌های نظامی و تجهیزات نظامی (تانک یا هلی کوپتر) بوده است.

دبیر کارگروه کشوری توسعه و تعالی علوم تغذیه و امنیت غذایی ادامه داد: جیره غذایی ۶ تا ۱۲ ساعته برای موارد نگهبانی، مرزبانی و بازدید و تجسس، استفاده از جیره به عنوان بخشی از جیره غذایی ۲۴ ساعته برای بهبود ارزش غذایی و همچنین استفاده به عنوان جیره غذایی در شرایط بحران و بلایای طبیعی در زمان امدادرسانی به افراد غیرنظامی در ۴۸ ساعت اول امدادرسانی، از دیگر موارد مصرف جیره فشرده نظامی ایران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار