دهقان از ارائه هفت لایحه درباره اموال بلوکه شده ایران به مجلس خبر داد و گفت: یک پرونده جدید علیه کانادا تشکیل شده است.

محمد دهقان معاون‌حقوقی رئیس‌جمهور در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: بسیج مردمی‌ترین نهاد متصل به نظام بوده و برکات زیادی به همراه داشته است.

دهقان افزود: همانطور که رژیم صهیونیستی منازل مردم بی دفاع غزه را بمباران کرد، همینطور هم با این اقدامات اسناد بین‌المللی حقوق بشری و کنوانسیون‌های مربوط به حقوق کودکان و زنان و مقابله با جنایت علیه بشریت را نابود کرد.

معاون‌حقوقی رئیس‌جمهور  افزود: محکمه مهمی مانند دیوان دادگستری نیز سکوت کرد و دیوان بین‌المللی کیفری هم که برای جنایت نسل‌کشی شکل گرفته تا امرور اقدامی نکرده است.

دهقان گفت: به همین دلیل رئیس‌جمهور اعلام کرد که دادگاه‌های جدیدی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی باید شکل بگیرد تا در بزنگاه‌ها وظیفه خود را در زمینه جلوگیری از جنایت انجام دهند.

وی بیان کرد: این اتفاقات دردناک یک خقیقت دردناک دیگری را ثابت کرد مبنی بر اینکه این دادگاه‌ها نمی‌توانند مسئولیت خود را به انجام برسانند. 

دهقان ادامه داد: روز یکشنبه روز قانون اساسی است و همچون سال قبل همایش مسئولیت اجتماعی اجرای قانون اساسی با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

وی افزود: این همایش صرفا یک جلسه سخنرانی نیست، بلکه از دی ماه سال قبل، ما برای برگزاری همایشی برنامه ریزی کردیم که ناظر به حل مشکلات کشور باشد.

برای رفع مشکلات مردم باید به قانون اساسی توجه ویژه شود

معاون‌حقوقی رئیس‌جمهور  تصریح کرد: قانون اساسی متضمن آرمان‌های ماست و در یک دهه گذشته مداوم مقام معظم رهبری شعار‌های اقتصادی را بیان کردند.

دهقان گفت: لازم دانستیم که بار دیگر اصول قانون اساسی را مورد توجه قرار دهیم و ضعف‌ها مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه در اقداماتی که تا امروز انجام شده راه‌حل‌های مناسبی برای انطباق رویه‌های موجود بر قانون اساسی به ما پیشنهاد شده است.

معاون‌حقوقی رئیس‌جمهور اظهار کرد: تنها راه پیشرفت کشور توجه به قانون اساسی است و طبق نظرسنجی که از مردم انجام شد، شاهد بودیم بیش از هفتاد درصد آنها تاکید داشتند راه حل مشکلات کشور بازگشت به قانون اساسی است، بنابراین هم در حوزه نخبگانی و هم مردمی به این نتیجه رسیدیم که برای رفع مشکلات مردم باید به قانون اساسی توجه ویژه شود.

وی گفت: بدون اینکه سوءگیری سیاسی داشته باشیم به همه اصول قانون اساسی توجه کردیم؛ لایحه نحوه برگزاری تجمعات را آماده کردیم و به مجلس دادیم. سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی را راه اندازی کردیم که اگر مردم در جایی نقض قانون اساسی را مشاهده کردند به ما اطلاع دهند.

معاون‌حقوقی رئیس‌جمهور  تاکید کرد: سالانه دستگاه‌هایی که قانون اساسی را اجرا و یا کم کاری می‌کنند را بررسی می‌کنیم. تا امروز هیچ مرجعی نداشتیم که مصوبات خلاف قانون اساسی را بررسی و عدم مغایرتش با قانون اساسی اعلام کند که در این دوره این مهم انجام شده است. 

دهقان اظهار کرد: به زودی اعلام می‌کنیم که کدام دستگاه‌ها وضعیت برتری در زمینه اجرای قانون اساسی دارند.

اقامه دعوی علیه کانادا

وی گفت: هفت لایحه درباره اموال بلوکه شده ایران تقدیم مجلس شده است. یک پرونده جدید علیه کانادا تشکیل شده است، زیرا از معدود کشور‌هایی است که آرای بی پایه آمریکا را در کشور خود اجرا کرد و این نقض مصونیت ایران بود.

معاون‌حقوقی رئیس‌جمهور بیان کرد: کانادا، اوکراین و سوئد نیز دعوی را علیه ما اقامه کردند که پایه درستی ندارد. یک دعوی هم درباره پرونده شهید سلیمانی داریم که اقدامات کارشناسی‌اش انجام شده و به آمریکا اخطار دادیم و به زودی بعد از گذشت زمان مدنظر دعوی را ثبت خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
فقط و فقط و فقط اوجب واجباتتون پول و چپاوله. چرا کسی به فکر ما مردم نیست . از آلودگی هوا داریم میمیریم. مردم غزه حداقل هوا دارن ما اونم نداریم. غیرت پیدا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
این شو ها فقط مصرف داخلی داره و خودتون هم خوب می دونید که قابل وصول نیست .....
اون چیزی خوب اوستا شدید تو وصولش، کندن از جیب مردم در قالب تورم و مالیات و ارزش افزوده و عوارضه....
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۵:۴۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
بنظرمن بایدقیداون اموال روبزنید چون بات حولات جهان اون پولا دیگه پرید""
من میدونستم پولا بلوکه میشه""من میدونستم""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
هشتمین لایحه رو تنظیم کنید بنام کارکنان آموزش فنی وحرفه ای در سطح کشور که حقوق ودریافتی اشون زیر خط فقره وشدیدا شرمنده اهل وعیالشون هستند. ثواب داره.
آخرین اخبار